محل تبلیغات شما

<--306px-->
افزایش بیماری روحی و روانی زنان، به دلیل محدودیت‌های روز افزون طالبان؛ افزایش بیماری روحی و روانی زنان، به دلیل محدودیت‌های روز افزون طالبان؛

افزایش بیماری روحی و روانی زنان، به دلیل محدودیت‌های روز افزون طالبان؛

 شماری از زنان در کابل می‌گویند که به دلیل ایجاد محدودیت‌ها توسط طالبان، آن‌ها به بیماری روحی و روانی مبتلا شده‌اند. 

گروه طالبان، محدودیت‌های گسترده را برای زنان افغانستان ایجاد کرده‌اند و هر کدام این محدودیت‌ها به سهم خود، تآثیرات عمیقی روی زندگی زنان گذاشته است. 

منع زنان و دختران از تحصیل و کار در نهادهای غیر رسمی، از محدودیت‌های تازه‌ی طالبان است که بیش‌ترین تآثیرات خود را روی زندگی اجتماعی و خانوادگی زنان و دختران افغانستان گذاشته‌اند. 

داکتران بخش روان درمانی، افزایش این بیماری در بین زنان را تآئید کرده‌اند و علت اساسی آن را، ممنوعیت زنان و دختران از تحصیل و آموزش دانسته‌اند. 

شگوفه، یکی از زنان که به تازگی دچار بیماری روانی شده است به یک منبع معتبر داخلی می‌گوید:" با حاکمیت دوباره‌ی طالبان،  وظیفه‌ام از من گرفته شد و این وضعیت من را با یک حالت غیرعادی روبرو کرده است."

شگوفه، تا سطح ماستری درس خوانده و از رشته‌ی حقوق، مدرک ماستری دارد. او در حکومت پشین، در یکی از دفاتر دولتی، در مقام آمریت کار کرده است. 
او می‌افزاید:" شش ماه است که درخانه‌ام تحت مراقبت داکتر روان درمانی هستم."

داکتر ایمل ناصری، متخصص امراض عصبی و روانی، می‌گوید:" افرادی که دچار این نوع بیماری هستند، باید مورد پی‌گرد قرار گرفته و تداوی شوند."

ناصری می‌افزاید که اگر این بیماری درمان نشود، به مرور زمان پچیده می‌شود و شخص مصاب به این بیماری، از زندگی خود خسته می‌شود زیرا؛ زندگی، تفریح کردن، رفتن به خانه‌ی دوستان، برنامه‌های اجتماعی و دیگر موارد برایش لذت‌بخش نمی‌ماند، این نوع افراد، حتا مایل به تعاملات جنسی نیستند و این عمل برایش اجباری می‌شود و نظم عادت ماهوار زنان مصاب به این بیماری نیز برهم می‌خورد.

به گفته‌ی آقای ناصری:" افراد روانی، به مرور زمان دچار بیماری‌های دیگر از قبیل: تکان قلبی، درد معده، جان دردی، سردردی و کمردردی نیز خواهد شد."

در حالی که گزارش‌ها، افزایش بیماری روانی را در بین مردم نشان می‌دهد؛ شرافت زمان، سخن‌گوی وزارت صحت عامه طالبان می‌گوید:" نظر به آمارگیری سال ۲٠۱۸، تعداد مبتلایان به بیماری روانی کاهش یافته است و امیدوارم که پایان یافتن جنگ، این بیماری به حداقل برساند."

او می‌گوید:" تعداد بیماران روانی در مراکز صحی کاهش یافته است و دلیل آن این است که امنیت در کشور تآمین شده است."

مطالب بیشتری در این بخش