محل تبلیغات شما

<--306px-->
وزارت تحصیلات عالی طالبان: وزارت تحصیلات عالی طالبان:

وزارت تحصیلات عالی طالبان:" به خارجی‌ها توصیه می‌کنم که به کارهای ما مداخله نکنند."؛ 

طالبان از ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه‌ها دفاع می‌کند و به خارجی‌ها توصیه می‌کند که به کارهای‌ حکومت طالبان مداخله نکنند.

مولوی ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان روز پنجشنبه ۲۲ دسمبر، از تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه‌ها دفاع کرد و از خارجی‌ها خواست که به اوامر داخلی حکومت طالبان مداخله نکنند. این فرمان، واکنش‌های جهانی را برانگیخته است.

ندا محمد ندیم که برای اولین‌بار این موضوع را به صورت علنی مطرح کرد، گفت که ممنوعیت صادر شده در اوایل این هفته برای جلوگیری از اختلاط جنسیت در دانش‌گاه‌ها ضروری است و به اعتقاد او برخی از دروس که در دانش‌گاه‌ها تدریس می‌شوند، اصول اسلام را نقض می‌کنند. وی گفت:" این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد."

ندیم در مصاحبه‌ی با تلویزیون افغانستان از محکومیت گسترده بین المللی از جمله کشورهای دارای اکثریت مسلمان مانند:"عربستان سعودی، ترکیه و قطر" عقب نشینی کرد.

ندیم گفت که خارجی‌ها باید از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

پیش‌تر در روز پنجشنبه، وزرای خارجه گروه کشورهای G7 از طالبان خواسته بودند که این ممنوعیت را لغو کنند و هشدار داده بودند که "آزار جنسی ممکن است جنایت علیه بشریت باشد."

وزرا پس از یک نشست مجازی هشدار دادند که " سیاست‌های طالبان که برای حذف زنان از زندگی عمومی طراحی شده‌اند، پیامدهایی بر نحوه‌ی تعامل کشورهای ما با طالبان خواهد داشت." گروه G7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

ندیم گفت که فعلاً دانش‌گاه‌ها به روی زنان بسته خواهد شد اما، این ممنوعیت می‌تواند بعداً بررسی شود.

ندیم، که سابق والی و یک فرمانده نظامی بود، در ماه اکتبر از سوی رهبر گروه طالبان به عنوان وزیر منصوب شد و قبلاً متعهد شده بود که مدارس سکولار را متوقف کند. ندیم با آموزش زنان مخالف است و می‌گوید که این آموزش برخلاف ارزش‌های اسلامی و افغانستانی است.

مطالب بیشتری در این بخش