محل تبلیغات شما

<--306px-->
 قطعنامه همایش دادخواهانه نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان افغانستان در هالند  قطعنامه همایش دادخواهانه نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان افغانستان در هالند

قطعنامه همایش دادخواهانه نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان افغانستان در هالند

قطعنامه همایش دادخواهانه نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان افغانستان در هالند

 )احمد ولي شاه پورــ شهر دن هاخ کشور شاهی هالند)

سه شنبه 10 نوامبر 2015 

درین اواخر حملات وحشیانه و ضد بشری گروه‌های تروریستی، دهشت افگن و جنایت‌کار طالبان و داعش درهمکاری مشترک و سازمان یافته استخبارات کشورهای منطقه و به ویژه دستگاه بد نام امنیتی «آی‌.اس.آی»  پاکستان صفحه خونین را در تراژیدی خون‌بار کشورعزیز ما افغانستان گشوده است.

وقایع و حوادث غم انگیز ماه‌های اخیردرافغانستان که منجر به نقض صریح حقوق بشری شهروندان، جنایات جنگی و ضد بشری مانند کشتار افراد ملکی، زنان ، کودکان، سالمندان، قتل اسیران جنگی، تجاوز جنسی، چور، چپاول و تخریب زیربناهای اقتصادی عام المنفعه‌ی دولتی و شخصی، زمینه سازی فرار تروریستان و مجرمین خطرناک جنگی و جنایی از زندان ها، فرار کتله‌های وسیع جوانان از کشور که سرمایه ملی کشور را تشکیل می‌دهند از جمله مواردی اند که از آنها در تراژیدی کنونی افغانستان می‌توان نام برد.

نهادها و بنیادهای فرهنگی و اجتماعی افغانستان در هالند که بخش بزرگی از شهروندان کشور را درهالند نمایندگی می‌نمایند، امروز در یک صف واحد، صدای اعتراض خویش را مبنی بر حوادث اخیر در افغانستان بلند و در برابر وقایع هولناک آن بی‌تفاوت ننشسته، موقف و موضع گیری فعال خویش را در اعلامیه ذیل به گوش دولت‌ها، ساختارهای تاثیرگذار و جهانیان می‌رسانند:

1-  ما برمسئولیت دولت افغانستان و هم‌کاران بین‌المللی شان برای فراهم آوری شرایط انسانی و آینده نگری برای مردم و جوانان افغانستان تاکید نموده، از رهبران دولت وحدت ملی می‌خواهیم تا به تعهدات شان در برابر مردم افغانستان به خاطر تامین صلح سراسری، فراهم آوری شرایط کار، عدالت و تامینات اجتماعی پای‌بند بوده و نگذارند تا کشور بار دیگر تجربه سال‌های تاریک و سیاه  خویش را تکرار نماید و از وجود جوانان تحصیل کرده و مستعد خالی گردد.

2-  جنایات ضد بشری و انسانی نیروهای دهشت افگن و تروریست طالبان و داعش را که در ولایات کنر، ننگرهار، هلمند، فاریاب، بدخشان، کندز و سایر نقاط کشور صورت گرفته و می‌گیرد شدیداً تقبیح کرده و خواهان مجازات و محاکمه عاملین آن جنایات غیر انسانی هستیم.

3-  ما از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، سازمان عفو بین‌المللی و دولت وحدت ملی افغانستان تقاضا می‌نمایم تا در کار مشترک، زمینه تحقق قوانین و موازین بین‌المللی را مبنی بر محاکمه جنایات جنگی که در کنوانسیون‌های جداگانه ژینو مورخ 28 اگست 1949 مسجل گردیده است در افغانستان مساعد سازند.

4-  سخت گیری ها و محدودیت های تازه در قانون پناهنده گی در هالند و سایر کشورهای اروپایی ایجاد شده است ، از اتحادیه اروپا و جامعه جهانی خواستار پای‌بندی به اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و صدای اعتراض و ناسازگاری خود را در برابر برگشت اجباری پناهجویان افغانستان بلند می نماییم.

