محل تبلیغات شما

<--306px-->
میراث شهید مزاری را تكريم نماييم میراث شهید مزاری را تكريم نماييم

میراث شهید مزاری را تكريم نماييم

شهيد مزاری، بیست‌و سه سال پیش از امروز، بپايي آرمان‌های بزرگ که برای افغانستان  و مردم داشت،  شهيد شد. وي با عملكردهاي صادقانه خويش میراث  و الگوي ارزشمندی را براي مردم كشور  بر جا گذاشت.الگويي که هم خود شهید مزاری، با آن شناخته می‌شود و هم جامعه را با آن به سوی تغییر سوق داده است. بزرگترين میراث مزاری، «وحدت» است که از او بر جای مانده است. «وحدتی» را که مزاری به میان آورد و آن را به شگوفایی رساند، روایتی از روامداری سیاسی، اجتماعی، عقیدتی و فرهنگی است. در «وحدت» مزاری، دیدگاه‌ها و عقیده‌های مختلف سیاسی بر محور یک آرمان، گرد هم آمده است. در وحدت مزاری، خودی و بیگانه وجود ندارد و همه با یک آرمان و هدف که همانا رسیدن به رفاه و عدالت اجتماعی و رهایی از بند کلیشه‌ها، سیاست و سنت‌های نابردبار، نابرابر و ناهمگون، می‌باشد، وي وحدتی را به میان آورده است.

میراث شهید مزاری را تكريم نماييم

ساختار حزب وحدت شهید مزاری، نمونه‌ی بارزی از وحدت واقعی جامعه‌ی هزاره و شیعه است. تاریخ، تشکیل و فعالیت حزب وحدت مزاری را به‌صورت آشکارا نشان می‌دهد که همه در آن حضور دارند، در ساختار تشکیلاتی و پُست‌های ملکی و نظامی حزب وحدت و سطح تصمیم‌گیری این حزب، از همه هویت‌های درون اجتماعی جامعه هزاره و شیعه با دیدگاه‌های مختلف سیاسی، در آن حضور دارند و همه با وحدتِ تمام، برای رسیدن به عدالت اجتماعی و سیاسی، مبارزه می‌کنند. در واقع، شهید مزاری، سنگ‌ بنای وحدت ملی را در افغانستان گذاشت و قاعده‌ی وحدت را تشکیل داد. او وحدت سیاسی و اجتماعی را به‌صورت عملی با واقع‌بینی اجتماعی، نخست در جامعه‌ی هزاره و شیعه افغانستان که بیشترین آسیب را از سیاست‌های تنگ‌نظرانه و آلوده به تبعیض متقبل شده، به میان آورد و عملا نشان داد و سپس آن را وارد گفتمان سیاسی کشور کرد. اکنون ادبیات سیاسی امروز دولت و خيلي از شخصيت هاي سياسي وام گرفته از ادبیات سیاسی شهید مزاری و آرمان‌های عدالت‌خواهانه‌ی او است. این‌که از این ادبیات و آرمان، چگونه بهره‌برداری می‌‌شود، مسئله جداگانه است.
اکنون که در آستانه‌ی بیست‌ وسومين سالگرد شهادت شهید وحدت ملی و عدالت اجتماعی قرار داریم، وضعیت سیاسی کشور را هم خوب می‌دانیم که در چه حالتی قرار دارد و این روند، چگونه در حرکت است. در چنین وضعیت، میراث مزاری، راه نجات ما و جامعه‌ی ما خواهد بود که آن را در زندگی سیاسی و اجتماعی خود عملی کنیم و از آن حفاظت نماییم. مجله فرهنگی ــ اجتماعی اورال با درک وضعیت كشور، از همه رهروان، عدالت‌خواهان و هم‌وطنان عزیز در داخل و خارج کشور می‌خواهد تا وحدت، هم‌سویی و هم‌پذیری ملی را بر اساس منافع جمعی، به پیش گیرند و این میراث مزاری را که «وحدت» است، قاعده‌ی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود بسازند. به عقيده مجله اورال هرگاه ستادهای برگزاری یادبود از بیست‌ وسومين سالگرد شهادت رهبر شهید در کشورهای مختلف، بر مبنای آرمان وحدت مزاری، مراسم این شخصیت تاریخی کشور را که نشان دهنده‌ و نمایش واقعی از وحدت ملی مردم کشور ما در سراسر جهان تلقي مي گردد، تلاش بيشتر مي شد و از  برخي بي اتفاقي و پراگندگي ‌هایی در بسا از نقاط که به‌نحوی باعث کدورت و اصطکاک‌های اجتماعی و سد راه وحدت قومي و ملی می‌شود، خودداری مي كردند.
مجله فرهنگي اجتماعي اورال افتخار آنرا دارد كه همواره و در هر فرصت لازم  بر ضرورت نمایش وحدت و هم‌دلی در مراسم یادبود از رهبر شهید و بقيه مناسبت هاي ملي و اجتماعي طرح‌ها و پیشنهادهایی ارایه نموده است. بنابرين در این فرصت نيز تاكيد مي داريم كه  تا همه و به خصوص منتسبين به راه و جريان عدالت خواهي شهيد مزاري در برگزاري جلسات و نوشتن اطلاعيه و پخش گزارشات خود، وحدت و يك‌پارچگي بين مردم را به‌صورت جدی مد نظر بگيرند. باید گفت که در این بخش، از سال ها به این‌سو گفت‌وگوهایی را به جریان انداخته و جوانان و شهروندان كشور را ذهنیت داده /ميدهند تا در چنین همایش‌ها و مراودات اجتماعی خود، وحدت و هم‌بستگی ملی را مد نظر بگیرند.
مجله اورال تاکید دارد تا هم‌وطنان ما در داخل و خارج از کشور، همان‌گونه که رهبر شهید استاد مزاری در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی وحدت ملی و عدالت‌خواهی را به‌عنوان الگوی رفتاری برای ما به یادگار گذاشته و «وحدت ملی» به‌عنوان یک میراث ارزشمند او برای ما بر جا مانده است، آن را در رفتارها و همایش‌های خود الگو قرار دهیم و میراث او را حفظ کنیم. اعطای لقب رسمی «شهید وحدت ملی» از سوی حکومت برای شهید مزاری و ثبت آن در تقویم رسمی کشور، و هم‌چنان لقب «شهید عدالت اجتماعی» از سو ی مردم، نشان از اهمیت والای اندیشه‌ی رهبر شهید در ساختار سیاسی ــ اجتماعی کشور می‌باشد؛ لذا يكبار  ديگر از  دولت افغانستان خواسته می‌شود تا تجلیل از مقام «شهید وحدت ملی» را در تمامی ولایات و سراسر کشور و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان  در جهان، آن‌گونه که شایسته‌ی مقام این شخصیت ملی است، برگزار کنند.

مطالب بیشتری در این بخش

اطلاعيه (1319 بازدید)

اطلاعیه (1156 بازدید)

اطلاعيه (1938 بازدید)