محل تبلیغات شما

<--306px-->
ولایت‌قندهار، در صدر فهرست کامیاب‌شدگان کانکور ولایت‌قندهار، در صدر فهرست کامیاب‌شدگان کانکور

ولایت‌قندهار، در صدر فهرست کامیاب‌شدگان کانکور

اداره ملی امتحانات طالبان، روز شنبه تاریخ ۱۴ عقرب نتایج آزمون کانکور سال ۱۴۰۱ را طی یک نشستی در کابل اعلان کرد.

در آزمون کانکور امسال، سلیمان فرزند غلام جیلانی، باشنده‌ی ولایت هرات با اخذ نمره‌ی ۳۵۵.۴۲ به عنوان اول نمره‌ی عمومی این آزمون شناخته شده است.

در رده‌ی اول الی دهم فهرست منتشر شده‌ی نتایج، اسامی پسران است و در این رده هیچ نامی از دختران به چشم نمی‌خورد.

این نشان می‌دهد که دختران در پروسه‌ی آزمون کانکور نیز به حاشیه کشانده شده‌اند.

عبدالقدیر خموش، رئیس اداره ملی امتحانات کانکور در مراسم اعلان نتایج کانکور گفته است:"دانش آموزان که نمره‌ی بلند را در این آزمون گرفته و اما در رشته‌ی دل‌خواه‌شان راه نیافته‌اند؛ می‌توانند تغییر رشته داده و طبق نمرات خود به رشته مورد پسندشان تحصیل کنند.

امسال در آزمون سراسری کانکور حدود صد و چهل هزار پسر و دختر از سراسر کشور شرکت داشتند که از این جمله ۸۴۰۰۰ تن به تحصیلات عالی راه یافته‌اند.

اشتراک دانش‌آموزان در آزمون کانکور امسال، نسبت به سال‌های پشین کاهش بی‌پشینه داشته است و اما، تعداد راه‌یافتگان در تحصیلات عالی، نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

قدیر خموش، می‌گوید:" سال قبل در حدود۶۸۰۰۰ دانش‌آموز در تحصیلات عالی راه یافته بودند و امسال راه یافتن ۸۴۰۰۰ دانش‌آموز به تحصیلات عالی نشان می‌دهد که این روند نسبت به سال قبلی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گفته‌های اداره‌ ملی امتحانات حکومت طالبان: بیشترین دانش‌آموزان که در آزمون کانکور امسال شرکت کرده است از ولایات:" کابل، هرات، ننگرهار، بلخ، بدخشان، غزنی، خوست، تخار، بامیان، کندز، میدان وردک، فاریاب، بغلان و جوزجان" بوده‌اند که در این میان بیش از ۹۸ درصد اشتراک کنندگان که در این آزمون کامیاب شده‌اند از ولایات:"قندهار، کابل، هرات و نیمروز" هستند.

ولایت‌ قندهار، در حالی در شمار فهرست بلند دانش‌آموزان کامیاب این آزمون قرار گرفته که سال‌های قبل این جایگاه این ولایت در رده‌ی پائینتر از دهم قرار داشت.

فهرست منتشر شده توسط اداره‌ی ملی امتحانات، نشان می‌دهد که ولایت قندهار با ۹۸.۸۳ درصد دانش‌آموز کامیاب در صدر جدول قرار گرفته و ولایت دایکندی با ۹۶.۶۱ درصد دانش‌آموز کامیاب در آخرین رده‌ی جدولی بالاترین فیصدی کامیابی کانکور امسال قرار گرفته است.

این فهرست نشر شده، بالاترین فیصدی نمرات کانکور را نظر به ولایات دسته بندی کرده است که در آن ۱۳ولایت به این ترتیب شامل می‌شود:" ولایت قندهار ۹۸.۸۳%، ولایت هرات ۹۸.۸۲%، ولایت نیمروز ۹۸.۶۲%، ولایت کابل ۹۸.۴۱%، ولایت زابل۹۷.۹۷%، ولایت غور ۹۷.۷۸%، ولایت پنجشیر۹۷.۶۴%، ولایت غزنی ۹۷.۴۲%، ولایت فراه ۹۷.۴۰%، ولایت بادغیس۹۷.۱۴%، ولایت میدان وردک ۹۶.۹۹%، ولایت هلمند ۹۶.۸۴% و ولایت دایکندی ۹۶.۶۱%."

براساس این فهرست ولایت قندهار در صدر کامیابی و ولایت دایکندی در رده‌ی سیزدهمین قرار دارد.

عبدالولی جویا، یک تن از اشتراک کنندگان آزمون کانکور در ولایت بامیان می‌گوید که روند برگزاری امتحانات و درجه‌ی سختی و آسانی سوالات کانکور سلیقوی بوده است.

این دانش‌آموز که آزمون کانکور را در ولایت بامیان سپری کرده می‌گوید که طالبان در تهیه‌ی سوالات، نوعیت و ساختار سوالات، چگونگی یرگزاری امتحان و حتا در نمره‌دهی کانکوریان دخالت داشته‌اند. او می‌افزاید:" من در بامیان امتحانم را سپری کردم. امتحانات کانکور در ولایت بامیان بی‌نهایت جدی برگزار شده بود. نوعیت و ساختار سوالات بسیار مشکل و در عین حال پچیده و نکته‌وار بود. اما، هم‌صنفی‌ام که در یک مرکز آموزشی با من درس می‌خواند؛ امتحان کانکورش را در ولایت میدان وردک سپری کرده است. برعلاوه‌ی اینکه امتحان کانکور در میدان وردک، جدی برگزار نشده و زمینه‌ی انواع تقلب فراهم بوده، سوالات امتحان این ولایت با ولایت بامیان"از نگاه سختی و آسانی" زمین تا آسمان فرق دارد.

عبدالله، دانش آموز دیگری است که در ولایت غزنی آزمون کانکورش را سپری کرده است. او می‌گوید در ولایت غزنی، گونه‌ی برگزاری امتحانات کانکور از یک محل تا محل دیگر فرق داشت. در بعضی محل‌های برگزاری امتحانات زمینه‌ی تقلب فراهم بوده و در بعضی محلات دیگر این زمینه فراهم نبوده است.

عبدالله می‌گوید:" ساختار سوالات کانکور از نگاه درجه‌ی سختی و آسانی در ولایت غزنی متوسط بود و اما در قسمت‌های از سوالات مضامین غیر دینی، سوالات از مضمون دینی مربوط به مذهب حنفی طرح شده بود که اندکی دانش‌آموزان را دچار مشکل کرده‌بود.

کاربران صفحات مجازی در واکنش به فهرست منتشر شده توسط اداره‌ی ملی امتحانات، اکثریت گفته‌اند که برگزاری آزمون سراسری کانکور یک‌نواخت و شفاف نبوده است. این کاربران با در نظر داشت فیصدی کامیابی دانش‌آموزان نظر به ولایات گفته‌اند که در مقایسه به نتایج کانکور سال‌های قبل، این مناسب نیست که ولایت قندهار در صدر فهرست کامیابی کانکور قرار بگیرد.

عبدالمحمد عمر، کاربر فیسبوک از ولایت قندهار در واکنش به این درجه بندی گفته است:" من خودم از اهالی قندهار هستم و اگر واقع نگر باشم و انصاف را فراموش نکنم، اینکه ولایت قندهار بیش‌ترین و بلندترین نمرات کامیابی را در آزمون کانکور دارد، بی‌انصافی است.

مطالب بیشتری در این بخش