محل تبلیغات شما

<--306px-->
فاطمه امیری، بازمانده کاج؛ نماد پشتکار و الگوی مقاومت و پیروزی فاطمه امیری، بازمانده کاج؛ نماد پشتکار و الگوی مقاومت و پیروزی

فاطمه امیری، بازمانده کاج؛ نماد پشتکار و الگوی مقاومت و پیروزی

فاطمه امیری، دختری نوجوانی که تا دو ماه پیش سالم بود و برای تحقق رویاهایش شب و روز تلاش می‌کرد. حالا او یک چشم و گوش خود را در اثر حمله تروریستی در آموزشگاه کاج از دست داده و اکنون سلامتی قبلی خود را ندارد، اما رویای خود را هم‌چنان حفظ کرده است. او با وجودیکه حادثه دردناکی را پشت سر گذاشته و در حالت بیماری در امتحان کانکور امسال اشتراک کرد. وی با گرفتن ۳۱۳ نمره در رشته علوم کامپیوتری دانشگاه کابل راه یافت.
این جسارت خانم امیری باوجود آنکه هم‌صنفان زیادی و عضو ارزشمند بدن خود از دست داده و هنوز زخم‌ّهای بدنش التیام نیافته بود از اشتراک در رقابت کانکور انصراف نکرد و به رشته دلخواه خود دست پیدا کرد، مورد تحسین و استقبال شدیدی قرار گرفت. این استقبال تا حدی بود که برخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیان کردند که فاطمه امیری نزد ما امسال اول نمره عمومی کانکور است.
اراده‌ی آهنین این بانو از تبار مردمی که سده‌ها در معرض تبعیض، تحقیر و نسل‌کشی قرار داشته است، برای هر فرد محروم و تحت ستم الهام‌بخش است. فاطمه می‌داند که تنها راه رهایی از تحقیر و حذف، روی آوردن به آموختن دانش است. وی در مصاحبه‌اش بیان می‌کند: «حتا اگر مداوای چشم آسیب‌دیده‌ام امکان‌پذیر نباشد با یک چشم خود کارها و فعالیت‌های خود که باید با هر دو چشمم انجام می‌دادم، به انجام خواهم رساند».
پیام عملکرد استثنایی فاطمه به مردم و هم‌نسلانش اینست که در برابر اراده‌‌ی آهنین انسان هیچ کاری ناممکن نیست و دنیا در برابر آدم تعظیم می‌کند. از سوی دیگر به تروریستان نیز پیامی دارد که با رویکرد هراس‌افگنی و حذف فزیکی در برابر اراده یک مردم مصمم ناتوانید و نمی‌توانید از این طریق به آرزوهای غیرانسانی خود نایل آیید.
این اقدام جسورانه فاطمه به دختران هموطنش که در زیر سلطه‌ی رژیم حاکم شاهد نقض گسترده حقوق‌شان‌اند، نیز پیام روشنی دارد که حتا در بدترین وضعیت ممکن نباید تسلیم شد، از آموزش و از مبارزه مسالمت‌آمیز دست کشید.

مطالب بیشتری در این بخش