محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان: طالبان:

طالبان:

طالبان روز پنجشنبه ۲۲ دسمبر، ممنوعیت تحصیل در دانش‌گاه برای زنان را توجیه کرد و گفت که زنان باید با اقوام مرد به مؤسسات آموزشی همراه شوند، اما آنها قوانین را زیر پا گذاشته‌اند.

ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان گفت که دانش‌جویان دختر به دستورات اسلامی مبتنی بر شریعت مانند:" پوشش، اخلاقی مناسب و همراهی یکی از خویشاوندان مرد" بی توجهی می‌کنند.

ندیم در این گفتگو هم‌چنان خاطرنشان کرد که رفتار زنان افغانستانی ناقض قوانین اخلاقی و اسلامی کشور است، آن‌ها طوری لباس می‌پوشیدند که در مراسم عروسی شرکت می‌کنند.

به نقل از ندیم:" متأسفانه پس از گذشت ۱۴ ماه، دستورالعمل‌های وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی در مورد تحصیل زنان عملی نشد."

طالبان:" ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیت‌ها، ضروری است."

علاوه بر این، وزیر منصوب شده توسط طالبان استدلال کرد که موضوعات علمی برای زنان مناسب نیست. او به تلویزیون ملی گفت:" انجنیری، زراعت و برخی دروس دیگر با شأن و شرافت دانش‌جویان دختر و هم‌چنان با فرهنگ افغانستان هم‌خوانی ندارد."

 ندیم از ممنوعیت دانش‌گاه برای زنان دفاع کرد و تأکید کرد که برای جلوگیری از اختلاط جنسیت‌ها در دانش‌گاه‌ها "ضروری" است.

او به ادعاهای ساختگی خود ادامه داد و استدلال کرد که دروسی که در دانش‌گاه‌ها تدریس می‌شود، خلاف مبانی اسلام است. وی سپس تأکید کرد که این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. وی در مصاحبه‌ی تلویزیونی خود محکومیت کشورهای مسلمان از جمله عربستان سعودی، ترکیه و قطر را عقب نشینی کرد و گفت که دیگر کشورها باید از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

با اعلام ممنوعیت تحصیل زنان در سطح دانش‌گاه توسط طالبان، گروه G7 بیانیه‌ی مشترکی صادر کردند و از طالبان خواستند که فوراً این ممنوعیت را لغو کنند.

 آنها هشدار دادند که "آزار جنسی ممکن است جنایت علیه بشریت باشد". سیاست‌های طالبان که برای حذف زنان از زندگی عمومی طراحی شده‌اند، پیامدهایی بر نحوه تعامل کشورهای ما با طالبان خواهد داشت.

کشورهای گروه 7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به طالبان نسبت به محدود کردن حقوق زنان هشدار دادند. ندیم در پاسخ خود خاطرنشان کرد که این ممنوعیت بعدا بررسی خواهد شد. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ی، طالبان را تهدید کرد که در صورت عدم لغو ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه، هزینه و عواقبی تلخی در پی خواهد داشت.

بلینکن در نشست خبری کاخ سفید گفت:" کاری که آنها انجام داده‌اند این است که زنان و دختران افغانستانی را به آینده‌ی تاریک و بدون فرصت محکوم کنند.

مطالب بیشتری در این بخش