محل تبلیغات شما

<--306px-->
روزنامه هشت صبح؛ عقب‌نشینی از موازین روزنامه‌نگاری آزاد یا معامله با گروه حاکم ـ مجله‌ی اورال روزنامه هشت صبح؛ عقب‌نشینی از موازین روزنامه‌نگاری آزاد یا معامله با گروه حاکم ـ مجله‌ی اورال

روزنامه هشت صبح؛ عقب‌نشینی از موازین روزنامه‌نگاری آزاد یا معامله با گروه حاکم ـ مجله‌ی اورال

روزنامه‌ی هشت صبح از معدود رسانه‌هایی معیاری و معتبر در افغانستان به‌شمار می‌رود. این رسانه‌ی سابقه‌دار با داشتن گردانندگان مجرب و متعهد جایگاه ویژه‌ای در اذهان عامه دارد. ۸ صبح، در دوران جمهوریت، منتقد صریح حکومت‌های وقت بود.

پس از سقوط نظام جمهوری و روی کارآمدن طالبان، ۸ صبح هم‌چنان به سیاست نشراتی پیشین خود ادامه داد. با وجودیکه طالبان به صورت صریح از رسانه‌های داخلی افغانستان خواست که به‌جای "طالبان" عبارت "امارت اسلامی افغانستان" را به کار ببرند، اما این رسانه همانند دیگر رسانه‌های مستقل به حاکمیت طالبان "کابینه سرپرست" خطاب می‌کرد.

اما این رسانه به تازگی موضع خود را در قبال طالبان به صورت قابل توجهی تغییر داده است. در مطلبی که دیروز در ارتباط به موضع‌گیری طالبان در قبال جنگ روسیه و اوکراین منتشر کرد، به صورت غیرمنتظره‌ای واژه‌ی "حکومت" را به کار برده است.

این تغییر سیاست روزنامه ۸ صبح، پرسش‌های زیادی را برای مخاطبان این رسانه خلق کرده است که چرا چنین روزنامه‌ی معتبری، طالبان را که از سوی هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده و مشروعیت داخلی هم ندارد، "حکومت" خطاب کرده است.

هارون معترف از روزنامه‌نگاران پیشین با انتقاد شدید از این عملکرد ۸ صبح، در صفحه‌ی فیسبوک‌ اش چنین نوشته است: "چرا روزنامه ۸ صبح به‌جای کاربرد گروه «طالبان»، واژه «حکومت» را استفاده می‌کند؟
در حالیکه هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نه‌شناخته است و حکومتی به مفهوم حقوقی شکل نگرفته است، به کدام حق روزنامه ۸ صبح خلاف موازین اخلاقی خبرنگاری از طالبان به حیث «حکومت» یاد می‌کند؟"

تا هنوز مسوولان ۸ صبح در برابر انتقادات و پرسش‌های مطرح شده، واکنشی نشان نداده‌است.

این تغییر عملکرد ۸ صبح در برابر طالبان از دو حالت خارج نیست. یا به شدت تحت فشار طالبان قرار دارند و ناگزیر شده‌اند که در برابر این گروه افراطی انعطاف نشان دهد. و یا اینکه طالبان موفق شده‌اند همانند حکومت غنی، مسوولین این رسانه را تطمیع کنند تا هم‌سو با سیاست‌های آنان به پیش روند.

مطالب بیشتری در این بخش