محل تبلیغات شما

<--306px-->
پیام تسلیت مجله اورال به مناسبت درگذشت آیت‌الله صادقی پروانی پیام تسلیت مجله اورال به مناسبت درگذشت آیت‌الله صادقی پروانی

پیام تسلیت مجله اورال به مناسبت درگذشت آیت‌الله صادقی پروانی

پیام تسلیت مجله اورال به مناسبت درگذشت آیت‌الله صادقی پروانیمدیریت و دست‌اندرکاران مجله فرهنگی ــ اجتماعی اورال، درگذشت آیت‌الله صادقی پروانی شخصیت ملی، عضو مجلس سنا و عالم پیشتاز کشور را به خانواده‌ و بازماندگان آن مرحوم و ملت افغانستان تسلیت می‌گوید.
آیت‌الله پروانی از شخصیت‌های ملی کشور است که تلاش‌های ثمربخشی را در راستای انسجام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور انجام داده است. میرحسین صادقی پروانی، به‌عنوان یک عالم پیشتاز دینی کشور در زندگی خویش به مبارزات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به شيوه هدفمند پرداخته است. آقای پروانی در کنار فعالیت‌های خویش به‌عنوان عالم دینی، مبارزات سیاسی و فرهنگي خویش را قبل از دهه‌ی پنجاهخورشیدی شروع کرد و تا پایان عمر به‌عنوان یک چهره‌ی موثر و ثمربخش به این فعالیت‌ها ادامه داد.
نقش آقای پروانی برای انسجام سیاسی و فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست. او  در كنار شخصيت هاي بزرگي همچو علامه مبلغ، بلخي و استاد مزاري یکی از بنیان‌گذاران و پیشتازان مبارزات سیاسی و فرهنگی جامعه هزاره و أقشار محروم در قبل از دهه‌ی پنجاه خورشیدی به شمار می‌رود که فعالیت‌های سیاسی خود را در کنار دیگر همرزمان خویش در قالب یک سازمان آغاز و طرح کرد. از آیت‌الله پروانی به‌عنوان یک بازوی توانمند حزب وحدت اسلامی افغانستان در کنار رهبر شهید، استاد عبدالعلی مزاری یاد می‌شود که در مبارزات و عدالت‌خواهی جبهه‌ی مقاومت غرب کابل، نقش برجسته داشته است. علاوه بر آن، آیت‌الله صادقی پروانی در کنار کارنامه‌ و مبارزات عدالت‌خواهانه خویشبه‌عنوان یک عالم دین، الگوی رفتاری پذیرش تنوع فکری ــ عقیدتی را از خود به یادگار گذاشته است. از دید آقای پروانی تنوع دیدگاه‌ها و عقیده‌های فردی، واقعیت اجتماعی است که نباید طرد شود و باید به به‌عنوان یک واقعیتاجتماعی پذیرفته شود. بناء این اندیشه و فکر مرحوم پروانی می‌تواند که یک الگوی خوبی در جامعه‌ی ما باشد و ما از آن به‌عنوان یک قوت اجتماعی خویش استفاده کنیم.
درگذشت آیت‌الله صادقی پروانی در جامعه‌ی دینی ــ سیاسی ما یک ضایعه است و جای خالی او شدیدا احساس می‌شود. دست‌اندرکاران مجله‌ی اورال بازخوانی اندیشه‌ی مرحوم پروانی را در جامعه یک ضرورت می‌داند. جامعه‌ی ما برای رسیدن به رفاه و مدارای اجتماعی، به ترویج و بازخوانی اندیشه‌های هم‌گرایانه و تنوع‌پذیری هم‌چون اندیشه‌های آیت‌الله پروانی نیاز مبرم دارد.

مطالب بیشتری در این بخش

اطلاعيه (1307 بازدید)

اطلاعیه (1147 بازدید)

اطلاعيه (1927 بازدید)