محل تبلیغات شما

<--306px-->
دیده‌بان حقوق بشر؛ تضمین‌های طالبان وعده‌های خیالی بیش نیست ـ مجله‌ی اورال دیده‌بان حقوق بشر؛ تضمین‌های طالبان وعده‌های خیالی بیش نیست ـ مجله‌ی اورال

دیده‌بان حقوق بشر؛ تضمین‌های طالبان وعده‌های خیالی بیش نیست ـ مجله‌ی اورال

از زمانی که گروه تروریستی طالبان در ۱۵ اگست کنترل کشور را به دست گرفتند، آنها به شدت در تلاش بوده اند تا چهره ظالمانه قدیمی رژیم قبلی خود شان را ترمیم کنند. گروه اسلامگرای تندرو با اعطای حقوق اندکی در سخن  به زنان و  تظاهر به حقوق شهروندان کشور، در صدد جلب حمایت جامعه بین المللی بوده است. یک گروه حقوق بشر مستقر در ایالات متحده امریکا مدعی شده است که ادعاهای طالبان مبنی بر جلوگیری از سوء استفاده و بازداشت متجاوزان وعده های هوایی است. و فقدان پاسخگویی نیاز به بررسی مداوم سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را روشن می کند. به گفته پاتریشیا گوسمن، که معاون آسیایی در دیده بان حقوق بشر (HRW) است، از زمان کنترل کشور در ۱۵ اگست، ستیزه جویان طالبان تاکنون بیش از ۱۰۰ پلیس و افسر اطلاعاتی سابق را کشته یا به زور ناپدید کرده اند.

بر اساس گزارش ۲۵ صفحه ای دیده بان حقوق بشر، قتل یا ناپدید شدن ۴۵ تن از اعضای سابق نیروهای امنیتی ملی افغانستان (ANSF) پرسونل نظامی، پلیس، اعضای سرویس اطلاعاتی و شبه نظامیان را که به این گروه تروریستی تسلیم شده بودند، مستند می کند. ۱۵ اگست و ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ عنوان گزارشی "عدم بخشش برای افرادی مانند شما" است و در مورد "اعدام و ناپدید شدن اجباری در افغانستان تحت حکومت طالبان" پرداخته است.

گاسمن گفت: "عفو وعده داده شده توسط رهبران طالبان، فرماندهان محلی را از اعدام یا ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستانی بازنداشته است. این مسولیت بر دوش طالبان است تا از کشتار بیشتر جلوگیری کنند، مسئولین را به حساب آوری و به خانواده های قربانیان غرامت بپردازند." وی در ادامه گفت که دیده‌بان حقوق بشر ادعا کرده است که با ۴۰ نفر در چهار ولایت و با ۲۷ نفر دیگر از طریق تلفون مصاحبه کرده اند. یکی از فرماندهان طالبان اظهار داشت: کسانی که در جنایات مسئول هستند "نمی‌توان بخشید."
 
دیده بان حقوق بشر می‌گوید طالبان به اعدام مقامات سابق، تحت نام همکاران داعش ادامه می‌دهند.
در این گزارش آمده است که رهبری طالبان از اعضای نیروهای امنیتی تسلیم شده خواسته‌اند تا برای دریافت نامه تضمین امنیت خود را ثبت نام کنند. با این حال، این امر نیروهای طالبان را از کشتن این اعضا در مدت چند روز پس از ثبت نام باز نمی دارد. جدای از این، طالبان همچنین از سوابق شغلی که دولت سابق به جا گذاشته است، استفاده می‌کنند و از داده‌ها برای شناسایی افراد برای دستگیری و اعدام استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، گروه تروریستی طالبان همچنین حملات شبانه و عملیات جستجوی توهین‌آمیز را برای اعدام مظنونان مورد شان انجام داده‌اند که عمدتاً بر نیروهای امنیتی سابق که هنوز تسلیم نشده است متمرکز است. در ولایت ننگرهار، طالبان همچنین افرادی را با اتهام حمایت از دولت اسلامی داعش خراسان (ISKP) هدف قرار داده‌اند.

مطالب بیشتری در این بخش