محل تبلیغات شما

<--306px-->
جنگ‌جویان طالبان، اسلحه را به سوی زنان افغانستانی نشانه می‌گیرند؛ جنگ‌جویان طالبان، اسلحه را به سوی زنان افغانستانی نشانه می‌گیرند؛

جنگ‌جویان طالبان، اسلحه را به سوی زنان افغانستانی نشانه می‌گیرند؛

 چیزی که یادآور قرون وسطی ۱۹۹۰ افغانستان تلقی می‌شود، جنگ‌جویان طالبان با اسلحه به سمت زنانی که قصد ورود به دانش‌گاه‌ها را داشتند؛ هدف گرفته و از آن‌ها می‌خواهند که تنها چند روز پس از اعلام ممنوعیت تحصیل در دانش‌گاه برای زنان به خانه بازگردند.

یک دانش‌جوی دختر افغانستانی به روزنامه ایندیپندنت گفته است که جنگ‌جویان طالبان زنان را با اسلحه تهدید می‌کنند تا آن‌ها را از ورود به دانش‌گاه‌ها و از سرگیری صنف‌ها بازدارند.

 این امر باعث ایجاد شوک، وحشت و اضطراب در میان دانش‌آموزان دختر شده است و می‌ترسند تحصیل‌شان دیگر تکمیل نشود.

شبنم نسیمی، مشاور پیشین سیاست ویژه وزیر اسکان مجدد افغانستان و وزیر مهاجرین، به این روزنامه گفته است که یک دانش‌جوی دختر افغانستانی به او گفته بود که به سمت دانش‌گاه کاردان در کابل می‌رود، جایی که پسران اجازه ورود به دانش‌گاه را داشتند اما، طالبان اسلحه‌های خود را به سمت دختران نشانه گرفته و به آن‌ها گفته‌اند که به خانه بروند.

سلما نیازی، سردبیر روزنامه افغان تایمز، به ایندیپندنت از کابل گفت که یک دانش‌آموز دختر از فکر و اضطراب در مورد پایان تحصیلاتش شوکه شده بود و تلاش می‌کرد جان خود را بگیرد.

دکتر قاسم وفایی زاده، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ در دولت اشرف غنی به این روزنامه گفته است: "جامعه جهانی باید بداند که طالبان تغییر نکرده است. آن‌ها فقط برای بدست آوردن توافق صلح دوحه، که به بازگشت آنها به قدرت کمک کرد، نرم بازی می‌کردند."

او گفت که طالبان حضور زنان را از جامعه افغانستان پاک کرده‌اند.

رژیم بنیادگرای تندرو طالبان دروازه‌های مکاتب و دانش‌گاه‌ها را به روی زنان بسته است و حقوق آن‌ها را پای‌مال می‌کند. آن‌ها اکنون از تاکتیک‌های اجبار به‌عنوان وسیله‌ای برای تهدید زنان برای ورود به ساختمان‌های مؤسسات آموزشی استفاده می‌کنند و از وعده‌های قبلی خود مبنی بر بازگرداندن حقوق اولیه پس از تسلط بر کابل در سال ۲۰۲۱ دوری می‌کنند.

گزارش‌ها از ولایت ننگرهار نشان می‌دهد که یک دانش‌جو در مقابل دانش‌گاه ننگرهار قصد خودکشی داشته است اما توسط یکی از دوستانش نجات یافته است.

اعتراض مردم افغانستان به ممنوعیت دانشگاه برای زنان در شبکه های اجتماعی؛

با نقض قانون جدید که زنان را از تحصیل در افغانستان منع می‌کند، مردم افغانستان از طریق رسانه‌های اجتماعی بطور جمعی نظرات خود را علیه رژیم اعلام کردند.

 افغانستانی‌ها با استفاده از هشتگ" بگذار یاد بگیر" خشم خود را در حالی که طالبان و محدود کردن حقوق زنان را مورد انتقاد قرار دادند، سرازیر کردند. بسیاری از دانش‌آموزان دختر از این‌که رویاهای‌شان از بین رفته و تحصیل در سال ۲۰۲۲ برای زنان ممنوع بود، اندوه‌گین بودند.

"زمزمه غزل" دانش،جوی پوهنتون کابل در فیسبوک خود نوشته است:" سمستر هشتم تمام شد و فقط چهار امتحان باقی مانده است. خداوند، این آخرین امید را از من نگیرید. او با استفاده از هشتگ "بیاموز که اکنون در حال تبدیل شدن به یک جنبش است" گفت:" ساعت ۶:۳۰ صبح به دانش‌گاه آمدیم، پسرها اجازه ورود پیدا کردند.

تمنا عارف یکی دیگر از دانش‌جویان دختر در افغانستان در توییتی نوشت:" اسلحه را به سمت ما گرفت و به ما گفت که به خانه برویم."

مطالب بیشتری در این بخش