محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان: طالبان:

طالبان:" برای زنان خدمت به مردان لازم است، نه تعلیم"؛

مسئولین طالبان خطاب به دختران دانش‌گاهی گفته‌اند که برای زنان خدمت کردن به مردان لازم است، نه تعلیم.

ملالی شکوری، محصل دانش‌گاه کابل به مجله اورال می‌گوید:" مسئولین طالبان برای ما گفتند که شما دختران امروز، زنان و مادران فردا هستید؛ برای شما لازم است که خدمت کردن به مردان را یاد بگیرید، نه تعلیم را.

مولوی ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، شام‌گاه روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ی دستور مسدود ساختن دانش‌گاه‌های دولتی و خصوصی، مراکز آموزشی و تمام ارگان‌های دیگر را بروی زنان و دختران صادر کرد.

بر اساس تصمیم تازه‌ی وزارت تحصیلات عالی طالبان، هیچ دانش‌گاه و مرکز آموزشی، حق ندارد برای دختران و زنان خدمات تحصیلی ارایه کنند و هیچ آموزگار زن، حق تدریس و انجام وظیفه را در ادارات مربوط به تعلیم و تربیه، ندارند.

پس از نشر این اعلامیه، روز چهارشنبه، ۲۱ دسمبر، هیأت بررسی گروه طالبان وارد دانش‌گاه‌‌ها و مراکز تعلیمی شده و عملا دختران از محیط اکادمیک علمی و صنف‌های آموزشی بیرون کرده‌اند.

آن‌ها پس از اخراج دختران از صنف‌های درسی، به اداره‌ی مراکز و ریاست دانش‌گاه‌ها اخطار داده‌اند که اگر دانش‌جوی دختر را اجازه‌ی ورود بدهند، مورد مجازات قرار می‌گیرند.

این تصمیم طالبان با واکنش‌های تند داخلی و جهانی روبرو شده است.

عده‌ی کثیر از دانش‌جویان و دانش‌آموزان دختر، با چشمان مملو از اشک و اندوه فراوان، مکان تحصیلی خود را ترک کرده‌اند و نگران آینده‌ی خود هستند که چگونه دور از تعلیم و تحصیل، زندگی خود را ادامه بدهند.

حمیرا رضایی، آموزگار یکی از مکاتب دولتی در کابل می‌گوید که دیروز می‌خواستم برای تکمیل جدول نتایج شاگردانم به مکتب بروم، قبل از رسیدنم به مکتب از طرف مدیریت مکتب پیامی دریافت کردم که نوشته بود:" به مکتب نیا، دروازه‌ی مکتب مسدود شد."

این آموزگار با ابراز تأسف می‌گوید:" چند لحظه بعد از دریافت پیام، دلیل مسدود شدن دروازه‌ی مکتب را فهمیدم و واقعا برایم ناراحت کننده و غیرقابل تحمل بود."

طالبان، در حالی اقدام به عملی‌ساختن این تصمیم ناگهانی کرده‌اند که خودشان هم برای چرایی این موضوع پاسخ قابل قبول ندارند

مطالب بیشتری در این بخش