محل تبلیغات شما

<--306px-->
یک زن افغانستانی در اعتراض به ممنوعیت تحصیل در دختران، مجسمه رهبر طالبان را سوزاند؛ یک زن افغانستانی در اعتراض به ممنوعیت تحصیل در دختران، مجسمه رهبر طالبان را سوزاند؛

یک زن افغانستانی در اعتراض به ممنوعیت تحصیل در دختران، مجسمه رهبر طالبان را سوزاند؛

یک زن افغانستانی در اعتراض به ممنوعیت اخیر گروه طالبان، از تحصیل زنان در دانش‌گاه، مجسمه رهبر طالبان را سوزاند.

 ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در ۲٠ دسمبر، ممنوعیت کامل تحصیل زنان در دانش‌گاه های افغانستان را اعلام کرد.

هفته گذشته نزدیک به صد زن افغانستانی در اعتراض به ممنوعیت تحصیلات عالی زنان به جاده‌ها آمدند. تظاهراتی در شهر هرات در غرب این کشور برگزار شد که در آن نزدیک به ۲۲ زن تظاهراتی را به سمت دفتر والی این ولایت رهبری کردند. این زنان در حالی به اعتراض‌شان ادامه دادند که نیروهای امنیتی طالبان با آب‌پاش، می‌خواست مجتمع آن‌ها را پراکنده کند.

اواخر هفته گذشته، طالبان تصمیم گرفت زنان را از کار در سازمان‌های غیردولتی (NGO) منع کند. این اقدام منجر به توقف کمک‌های سه سازمان غیردولتی جهانی، از    ، جمله save the children , CARE و مرکز توان‌بخشی تغذیه در افغانستان شده است. این سازمان‌های غیردولتی گفتند که بدون حضور زنان در نیروی کار، نمی‌توانند به کودکان، زنان و مردان افغانستانی کمک کنند.

خامه پرس، به نقل از رهبران NCR، CARE و Save the Children گفت:" فراتر از تأثیر بر ارائه کمک‌های نجات جان، این امر بر هزاران شغل در آغاز یک بحران اقتصادی عظیم تأثیر خواهد گذاشت."

آن‌ها گفته‌اند: " در حالی که ما در مورد این اعلامیه شفافیت پیدا می‌کنیم، برنامه‌های خود را تعلیق می‌کنیم و از زنان و مردان می‌خواهیم که بتوانند به کمک‌های نجات دهنده‌ی ما در افغانستان به طور مساوی ادامه دهند."

وعده‌های دروغین؛

زمانی که طالبان در اگست ۲٠۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند، گفتند که مانند رژیم‌های قبلی،  حقوق زنان را زیر پا نخواهیم گذاشت. با این حال، از زمان به دست گرفتن قدرت، این گروه تفسیر دقیق خود را از شریعت تحمیل کرده‌اند.

زنان از مکاتب متوسطه و لیسه اخراج شده و از اکثر مشاغل کنار زده شده‌اند. آن‌ها( زنان) مؤظف‌اند در مکان‌های عمومی سر تا پا خود را بپوشانند و اجازه‌ی ورود به پارک‌ها و سالن‌های ورزشی را ندارند.

در همین حال، تعداد زیادی از پناه‌جویان افغانستانی در اعتراض به محدودیت تحصیلات عالی زنان در کویته پاکستان تظاهرات کردند و خواستار باز شدن سریع پردیس‌ها به روی زنان شدند.

طالبان با محکومیت جهانی مواجه است؛
دستورات طالبان در مورد آموزش زنان با محکومیت گسترده بسیاری از نقاط جهان، از جمله تعدادی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان مانند: "عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و قطر" مواجه شده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که تصمیم طالبان در همه کشورهای اسلامی حیرت‌انگیز است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت این ممنوعیت" نه اسلامی و نه انسانی."

ایالات متحده و کشورهای بزرگ صنعتی که بخشی از G-7 هستند، گفته‌اند که ممنوعیت تحصیلات عالی زنان توسط طالبان پیامدهایی خواهد داشت. 

مطالب بیشتری در این بخش