محل تبلیغات شما

<--306px-->
نخست وزیر بریتانیا: نخست وزیر بریتانیا:

نخست وزیر بریتانیا:" جهان نظاره‌گر کارکرد طالبان است."؛

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، پس از ممنوعیت حضور زنان افغانستان در دانش‌گاه، به طالبان هشدار داده است که  "جهان به تماشای آن‌ نشسته است."

نیروهای امنیتی طالبان در کابل پس از آنکه این گروه به دانش‌گاه‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور دستور داد که تا اطلاع ثانوی تحصیل دختران را متوقف کنند؛ از ورود زنان به دانش‌گاه‌ها جلوگیری کردند. 

این تصمیم از سوی کابینه دولت، تحت رهبری طالبان گرفته شده است اما، دلیلی ارائه نکرده و تاکنون واکنشی نسبت به محکومیت جهانی نداشته است.

روز چهارشنبه، ۲۱ دسمبر، سوناک که دو دختر خردسال دارد، انتقادات خود را در توییتی اضافه کرد:" به عنوان پدری برای دختران، نمی‌توانم دنیای را تصور کنم که در آن از تحصیل محروم باشند."

او گفت:" زنان افغانستان چیزهای زیادی برای گفتن دارند، محروم کردن آنها از دسترسی به دانش‌گاه، یک گام بزرگ به عقب است. جهان ناظر است، ما طالبان را بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد."

طالبان در ابتدا وعده‌ی حکومت معتدل‌تری را دادند که به حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام می‌گذارند اما، از زمان بدست گرفتن قدرت در ماه اگست سال گذشته، این گروه به طور گسترده تفسیر خود را از قوانین اسلامی یا شریعت اجرا کرد.

جامعه بین المللی، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، به طور رسمی دولت واقعی را به رسمیت نشناخته‌اند.

واشنگتن گفت که قبل از به رسمیت شناختن رسمی دولت، که مشمول تحریم‌های سنگین است، نیاز به تغییر در سیاست آموزش زنان است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه نیز این اقدام اخیر را محکوم کرد و در توییتی نوشت:" به سادگی نفرت‌انگیز است."

تصمیم طالبان برای جلوگیری از رفتن زنان به دانش‌گاه، نشان دهنده‌ی بی توجهی کامل آنان به آزادی‌های اساسی است."

کلورلی گفت:" بریتانیا با شرکای خود در جی ۷ کار می‌کند تا مسئولین را محکوم کند و آنها را مورد بازخواست قرار دهد."

در همین حال، باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، گفت که تعلیق اخیر، یکی دیگر از کاهش فاحش حقوق زنان و یک ناامیدی عمیق برای تک، تک دانش‌جویان دختر است."

او به شورا گفت:" این نیز گام دیگری از سوی طالبان برای دور شدن از یک افغانستان متکی به خود و مرفه است."

تأیید محدودیت‌های دانش‌گاه در همان عصر اعلام شد که رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفت که بسته شدن مکاتب روابط دولت طالبان با جامعه جهانی را "تضعیف" کرده است.

او در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان گفت:" تا زمانی که دختران از تحصیل محروم می‌مانند و مقامات عملی به نگرانی‌های دیگر جامعه جهانی بی‌اعتنایی می‌کنند، ما در بن بست باقی می‌مانیم."

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت:" طالبان نمی‌توانند انتظار داشته باشند که عضو مشروع جامعه جهانی باشند، مگر اینکه به حقوق همه افغانستانی‌ها، به ویژه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران احترام بگذارند.

مطالب بیشتری در این بخش