محل تبلیغات شما

<--306px-->
خطای قابل توجه در قضاوت: خطای قابل توجه در قضاوت:

خطای قابل توجه در قضاوت: "سازمان‌ملل، به خاطر عکس پرسنل خود در مقابل پرچم طالبان عذرخواهی کرد؛

پس از این‌که عکس‌های برخی از پرسنل سازمان‌ملل در مقابل پرچم طالبان در رسانه‌ها بروز کرد؛ سازمان‌ملل در این مورد عذرخواهی کرد

این تصاویر، در جریان دیدار" آمنه محمد " معاون دبیرکل سازمان ملل، از این کشور و گفتکوی او با رهبران طالبان، گرفته شده است و در صفحات مجازی و رسانه‌ها دست به دست می‌شود.

محمد، بالاترین مقام زن در سازمان ملل متحد، همراه با سیما باهوس، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد و خالد خیاری، دستیار دبیرکل ریاست امور سیاسی، صلح و عملیات صلح، سفر چهار روزه خود را روز جمعه به افغانستان تکمیل کردند.

در جریان این سفر، این هیئت‌ها سازمان ملل، با رهبران طالبان در کابل و قندهار ملاقات کرد و هشدار خود را در مورد محدودیت‌های اخیر در زمینه تحصیل و کار زنان و دختران در سراسر کشور اعلام کردند.

با این حال، زمانی که آمنه محمد در حال ملاقات با رهبران این گروه بود، عکس‌های برخی از پرسنل امنیتی سازمان ملل در مقابل پرچم طالبان مورد انتقاد قرار گرفت.

 فرهان حق، معاون سخن‌گوی آنتونیو گوترش، روز جمعه هنگامی که در مورد این بازدید و عکس‌ها مورد سوال قرار گرفت، به خبرنگاران گفت: "آن عکس نباید گرفته می‌شد، این به وضوح یک خطای قابل توجه در قضاوت را نشان می‌دهد، این یک اشتباه بود و ما بابت آن عذرخواهی می‌کنیم."

او گفت که این عکس زمانی گرفته شده است که معاون دبیرکل در حال دیدار با رهبران واقعی در افغانستان بوده است و افزود: " نیروهای امنیتی او را به آن جلسه برده بودند و در همسایگی منتظر بودند."

علی میثم نظری، رئیس روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتر نوشت: "عکس گرفتن پرسنل سازمان ملل در کابل با پرچم یک گروه تروریستی، بی‌طرفی و یک‌پارچگی سازمان ملل را زیر سوال می‌برد."

نظری، با اشاره به هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفت: "ما با مهربانی از آنتونیوگوترش می‌خواهیم این موضوع را بررسی کند."

نظری، دو عکس را نیز منتشر کرد که نشان می‌دهد پرسنل سازمان ملل در مقابل پرچم طالبان ایستاده‌اند.

آمنه محمد، در رأس هیئت بلندپایه‌ی سازمان ملل، به نمایندگی از دبیرکل، نگرانی‌های خود را در مورد فرمان اخیر طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی بیان کرد، اقدامی که به گفته‌ی سازمان ملل، کار سازمان‌های متعددی را که به میلیون‌ها نفر کمک می‌کنند تضعیف می‌کند.

او در صحبت‌هایش افزود: "جاه طلبی جمعی ما برای افغانستانی مرفه است که با خود و همسایگان خود در صلح باشد و در مسیر توسعه پایدار باشد. اما، در حال حاضر افغانستان در میان یک بحران انسانی وحشت‌ناک قرار دارد. ما باید هرکاری که می‌توانیم؛ برای پر کردن این شکاف انجام دهیم."

 طالبان در ۱۷ ماه حکومت‌شان، دستور بسته شدن دانش‌گاه‌ها را به روی دانش‌آموزان دختر در سراسر کشور صادر کرده اند، دختران را از تحصیل در مکاتب منع کرده‌اند، آزادی زنان و دختران را محدود کرده و زنان را از کار کردن در اکثر نهاد‌ها محروم ساخته‌اند. علاوه براین محدودیت‌ها، زنان از رفتن به پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و حمام‌های عمومی محروم هستند.

محمد و باهوس، با جوامع آسیب دیده، کارمندان بشردوستانه، فعالان جامعه مدنی و دیگر بازی‌گران کلیدی در کابل، قندهار و هرات نیز دیدار کردند.

باهوس، گفت: "آن‌چه در افغانستان اتفاق می‌افتد، یک بحران شدید علیه حقوق زنان و زنگ خطری برای جامعه جهانی است."

 او با درخواست همبستگی زنان سازمان ملل با زنان و دختران افغانستانی و متعهد شدن آن‌ها برای تقویت کردن صدای زنان، گفت: "این نشان می‌دهد که چگونه می‌توان چندین دهه پیشرفت در زمینه‌ی حقوق زنان را در عرض چند روز معکوس کرد."

این هیئت سازمان ملل افزود: "ما شاهد انعطاف‌پذیری فوق العاده‌ی بوده‌ایم، زنان افغانستان، در شجاعت و امتناع خود هیچ شکی برای ما باقی نگذاشتند. آن‌ها به دفاع و مبارزه برای حقوق خود ادامه خواهند داد و ما مؤظف هستیم که از آن‌ها در انجام این کار حمایت کنیم."

در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی گزارش‌شده است که سازمان ملل گفته است: " این سازمان و شرکای آن، از جمله سازمان‌های غیر دولتی و بین المللی، بیش از ۲۵ میلیون تن شهروند افغانستان را که به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند حمایت می‌کنند تا زنده بمانند و هم‌چنان متعهد به ماندن و ارائه آن هستند."

سازمان ملل گفته است که جدیدترین احکام صادر شده از سوی طالبان، مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، بسیاری از نهادهای کمک‌کننده را مجبور به توقف عملیاتی کرده است.

آمنه محمد، در راستای کمک‌های بشردوستانه گفت: "ارائه مؤثر کمک‌های بشردوستانه، مبتنی بر اصولی است که نیازمند دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای همه امدادگران از جمله زنان است."

سفر رهبران ارشد سازمان ملل به افغانستان، به دنبال یک رشته رای‌زنی در سطح عالی، در سراسر خلیج فارس و آسیا صورت گرفت. 

این هیئت، با رهبری سازمان همکاری اسلامی (OIC) و بانک توسعه اسلامی، با گروه‌های زنان افغانستانی در انقره و اسلام آباد و گروهی از سفرا و فرستادگان ویژه‌ی افغانستان، مستقر در دوحه دیدار کرد.

در این بیانیه آمده است که این هیئت با رهبران دولت و رهبران مذهبی، برای دفاع از نقش حیاتی و مشارکت کامل زنان و حمایت از مردم افغانستان تشکیل جلسه دادند.

آن‌ها خواستار تشدید تلاش‌ها برای انعکاس فوری این وضعیت شدند و بر اهمیت یک واکنش واحد از سوی جامعه بین الملل

 در این بیانیه آمده است که پیش‌نهاد کنفرانس بین المللی زنان و دختران در جهان اسلام در ماه مارچ ۲٠۲۳ نیز مورد بررسی و موافقت اصولی قرار خواهد گرفت.

مطالب بیشتری در این بخش