محل تبلیغات شما

<--306px-->
زنان دیگر بخشی از جامعه در افغانستان نیستند؛ زنان دیگر بخشی از جامعه در افغانستان نیستند؛

زنان دیگر بخشی از جامعه در افغانستان نیستند؛ "یک بسکت‌بال افغانستانی، مسدود شدن دانش‌گاه به روی دختر

نیلوفر بیات، کاپیتان سابق تیم بسکتبال با ویلچر افغانستان، ممنوعیت تحصیل در دانشگاه برای زنان توسط طالبان را محکوم کرد. نیلوفر بیات که خودش نیز دو بار قربانی جنگ در افغانستان بوده است، ممنوعیت حضور زنان در جامعه را "فاجعه" نامید.

روز سه‌شنبه۲۰ دسمبر، حاکمان طالبان در افغانستان گفتند که زنان در این کشور اجازه تحصیل در دانش‌گاه را نخواهند داشت، بیانیه‌ی که اعتراض گسترده بسیاری از کشورها را برانگیخت.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور در زمان تسلط طالبان، قوانین نرم‌تری را متعهد شده بود.

بیات در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آنی گفت:" گام بعدی این است که اجازه نفس کشیدن زنان در جامعه را ندهند."

بیات که پس از به قدرت رسیدن طالبان از افغانستان گریخت، گفت:" تقریبا یک سال و نیم از تعطیلی مکاتب برای دختران می‌گذرد و اکنون زمان آن رسیده است که دانش‌گاه‌ها را به روی زنان مسدود کنند. "این یک فاجعه است."

او گفت:" من احساس می‌کنم که چنین محدودیت‌ها، زنان را تحت فشار قرار می‌دهند، همه چیز را سخت تر می‌کنند، هر روز قوانین جدید و محدودیت‌های جدید اضافه می‌کنند و زنان دیگر بخشی از جامعه در افغانستان نیستند."

بیات در ادامه سخنان خود گفت:" همه می‌دانیم که طالبان هرگز تغییر نخواهند کرد. آنها همان تروریست‌هایی هستند که ۲۵ سال پیش بودند."

بیات هم‌چنان درباره دلیل ترک کشورش پس از تسلط طالبان صحبت کرد و گفت:" وقتی طالبان آمدند افغانستان را ترک کردم، دلیل ترک کردنم کارهایی بود که من در افغانستان انجام دادم، تمام سخنرانی هایی که علیه طالبان انجام دادم، من به عنوان یک زن در افغانستان امن نبودم. یک سال است که در امن هستم. من همه چیز را پشت سر گذاشتم و زندگی‌ام را نجات دادم."

در دهه ۱۹۹۰ زمانی که طالبان در افغانستان قدرت داشتند، یک راکت به خانه بیات اصابت کرد. در آن زمان او دو ساله بود.

بیات برادرش را در این حمله از دست داد، در حالی که پدرش به شدت مجروح شد. خود این بازی‌کن یک پای خود را از دست داد و به نخاع آسیب دید.

سال‌ها بعد، این زن با ویلچر شروع به تمرین بسکتبال کرد.

بازگشت طالبان به افغانستان بیات را مجبور کرد که  در ۱۸ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کند. او پس از ترک افغانسنان به اسپانیا مهاجر شد.

بیات گفت:" من دو بار قربانی جنگ طالبان شدم. آنها زندگی مرا نابود کردند و تمام دستاوردهایم را گرفتند."

وی افزود:" بیش از یک سال است که ما با یک گروه تروریستی می‌جنگیم. متأسفانه این به من مربوط نمی‌شود. بلکه مربوط به زندگی ۳۴ میلیون نفر در افغانستان می‌شود."

مطالب بیشتری در این بخش