محل تبلیغات شما

<--306px-->
اعتراض، در پی اعتراض اعتراض، در پی اعتراض

اعتراض، در پی اعتراض " طالبان به خواست زنان تن خواهند داد؟"

زنان در افغانستان تظاهرات گسترده‌ی را علیه حکومت گروه طالبان انجام دادند، زیرا پس از گرفتن حقوق تحصیلی، آنها از کار در سازمان‌های غیردولتی (NGO) نیز ممنوع شد.

 در پی محدودیت‌های اخیر در مورد حقوق زنان، طالبان اکنون به تمام سازمان‌های غیر دولتی داخلی و بین المللی دستور داده است که همه کارمندان زن را به حالت تعلیق درآورند. 

در پی این ممنوعیت، زنان معترض به شهرهای هرات هجوم آوردند و صدای خود را علیه اداره گروه طالبان بلند کردند. این زنان در حالی که پلاکاردهایی به دست داشتند، با شعار"آموزش حق انسانی ماست." به اعتراضات خود ادامه دادند. طالبان برخلاف این‌که در ابتدا وعده‌ی حکومت معتدل‌تری را برای احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها داده بودند؛ به طور گسترده تفسیر سخت‌گیرانه‌ی خود را از قوانین اسلامی یا شریعت به اجرا درآورده‌اند.

طالبان زنان را از تحصیل در دانش‌گاه در افغانستان منع کردند؛
پس از این‌که رژیم طالبان دختران را از تحصیل در مکاتب متوسطه و لیسه منع کردند؛ به تازگی دروازه‌ی دانش‌گاه‌ها را نیز به روی دختران مسدود کردند. برای زنان در اکثر مشاغل محدودیت ایجاد کردند و به آن‌ها دستور دادند که لباس‌های سر تا پا در اماکن عمومی بپوشند. حضور زنان در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی نیز ممنوع است.

 این تصمیم( ممنوع تحصیل زنان دانش‌گاهی) پس از جلسه دولت اعلام شد. ضیاءالله هاشمی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی در نامه‌ی به دانش‌گاه‌های خصوصی و دولتی گفته است که این ممنوعیت را در اسرع وقت اجرا کنند و پس از اعمال این ممنوعیت به این وزارت اطلاع دهند.

 ممنوعیت زنان از دانش‌گاه، پس از آن صورت می‌گیرد که چندی قبل، دختران افغانستانی در امتحانات فارغ التحصیلی مکاتب شرکت کردند.

امتحانات فارغ‌التحصیلی صنوف دوازدهم دختران در حالی برگزار شد که طالبان پس به قدرت رسیدن‌شان، ورود دانش‌آموزان دختر را، بالاتر از صنف هفتم ممنوع اعلام کرده بودند.

با اعلام تصمیم ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه‌ها، بسیاری از استادان مرد در دانش‌گاه‌ها از سمت خود استعفا دادند.

 دانش‌جویان پسر نیز در سراسر افغانستان در اعتراض به این تصمیم طالبان، دانش‌گاه‌ها را ترک کردند. 

قابل ذکر است که تصمیم طالبان محکومیت شدید جهانی و انتقادات شدید را به دنبال داشته است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، این تصمیم را محکوم کرد و آن را "وعده‌ی شکسته‌ی دیگری از سوی طالبان" و اقدامی "بسیار نگران کننده" خواند.

 گوترش گفت:" تصور این‌که چگونه یک کشور می‌تواند توسعه یابد، می‌تواند با تمام چالش‌هایی که دارد، بدون مشارکت فعال زنان و آموزش مقابله کند، دشوار است."

ایالات متحده، تصمیم طالبان برای ممنوعیت تحصیل زنان را محکوم کرده است. در ۲۰ دسمبر، آدرین واتسون، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اظهار داشت که ایالات متحده تصمیم نابخشودنی طالبان برای جلوگیری از تحصیل دانش‌آموزان دختر را محکوم می‌کند.

سخن‌گوی کاخ سفید که این اقدام را مذموم‌ترین اقدام رهبری طالبان خواند، گفت که روی‌کرد طالبان غیرقابل قبول است.

 واتسون گفت:" ما به برداشتن گام‌ها برای پیش‌برد تلاش‌های مشترک خود برای حمایت از زنان و دختران افغانستانی و ارائه کمک‌های بشردوستانه، قوی‌تر به مردم افغانستان ادامه خواهیم داد."

سانجی ورما، دبیر وزارت امور خارجه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت که هند به شدت نگران وضعیت جاری در افغانستان است و هند از نزدیک وضعیت امنیتی در کشور تحت حاکمیت طالبان را زیر نظر دارد.

طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن، رهبر القاعده، سرنگون شدند و پس از خروج  آمریکا در سال گذشته، به قدرت بازگشتند.

مطالب بیشتری در این بخش