محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان در تأمین امنیت شهروندان(هزاره‌ها) ناکام بوده‌اند؛ طالبان در تأمین امنیت شهروندان(هزاره‌ها) ناکام بوده‌اند؛

طالبان در تأمین امنیت شهروندان(هزاره‌ها) ناکام بوده‌اند؛

دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته است که در یک‌سال حکومت طالبان در افغانستان، گروه داعش۱۳حمله تروریستی را علیه قوم هزاره، انجام داده‌اند که درنتیجه‌ی آن ۷۰۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

این سازمان می‌گوید:" سیاست‌های طالبان که براساس آن حقوق بشر مخصوصا حقوق زنان نقض می‌شود، آسیب‌های ناشی از حملات تروریستی را تشدید می‌بخشد.

در ادامه‌ی گزارش این سازمان آمده است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، هزاره‌ها بیش‌تر از هر قوم دیگر نگران امنیت خود هستند.

حملات تروریستی داعش در اماکن غیرنظامی و هدف این گروه برای کشتن هزاره‌های افغانستان، پس از به قدرت رسیدن طالبان افزایش یافته است و بدین منوال طالبان از تأمین امنیت شهروندان مخصوصا"هزاره‌ها" مطلقا ناکام بوده‌اند. این ناکامی طالبان در تأمین امنیت در حالی مورد بررسی دیده‌بان حقوق بشر قرار گرفته است که این گروه حرف از تأمین امنیت سرتاسری در این کشور می‌زنند.

سران حکومت طالبان بارها از امنیت شهروندان کشور حرف زده‌اند و با افتخار تمام اعلان کرده‌اند که پس از به قدرت رسیدن این گروه امنیت سرتاسری تأمین شده است اما روی‌دادهای که از شهروندان هزاره قربانی می‌گیرد، جز ناامنی در کشور محسوب نمی‌شود؟ طالبان از کدام امنیت حرف می‌زنند؟

امنیت سرتاسری در نگاه طالبان در حالی تبلیغ می‌شود که طی یک‌ماه گذشته، بیش‌تر از پنج حمله‌ی تروریستی علیه هزاره‌ها انجام شده است و در آخرین حملات تروریستی که بعد از ظهر روز گذشته در غرب کابل به وقوع پیوست، بیش‌تر از ده نفر زخم برداشتند.

روز شنبه ۱۹ سنبله، حوالی ساعت ۶:۴۵ بعد از ظهر، در اثر انفجار دو بمب مقناطسی در دو ایستگاه مختلف غرب کابل، بیش‌تر از ده شهروند هزاره زخم برداشت.

شهروندان کشور با ناکامی طالبان در عرصه‌ی تأمین امنیت، باور مند هستند که این گروه توان امن سازی داخل شهری را ندارند زیرا جنگجویان طالب، پرورش‌یافته‌ی جنگ‌های تهاجمی هستند. این جنگجویان سال‌های متمادی را در کوه‌ها و دره‌ها گذرانده‌اند و با تاکتیک‌های جنگی بیگانه هستند. طالبان در ۲۰ سال گذشته مخل امنیت کشور بوده‌اند و وظیفه‌ی برهم‌زدن امنیت و آرامش مردم را داشته‌اند. از سوی‌هم طالبان فقط آموخته‌اند که آدم بکشند و چگونگی کشتن دشمن را یاد نگرفته‌اند. بین برهم‌زدن امنیت تا تأمین امنیت فاصله‌ی زیادی است.

برهم‌زدن امنیت نیاز به تاکتیک جنگی و نظامی ندارد و اما، تأمین امنیت نیاز به تأکتیک‌های نظامی و آموزش‌های جنگی دارد که متاسفانه جنگجویان طالبان از این امر محروم هستند.

فهیمی، باشنده‌ی کارته سخی‌ شهرکابل به مجله اورال می‌گوید:"‌ طالبان در جریان نبرد با دشمن، فقط وحشت و آشوپ در بین مردم بر پا می‌کنند. اگر هدف این گروه ازبین بردن چند فرد دشمن باشد، ده‌ها غیر نظامی را از شهروندان قربانی می‌کنند. وی می‌افزاید که طالبان در جنگ علیه داعش که در اوایل ماه محرم در کارته سخی کابل به وقوع پیوست، بیش‌تر از اینکه به فکر نابودی دشمن باشند، به دنبال ایجاد وحشت و آشوپ در بین مردم بودند. یک تن از جنگجویان طالبان برای ازبین بردن یک فرد داعش، بشکه‌ی بم را در بغل گرفته و آن را داخل ساختمان که داعش در آن جابجا شده بود، انداخته و در نتیجه ساختمان از بن ریشه ویران شده است. این عمل‌کرد طالبان یک نمونه‌ی از ناکامی طالبان در نوعیت جنگ و تأمین امنیت داخل شهری محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که طالبان هنوز تأکتیک‌های جنگ را نیاموخته‌اند و هنوز خو کرده‌ی کوه و دره هستند.

به عبارت ساده، گروه طالب باورهای مردم در ایجاد صلح را به ناباوری مطلق رسانیده‌اند. شهروندان کشور پس از به قدرت رسیدن طالبان خوشبین و معتقد بودند که طالبان"مخل اصلی امنیت کشور"، با رسیدن به قدرت دست از انفجار و انتحار، قتل و کشتار و منفجر ساختن جاده‌ها دست برمی‌دارند و شهروندان کشور به امن و آرامش می‌رسند اما، اکنون یک‌سال زندگی در زیر سایه‌ی حاکمیت طالبان، این امید را ازبین برده است و شهروندان مخصوصا هزاره‌ها نگران امنیت جان خود هستند.

مطالب بیشتری در این بخش