5-  از جامعه جهانی تقاضا می‌نمایم تا بر مسئولیت‌های اخلاقی و تعهدات خویش در برابر مردم افغانستان به‌منظور تامین صلح سراسری، شرایط بهتر زیست، تامین عدالت اجتماعی، پیشرفت کشور، ایجاد نظام پایدار و مردم سالار  پای‌بند باشند.

6-  ما نماینده گان انجمن‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی افغانستان درهالند، از کشورهای مهاجر پذیر من‌جمله کشور شاهی هالند و جمهوری فدرال آلمان درخواست می‌نماییم  تا برنامه عودت اجباری پناهجویان افغانستان را توقف داده  و از برخورد تبعیض آمیز و دوگانه خویش در زمینه پذیرش پناهجویان جلوگیری نمایند.

7-  پروسه مذاکرات صلح با طالبان و نیروهای مخالف سیاسی دولت افغانستان در شرایط چند دسته‌گی آنان و اوضاع  کنونی به سود مردم افغانستان نبوده و تامین کننده منافع کشورهایی است که سال‌های متمادی برای بی ثبات سازی کشور نیروهای مخالف سیاسی آن را تجهیز، تمویل و حمایه مالی نموده اند؛ ما از جامعه جهانی و قدرت‌های مطرح برای حل قضیه‌‌ی افغانستان تقاضا می‌نماییم تا دستاوردهای 14 سال اخیر را در نظر گرفته و روند مذاکرات صلح با طالبان را با در نظرداشت شرایط دولت افغانستان، جامعه مدنی و نهادهای مدافع حقوق زنان دقیق دنبال نمایند.

8-  ثبات سیاسی افغانستان تضمین کننده ثبات در منطقه و جهان است. از کشورهای قدرتمند جهان می‌خواهیم تا به‌منظور ایجاد فضای سالم و فراهم‌آوری  همکاری‌های مشترک از روش‌ها و سیاست‌های دوگانه در قبال افغانستان خود داری کرده و این کشور را تبدیل به میدان رقابت‌های استراتیژیک خویش نسازند.

9- سنگسار رخشانه دختر 19 ساله را که  به جرم فرار از منزل در ولایت غور افغانستان به فتوای فرمانده طالبان صورت گرفت، محکوم و آن را شدیداً تقبیح کرده و تقاضا می‌نماییم تا عاملین این جنایت بشری محکوم و مجازات گردد. 

10- درخواست می‌نماییم تا برنامه مسلح سازی نیروهای دهشت افگن و تروریست‌ها که به‌طور پنهانی از جانب دست‌های پر قدرت در نظام افغانستان و هم‌کاران بین المللی شان برای نا امن سازی افغانستان و به‌خصوص ولایات شمال کشور جریان دارد توقف و از ورود آن‌ها در خط های مرزی کشور جلوگیری صورت گیرد.

11-  هالند منحیث عضو اتحادیه اروپا و کشور مطرح در باز سازی افغانستان از سال 2002 تا اکنون نقش موثری را در تامین امنیت و استحکام حاکمیت ملی برای مردم افغانستان ایفا نموده و میزبان بیشتر از 50 هزار پناهنده افغانستان است، ما ضمن آن‌که از سیاست‌های بشر دوستانه این کشور در مورد مهاجرین افغانستان حمایه، پشتیبانی و قدردانی می‌نماییم، تقاضا می‌کنیم تا مسئولانه وضع کنونی افغانستان را زیر نظر داشته،  از نفوذ سیاسی خویش در حوزه کشورهای اروپایی و متحدین سیاسی خود در سطح جهانی برای ثبات سازی سیاسی ، حاکمیت قانون، رعایت اصل احترام به حقوق زنان و نظام مردم سالار تلاش نماید. 

12- نهادهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان افغانستان در هالند که نقش عمده و اساسی را  در پیوند دهی فرهنگی و آمیزش دو فرهنگ در جامعه هالند ایفا می‌نمایند، مصمم‌اند که در کار مشترک با نهادهای مدافع پناهجویان در کشور میزبان فضای همکاری سالم را با پناهجویان تازه وارد نظر به امکانات دست داشته خویش فراهم  و اطمینان می‌دهند که از هر گونه همکاری در زمینه دریغ نخواهند ورزید.

مطالب بیشتری در این بخش