محل تبلیغات شما

<--306px-->
فعالان حقوق زن: فعالان حقوق زن:

فعالان حقوق زن:" از جامعه جهانی می‌خواهیم تصمیم طالبان را لغو کنند."

فعالان‌ حقوق زن از جامعه جهانی می‌خواهند که خواستار لغو تصمیم طالبان برای ممنوعیت ورود زنان به دانش‌گاه‌ها شوند؛
فعالان حقوق زن و گروه‌های حقوق بشر، از جامعه جهانی درخواست کرده‌اند که فورا مداخله کند و خواستار لغو فوری "فرمان زن ستیزانه" اداره گروه طالبان برای ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه‌ها در افغانستان شود.

چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، جاپان و بریتانیا اقدام اخیر طالبان در سرکوب وحشیانه آزادی زنان و دختران افغانستانی را به شدت محکوم کرده اند.

در ماه مارچ، طالبان دختران را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه منع کردند و به تازگی حضور آن‌ها را در دانش‌گاه‌ها نیز ممنوع اعلام کردند.

دیده‌بان حقوق بشر این تصمیم را "شرم آور" خواند که حق تحصیل زنان و دختران در افغانستان را نقض می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر در توییتی نوشت:" طالبان هر روز آشکار می‌سازد که به حقوق اساسی افغانستانی‌ها، به‌ویژه زنان احترام نمی‌گذارد."

مسلمانان هند نیز، ممنوع کردن زنان از تحصیل و هرگونه فعالیت‌های زن ستیزانه‌ی طالبان را محکوم کرده‌اند.

از زمانی که طالبان در سال ۲٠۲۱ حکومت را در افغانستان بدست گرفتند؛ دختران نتوانستند به مکاتب دسترسی داشته باشند. اگرچه آن‌ها قول داده بودند که مکاتب دخترانه را از ۲۳ مارچ باز کنند اما، تا هنوز که بیش از یک‌سال از حضور آن‌ها در قدرت می‌گذرد، دختران حق تحصیل ندارند و هر روز محدودیت علیه آن‌ها بیش‌تر می‌شود

 IMSD در بیانیه‌ی گفت:" به نظر می‌رسد دائمی باشد."

کایلاش ساتیارتی، فعال حقوق کودک و برنده‌ی جایزه نوبل، گفت که محرومیت از تحصیل به دختران کاملا غیرقابل قبول است.

ساتیارتی در توئیتر خود نوشت:"هر اقدام تبعیض‌آمیز، سرکوب و سوء استفاده از زنان و دختران یک جنایت علیه بشریت است. اما، تا کی تاریکی می تواند در اسارت روشنایی را حفظ کند؟ نور آزادی غالب خواهد بود."

ملاله یوسف‌زی، فعال زن پاکستانی در بخش آموزش و پرورش و برنده‌ی‌جایزه صلح نوبل ۲٠۱۴، در توییتی نوشت:" طالبان ممکن است تمام صنف‌ها و دروازه‌های دانش‌گاه را در کشور قفل کنند اما، آن‌ها هرگز نمی‌توانند ذهن زنان را قفل کنند. آن‌ها نمی‌توانند دختران را از جستجوی دانش باز دارند. آن‌ها نمی توانند تلاش برای یادگیری را بکشند."

یوسف‌زی خودش در یک سوءقصد به انتقام از فعالیت‌هایش توسط یک فرد مسلح طالبان هدف گلوله قرار گرفت.

هند، روز پنج‌شنبه به چندین کشور پیشرو دیگر در انتقاد از تصمیم طالبان پیوست و درخواست خود را برای ایجاد یک دولت فراگیر در کابل که حقوق برابر زنان را در تمام جنبه‌های جامعه افغانستان تضمین می‌کند، تجدید کرد. 

مطالب بیشتری در این بخش