محل تبلیغات شما

<--306px-->
دختران، با گریه دانش‌گاه‌ها را ترک کردند؛ دختران، با گریه دانش‌گاه‌ها را ترک کردند؛

دختران، با گریه دانش‌گاه‌ها را ترک کردند؛

پس از اینکه وزارت تحصیلات عالی طالبان، دستور متوقف ساختن تحصیل دختران و زنان دانش‌گاهی را صادر کرد؛ دانش‌جویان دختر، با چشمان پر از اشک، صنف‌های درسی‌شان را ترک کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ نیروهای امنیتی طالبان روز چهارشنبه با ممنوع کردن زنان از تحصیل در دانش‌گاه، محدودیت‌های بیش‌تر خود را برای زنان به اجرا گذاشتند.

 ویدئویی که توسط آسوشیتدپرس ضبط شده، نشان می‌دهد که زنان گریه می‌کنند و یک‌دیگر را دل‌داری می‌دهند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان به زنان در سراسر کشور دستور دادند تا حضور در دانش‌گاه‌های خصوصی و دولتی را بلافاصله و تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

 دولت تحت رهبری طالبان دلیلی برای این ممنوعیت ارائه نکرده و یا نسبت به محکومیت شدید و سریع جهانی آن واکنش نشان نداده است.

چشم دید خبرنگاران از دانش‌گاه کابل:" روز چهارشنبه ۲۱دسمبر، نیروهای طالبان وارد دانش‌گاه کابل شدند، از ورود برخی از دانش‌جویان دختر جلوگیری کردند و به برخی دیگر اجازه دادند تا وارد شوند و کار خود را به پایان برسانند. آنها هم‌چنان سعی کردند از هرگونه عکاسی، فیلم‌برداری و اعتراض جلوگیری کنند.

رحیم الله ندیم، سخن‌گوی دانش‌گاه کابل تأیید کرد که صنف‌های دانش‌جویان دختر تعطیل شده است. او گفت که برخی از دختران و زنان، به دلایل کارهای اداری اجازه ورود به محوطه دانش‌گاه را پیدا کردند و چهار جشن فارغ التحصیلی در روز چهارشنبه برگزار شد.

اعضای یک گروه فعال به نام اتحاد و هم‌بستگی زنان افغانستان، صبح روز چهارشنبه ۲۱ دسمبر، در مقابل دانش‌گاه خصوصی" ادراک " در کابل تجمع کردند و به زبان دری شعار سر دادند.

آموزش و پرورش را سیاسی نکنید؛
 آنها گفتند:" بار دیگر دانش‌گاه برای زنان ممنوع شد. ما نمی‌خواهیم حذف شویم."

ضیاءالله هاشمی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۰ دسمبر، در نامه‌ی به دانش‌گاه‌های خصوصی و دولتی دستور داد که این ممنوعیت را هر چه زودتر اجرا کنند و پس از اعمال این ممنوعیت به این وزارت اطلاع دهند.

مطمئناً این اقدام به تلاش‌های طالبان برای به رسمیت شناخته‌شدن آم‌ها در سطح بین‌الملل و کمک‌های اهداکنندگان بالقوه، در زمانی که افغانستان در یک بحران انسانی بی‌پشینه قرار گرفته است، لطمه خواهد زد.

جامعه جهانی از رهبران طالبان خواسته است تا مدارس را بازگشایی کنند و به زنان حق حضور در فضای عمومی را بدهند.

ترکیه، قطر، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی، ناامیدی خود را از ممنوعیت دانش‌گاه ابراز کرده و از مقامات طالبان خواسته‌اند که تصمیم خود را پس بگیرند و یا تجدید نظر کنند.

قطر نقش کلیدی در تسهیل مذاکراتی داشت که منجر به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد. این سازمان از "حکومت موقت افغانستان" خواست تا این ممنوعیت را مطابق با آموزه‌های اسلام در مورد آموزش زنان بازنگری کند.

آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اواخر روز سه شنبه ۲۰ دسمبر گفت که هیچ کشوری دیگر در جهان زنان و دختران را از تحصیل منع نمی‌کند.

وی هشدار داد:" طالبان نمی‌توانند انتظار داشته باشند که عضو مشروع جامعه بین‌المللی باشند، مگر اینکه به حقوق همه در افغانستان احترام بگذارند، این تصمیم عواقبی برای طالبان خواهد داشت."

روز چهارشنبه ۲۱ دسمبر، وزارت امور خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ی مشترک در کنار بریتانیا، کانادا، اتحادیه اروپا و دیگر متحدان غربی هشدار داد که این ممنوعیت باعث انزوای بیش‌تر حاکمان طالبان از جامعه بین المللی می‌شود.

سیما باهوس، رئیس آژانس حمایت از حقوق زنان سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ی گفت که این اقدام بخشی از "حمله همه جانبه به حقوق زنان در افغانستان" است و خواستار لغو فوری آن شد.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در توییتی ممنوعیت دانش‌گاه برای زنان را به شدت محکوم کرد.

عبدالله عبدالله، یکی از رهبران ارشد دولت سابق متحد آمریکا در افغانستان، آموزش همگانی را یک حق "بنیادی" توصیف کرد. او از رهبری طالبان خواست تا در این تصمیم تجدید نظر کنند.

احمد سعیدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی افغانستان، گفت که تصمیم اخیر مقامات طالبان ممکن است راه را برای جلب پذیرش بین المللی بسته باشد.

او گفت:" مسئله‌ی به رسمیت شناختن پایان یافته است. جهان در حال حاضر در تلاش برای یافتن یک جای‌گزین است. دنیا سعی کرد بیش‌تر تعامل کند، اما آنها (طالبان) اجازه نمی‌دهند که دنیا با آنها در مورد شناخت صحبت کند."

سعیدی گفت که او معتقد است که اکثر افغانستانی‌ها از تحصیل زنان حمایت می‌کنند زیرا، آنها یادگیری را یک دستور دینی می‌دانند که در قرآن آمده است.

او گفت که تصمیم به ممنوعیت ورود زنان به دانش‌گاه‌ها احتمالاً توسط تعداد انگشت شماری از شخصیت‌های ارشد طالبان، از جمله رهبر این گروه " هبت الله آخند زاده" که در زادگاهش( شهر قندهار) مستقر است، گرفته شده است.

او گفت :" مرکز اصلی قدرت قندهار است، نه حکومت تحت رهبری طالبان در کابل."

کارشناسان سازمان ملل، ماه گذشته گفتند که رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان ممکن است جنایت علیه بشریت باشد و باید طبق قوانین بین المللی مورد تحقیق و پی‌گرد قرار گیرد.

آنها گفتند که اقدامات طالبان علیه زنان، باعث تعمیق نقض حقوق موجود، در حال حاضر "سخت آمیزترین در سطح جهان" و ممکن است آزار و اذیت جنسیتی باشد که جنایت علیه بشریت به حساب می‌آید. 

مقامات طالبان این ادعا را رد کرده‌اند.

مطالب بیشتری در این بخش