محل تبلیغات شما

<--306px-->
چهره‌ی واقعی طالبان همانیست که این روزها به نمایش گذاشته‌اند چهره‌ی واقعی طالبان همانیست که این روزها به نمایش گذاشته‌اند

چهره‌ی واقعی طالبان همانیست که این روزها به نمایش گذاشته‌اند

پس از آن که طالبان سال قبل به قدرت رسیدند، باورها بر این بود که این گروه نسبت به حکمروایی دو دهه قبل خود تغییر کرده‌اند. آنان با اعلان فرمان عفو این گمانه‌زنی‌ها را بین مردم تقویت کرده بودند که طالبان امروز با طالبان دیروز فرق کرده‌اند.
اما آنچه عملکرد این گروه در مدت بیشتر از یک‌سال گذشته و مخصوصا‌ در این اواخر نشان می‌دهد. تغییرات بنیادینی در تفکر و دیدگاه این گروه افراطی نیامده است، بلکه همان راه افراطیت و تندوری قبلی خود را می‌روند.
از محدود کردن زنان و بستن مکاتب دخترانه و حد و مرز تعیین کردن برای امور شخصی مردان که بگذریم، در این روزها رفتار وحشتناک طالبان با مردم به اوج خود رسیده است. از شکنجه و ترور مخالفان و نظامیان دولت پیشین تا کوچ اجباری و غصب خانه و جایداد مردم تا اعدام و قتل شهروندان به بهانه‌های مختلف از کارنامه‌های تلخ این گروه است که زندگی را در کام مردم زهر کرده‌اند.
مردم افغانستان علاوه بر تحمل بی‌کاری، فقر، دزدی و غارت اموال شان مجبورند بار ستم‌های سنگین گروه حاکم را نیز بکشند. هر روز خبر شکنجه و قتل افراد به دلایل اینکه کارمند دولت قبلی بوده است را می‌شنویم. بتاریخ ۲۰ سنبله طالبان محرم‌علی علی‌زاده، فرمانده دولت پیشین محلی را در دره غوربند دستگیر کرده و وی به اثر شنکجه جان باخته است.
هجوم کوچی‌های پشتون به حمایت طالبان در ولایت‌های شمال و کوچانیدن اجباری مرد و غصب اموال آنان نیز از خبرهای دیگری است که در این هفته بازتاب وسیعی یافت. چند روز قبل طالبان با همدستی کوچی‌ها در خواجه بهاوالدین ولایت تخار تعداد باشندگان این منطقه را وادار به کوچ اجباری کرده‌ و خانه‌های آنان را به زور تصاحب کرده‌اند.
به تازگی ویدیوهایی در شبکه‌ّهای اجتماعی پخش شده‌اند که در آن دیده می‌شود جنگجویان طالبان اسیران جنگی را در ولایت پنجشیر به صورت گروهی و بی‌رحمانه به رگبار می‌بندند و به قتل می‌رسانند.
این رفتارهای ضد انسانی طالبان سبب ایجاد ترس و وحشت بین مردم شده‌ و امنیت روانی مردم را نیز به شدت تضعیف کرده‌است.
اکنون هم دنیا و هم مردم افغانستان باید به این یقین رسیده باشند که طالبان تغییر نکرده‌اند بلکه به عنوان یک گروه جنگجوی افراطی پیوسته جنایت‌های شان را تکرار اندر تکرار بر مردم انجام می‌دهند.

مطالب بیشتری در این بخش