محل تبلیغات شما

<--306px-->
کمیسیون حقوق بشر: وضعیت کودکان در کشور نگران کننده است کمیسیون حقوق بشر: وضعیت کودکان در کشور نگران کننده است

کمیسیون حقوق بشر: وضعیت کودکان در کشور نگران کننده است

دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در دایکندی اعلام کرده است که وضعیت کودکان در کشور نگران کننده است.

محمدرضا وکیلی آمر بخش حمایت از حقوق کودکان دفتر این کمیسیون در دایکندی، در محفلی که به مناسب گرامیداشت از روز جهانی کودک در ولسوالی شهرستان این ولایت برگزار شده بود، وضعیت کودکان در کشور را بدلیل از بین رفتن ساختاری‌های حمایتی جامعه در اثر خشونت‌های دوامدار چند دهه گذشته نگران کننده خواند.

آقای وکیلی گفت که حمایت از کودکان و توجه به وضعیت حقوق بشری آنان، از مهمترین مسئولیت های اساسی دولت افغانستان است.

 او افزود که خشونت علیه کودکان، ازدواج های زودهنگام، انجام کارهای شاقه، قاچاق و اختطاف، سو استفاده جنسی و سطح پایین آگاهی از حقوق کودکان، از مهمترین مشکلاتی اند که حقوق بسیاری از کودکان در افغانستان را ضایع می کنند.

مدیر حمایت از حقوق کودکان دفتر ولایتی کمیسیون حقوق بشر دایکندی از تمامی اشتراک کنندگان برنامه که شمار آنان به ده ها تن می رسید خواست تا برای رسیدن به فردایی بهتر و مبتنی بر رعایت ارزش های حقوق بشری به آموزش و پرورش کودکان توجه کنند.

به گفته او؛ والدین با توجه به این موضوع، مسئولیت های اخلاقی، ایمانی و اجتماعی خود را در برابر نسل های آینده ادا خواهند کرد.

افغانستان از کشورهایی است که شمار زیادی از کودکان آن از اساسی ترین حقوق خود نظیر دسترسی به آموزش و پرورش محروم اند.

تا کنون اما آمار دقیقی از تعداد این کودکان در دسترس نیست.

دولت افغانستان با آنکه کنوانسیون حقوق کودکان را امضا کرده، اما در در یک و نیم دهه گذشته برای تامین مصئونیت و حقوق کودکان در کشور، برنامه های موثر و قابل ملاحظه ای نداشته است.

این مساله بارها از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر نیز تایید شده و حتی در برخی موارد این نهاد ها نسبت به توجهی دولت به تامین حقوق کودکان اعتراض کرده اند.

با این حال شیر حسین سروش استاد در موسسه تحصیلات عالی ناصر خسرو در دایکندی نیز در محفل گرامیداشت از روز جهانی کودکان در این ولایت گفت که هر کودک حق دارد تا از حقوق طبیعی و ذاتی خود در مطابقت به اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر بهره مند شود.

سروش تاکید کرد که اطفال باید در محیط امن و به دور از هرنوع خشونت و بد رفتاری پرورش یابند.

به گفته او؛ جهل و بی‌خبری از حقوق اطفال و فقر اقتصادی فامیل‌ها از مهمترین عوامل پامال شدن حقوق کودکان در افغانستان به شمار می روند که بوده با برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها و سایر برنامه‌هاي که جنبه آگاهی‌بخشی داشته باشد می توان این مشکل را حل کرد.

دایکندی در مرکز کشور از ولایت های کمتر توسعه یافته است که بیشتر باشندگان آن از فقر شدید اقتصادی رنج می برند.

فقر اقتصادی و سطح پایین درآمد خانواده ها در این ولایت، سبب محروم شدن هزاران کودک از حقوق شان و مجبور شدن آنان به انجام کارهای شاقه شده است.

در کنار فقر اقتصادی، عواملی چون عدم آگاهی مردم از حقوق کودکان نیز باعث ضایع شدن حقوق آنان می شود.

سال گذشته یکی از باشندگان دایکندی، دختر هشت ساله اش را به عنوان خمس به یکی از سادات این ولایت داده بود که خود نقض صریح حقوق کودکان به شمار می رود.

هرچند این امر با واکنش های تند نهادهای مدافع حقوق بشر و کودکان مواجه شد و مقام های امنیتی اعلام کردند که عاملان آن را بازداشت کرده اند، تا کنون اما از مجازات آنان خبری نیست.

این موضوع نشان میدهد که عدم مجازات عاملان خشونت علیه کودکان در دایکندی، از دیگر عواملی است که باعث ضیاع حقوق آنان در این ولایت می شود.

 

 

مطالب بیشتری در این بخش