محل تبلیغات شما

<--306px-->
مهاجران و استراتژی حکومت ها-بخش دوم مهاجران و استراتژی حکومت ها-بخش دوم

مهاجران و استراتژی حکومت ها-بخش دوم

نویسندگان: کریستین لوسان، میشل هنری و سیون مویلارد

ترجمه: نسیم ابراهیمی

منبع: روزنامه ی فرانسوی زبان لیبراسیون

کشورهای اروپای جنوب شرقی؛ از ایتالیا تا به رومانیا، هرکدام استراتژی خاص خود را در برابر مهاجران اتخاذ نموده اند.

بلغاریا: مراقبت از مرزها

موترهای زرهی بلغاری از دوهفته پیش، در چهار منطقه ی مرزی با مقدونیه به کمک پولیس مرزی برای جلوگیری از هجوم سیل آسای مهاجران، مستقر شده اند. باچواروا، وزیر داخله ی بلغاریا در یک مصاحبه ی خود در تلویزیون ناوا گفت: «ما در قسمت ورود مهاجرین یک محدودیت وضع کرده ایم، چون دولت بلغاریا به ثبت قانونی مهاجران احترام دارد و ورود آن ها را در این کشور ثبت نمایند تا پناه جویان واقعی شناسایی شوند به خصوص کسانی که در یونان، مقدونیه و صربستان شرایط مساعدی ندارند. از آغاز سال جاری، بلغاریا میزبان 15000 پناهجوی غیر قانونی است که اکثر آن ها اهل سوریه اند و از طریق ترکیه در این جا رسیده اند. مهاجرانی که خود را که در بلغاریا رسانیده اند به مدت چندین ماه در کمپ های مهاجران جا داده شده اند و برای آن ها اجازه ی سفر به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا داده نشده است و نمی توانند که در آن کشورها اقامت گزین شوند. سوفیا، در امتداد هم مرزی خود با ترکیه به امتداد 30 کیلومتر دیوار بنا کرده است و از این طریق از ورود مهاجران جلوگیری می نماید، در حال حاضر هزاران پولیس به مقصد جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی در امتدا مرز گماشته شده اند.

رومانیا: تدابیر سخت گیرانه

رومانیا، امنیت مرزهای خویش را به خصوص برای جلوگیری از  ورود مهاجران، تشدید بخشیده است. گابریل اوپرا، معاون نخست وزیر این کشور گفته است که حکومت این کشور به خاطر جلوگیری از مواجه شدن به یک بحران، این سیاست را به پیش گرفته است. بوکارست از امنیت 2070 کیلومتر مرز خارجی اتحادیه اروپا خبر داده است که از این میان بیشتر از یک چهارم بخش آن در امتداد مرزی با کشور صربستان می باشد. تا به این جا، مهاجران از کشورهای خاور میانه و افریقا با عبور از مرز هنگری خود را به اتحادیه ی اروپا رسانیده اند. احتمال دارد که این راه به زودی مسدود شود، اکنون این مهاجران تلاش می کنند که از طریق رومانیا خود را برسانند که تاهنوز مورد توجه مهاجران نبوده است. مقامات خود را آماده می کنند که ظرفیت پذیرش را بالا ببرد، حکومت حداکثر به بیش از 1500 نفر را برای اقامت اجازه نمی دهد.

هنگری: دیوار جدید محافظتی

تا پیش از اینکه دیوارها جدید محافظتی که با سیم خارتار برای جلوگیری از ورود مهاجران ایجاد شود، هزاران پناهجو، از طریق مرز صرب ــ هنگری، خود را به کشورهای اتحادیه اروپا می رساندند. حکومت می خواهد که در این جا نیروی نظامی مستقر سازد. از آغاز سال جاری بیش از 100000 پناهجو که در این کشور رسیده اند، ثبت شده است، این میزان افزایش دو برابری را نسبت به سال 2014 نشان می دهد.  آن ها از طریق ترکیه در یونان و یا مقدونیه در این جا رسیده اند. ویکتور آربان، رییس جمهور محافظه کار و ناسیونالیست هنگری، یک کمپاین وسیع و سخت گیرانه ای را در برابر مهاجرین به راه انداخته است. او گفته است که با این مهاجران، تروریست ها وارد کشور می شوند. اکثر این مهاجرین که در این جا آمده اند، اهل سوریه و افغانستان می باشند اما برخی های شان بالکانی ها اند به خصوص از کوزوو  و مقدونیه که بخاطر فقدان یک دورنمای روشن کشورهای شان با اتحادیه اروپا، از کشورهای خویش فرار کرده اند.

سلواکیا: اولویت دینی

کشور سلواکیا، 5.4 میلیون باشنده دارد و از جمله کشورهای اروپایی استکه کمترین میزان پذیرش مهاجران را به خود اختصاص داده است. از سال 1993 به این طرف، سالی که این کشور از جمهوری چک جدا شده است، این کشور کوچک، تا هنوز 650 نفر را به عنوان پناهجو پذیرفته است. در این روزها این کشور پذیرش 200 پناهجوی سوری را پیشنهاد داده است، اما این پناهجویان باید مسیحی باشند. مدت این پذیرش برای دوسال تعیین شده است. وزیر داخله این کشور اعلام کرده است که مسلمان ها از این حق محروم اند چون ساحه جغرافیایی کشور سلواکیا محدود است و مسجد ندارد. کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد در این مورد واکنش نشان داده و گفته است که کشورها نباید در امور پناهندگی تبعیض قایل شوند. 

مطالب بیشتری در این بخش

اردوگاه و آوارگی! (2959 بازدید)