محل تبلیغات شما

<--306px-->
افغانستان، زندان طالبان برای زنان افغانستان، زندان طالبان برای زنان

افغانستان، زندان طالبان برای زنان

حکومت طالبان به تازگی، رفتن زنان را در پارک‌ها ممنوع اعلان کرده است.

این در حالی است که چندی قبل، وزارت امر به معروف طالبان، زنان را از رفتن به حمام "بیرون از خانه" ممنوع کرده بود.

این دستورات تازه‌ی حکومت طالبان، توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان طرح و عملی شده است.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر با تائید این خبر گفته است که پارک‌های تفریحی به دلیل رعایت نکردن حجاب زنان و دختران در داخل‌پارک‌ها، برای زنان ممنوع اعلام شده است.

مهاجر هم‌چنان افزوده است که ما در مدت نزدیک به پانزده ماه، همه‌ی تلاش خود را به خرج دادیم تا در پارک‌های تفریحی، مکان مناسب برای تفریح زنان ایجاد کنیم اما، تلاش‌های‌ ما بی‌نتیجه ماند و مشکلات پارک‌های تفریحی حل نشده است. به همین دلیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر، به زنان اجازه‌ی ورود به پارک‌های تفریحی را نمی‌دهد.

قبل از این نیز گشت‌و‌گزار زنان در پارک‌های تفریحی، با شرایط و محدودیت‌های دشواری از سوی طالبان همگام بود.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، پس از تأسیس شدنش، پارک‌های تفریحی را به دو قسمت‌ ‌‌‌‌ ‌مردانه و زنانه تقسیم بندی کرده بود و هم‌چنان در سایر پارک‌های شهر ورود مردان و زنان نظر به روزهای هفته، برنامه ریزی شده بود.

با دستور تازه‌ی طالبان در مناسبت به ایجاد محدودیت برای تفریح زنان، افغانستان تبدیل به یک زندان برای طبقه‌ی زن شده است .

طالبان که نزدیک به پانزده ماه از حکومت‌شان می‌گذرد، روز به روز فشار محدودیت برای زنان را بیشتر می‌کند و چندگام دیگر مانده است تا با صادر حکم تازه‌ی دیگر، بیرون شدن زنان را از خانه ممنوع کنند.

محدودیت‌های زنان از سوی طالبان، گام به گام در حال افزایش است و هر بار که دستور تازه‌ی طالبان علیه آزادی زنان صادر می‌شود، این طبقه‌ی اجتماعی را ناامیدتر می‌کند.

سوسن غزنوی، یکی از شهروندان کابل می‌گوید که نیروهای امنیتی طالبان برای او و دیگر دوستانش اجازه نداده‌اند که آن‌ها داخل باغ داوود(یکی از پارک‌های تفریحی در غرب کابل) بروند و تفریح کنند.

سوسن می‌افزاید:" من با دو تن از دوستانم، امروز قرار گذاشتیم که با هم در"باغ داوود" برویم و تفریح کنیم. وقتی آنجا رفتیم، نیروهای امنیتی هیچ زن و دختری را"حتا با خانواده" اجازه‌ی داخل شدن در باغ را نمی‌دادند. ما اصرار کردیم تا اجازه‌ بگیریم و داخل باغ شویم اما، یکی از نیروهای امنیتی طالبان ما را فحش داد و با اسلحه‌ی دست داشته‌ی خود تهدید کرد."

ناجیه سهرابی؛ یکی از شهروندان دیگر می‌گوید:" فرمان طالبان به تمام معنا تمسخرآمیز است و در هرگوشه‌ی از جهان که چنین حرف‌ها را بشنوند، به تمسخر می‌گیرند."

او با اشاره به ممنوع شدن زنان از رفتن در پارک و حمام، می‌افزاید که در کجای جهان این قصه رایج است که زنان باید حمام نروند؟...

ناجیه، هم‌چنان می‌گوید که رفتن زنان در حمام بیرون از خانه، بنا بر مجبوریت آن‌ها است. عده‌ی کثیر از شهروندان، توان گرم‌کردن حمام‌های خود را در خانه ندارند و هزینه‌ی رفتن به حمام عمومی را مناسب‌تر می‌بینند. وقتی طالبان مانع آن‌ها از حمام رفتن می‌شوند، مادران و کودکان در کجا حمام کنند؟

این فقط زنان و دختران نیست که با فرمان جدید حکومت طالبان، از آزادی و حق تفریح کردن محروم می‌شوند بلکه؛ در کنار آن‌ها، مالک‌‌ها و مسئولین پارک‌های تفریحی نیز دچار خسارات هنگفتی شده‌اند.

ولی حیدری، مالک یکی از باغ‌های تفریحی در شهر کابل می‌گوید که طالبان در جریان پانزده‌ماه حکومت‌شان زیان‌های فراوان و خسارات سنگینی را برای او وارد کرده است.

او می‌افزاید:" با آمدن طالبان در کابل، تعداد شهروندان که در پارک‌ می‌آمدند؛ به حد اقل رسید و پس از چند ماه حکومت این گروه، هیأت امر به معروف و نهی از منکر برای ما فرمان داد تا پارک را به دو قسمت"مردانه و زنانه" تقسیم بندی کنیم و دروازه‌ی دخولی و خروجی پارک‌ را نیز جداگانه بسازیم. من طبق فرمان آن‌ها هزینه‌ی هنگفتی را برای عملی‌ساختن این کار مصرف کردم. چندی نگذشته بود که فرمان تازه‌ی دیگری را صادر کردند و از ما خواستند تا روزهای هفته را طبق تقسیم‌بندی آن‌ها، به مشتریان خود اجازه‌ی ورود در پارک را بدهیم. پس از آن، روزهای جفت هفته، مردان را در پارک اجازه‌ی ورود می‌دادیم و روزهای طاق هفته را برای زنان اختصاص داده بودیم. این محدودیت‌ها، هرکدامش خسارات بزرگی برای ما وارد کرده است.

گروه از زنان با اعتراض به فرمان تازه‌ی طالبان می‌گویند که ما زنان افغانستان از نعمت زندگی‌کردن که خداوند برای ما داده محروم هستیم. این زنان از جامعه‌ی جهانی و نهاد‌های بین‌المللی خواهان رسیدگی به حقوق انسانی زنان در افغانستان شده‌اند.

مطالب بیشتری در این بخش