محل تبلیغات شما

<--306px-->
محرومیت دختران از تحصیل ادامه دارد؛ محرومیت دختران از تحصیل ادامه دارد؛

محرومیت دختران از تحصیل ادامه دارد؛

مکاتب در مناطق گرم‌سیر افغانستان بدون حضور دختران" بالاتر از صنف ششم" آغاز شد.

سال تعلیمی۱۴۰۱ در تعدادی از ولایات گرم‌سیر با حضور مقامات محلی و مسئولان وزارت معارف طالبان آغاز شد اما نواختن زنک مکتب برای شروع یک‌سال جدید، امید دختران افغانستان را بی‌رنگ‌تر ساخته است.

با شروع سال جدید تعلیمی در مناطق گرم‌سیر، دختران بالاتر از صنف ششم همچنان از رفتن به مکتب محروم‌اند.

روز سه شنبه ۱۵ سنبله با حضور مقامات محلی و مسئولان گروه طالبان زنک مکتب برای شروع سال جدید تعلیمی در مناطق گرم‌سیر به صدا در آمد. طالبان در این محفل که بدون حضور دختران برگزار شده بود، آموختن علم را فرض دانسته و گفته‌اند که لازم است در زمینه‌ی رشد و پربار ساختن علم و دانش تلاش صورت گیرد.

طالبان خطاب به آموزگاران مکاتب گفته‌اند:" معلمین در تطبیق و ترویج علم و دانش در جامعه نقش اساسی دارند" و همچنان این گروه از شهروندان کشور خواسته‌اند که برای پیشرفت کشور و نظام طالبان، فرزندان خود را با مفکوره‌ی دینی و ملی پرورش دهند.

آن‌ها از وزارت معارف نیز درخواست کرده‌اند که برای رشد و پیشرفت مکاتب در مناطق گرمسیر تلاش کند.

در حالیکه مناطق گرمسیر شاهد فصل تازه برای شروع مکاتب است و دختران بالاتر از صنف ششم، اجازه‌ی رفتن به مکتب را نیافته‌اند؛ گزارش‌ها از ولایت تخار، بسته شدن دروازه‌ی مکاتب بروی دختران پایینتر از صنف ششم را نشان می‌دهد.

منابع محلی از ولایت تخار گزارش می‌دهد:" در ولسوالی نمک آب ولایت تخار به دختران پایین‌تر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب داده نشده است.

دختران ولایت تخار درحالی از رفتن به مکتب محروم می‌شوند که طالبان در سرتاسر کشور(به استثنای چند ولایت خاص) دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

از سوی دیگر با آغاز سال جدید تعلیمی در مناطق گرم‌سیر، در بعضی مناطق ولایت پکتیا از جمله در مرکز این ولایت"گردیز"و ولسوالی سمکنی، بدون اجازه و مشورت طالبان، دروازه‌ی مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم باز شده است.

رئیس معارف ولایت پکتیا باز شدن دروازه‌ی مکاتب دختران را در این مناطق تآئید کرده و می‌گوید که این مکاتب بدون اجازه و مشورت طالبان بروی دختران بالاتر از صنف ششم باز شده است.

این درحالی است که ملاحسن آخند، ملا هبت‌الله آحندزاده و چند تن از سران دیگر طالبان از مخالفان سرسخت این موضوع هستند و تحت هیچ شرایطی راضی نیستند که دختران از صنف ششم به بالا تحصیل کنند.

آصف ننگ، معین پشین وزارت معارف افغانستان به منابع معتبر می‌گوید:" به غیر از ولایت پکتیا در بعضی از ولایات دیگر نیز، دروازه‌ی مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم بدون مشورت با وزارت معارف طالبان، باز شده است و باشندگان مرکز ولایت پکتیا" گردیز"، از قبل به دنبال حق‌خواهی بودند و چندین بار از گروه طالبان خواسته بودند که برای دختران اجازه‌ی ادامه‌ی تحصیل در مکاتب را بدهند. بزرگان ولایت پکتیا نیز از قبل تصمیم داشتند که دروازه‌ی مکاتب را بروی دختران باز کنند.

زبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیوند به این خبر می‌گوید که وی نمی‌داند این فرمان را چه کسی صادر کرده است.

خالق یار احمدزی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیا از بازگشایی خودسرانه‌ی مکاتب خبر داده و اما، زبیح‌الله مجاهد در یک نشست خبری در کابل گفته است:" در این مورد اطلاعات دقیق ندارد و بررسی خواهد شد که در کدام ولایات و توسط چه کسانی دستور بازشدن مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم صادر شده است." مجاهد در این نشست همچنان گفته است که مکاتب بصورت یکسان بروی دختران باز خواهد شد چون این کار یک امر ضروری است."

ولایت پکتیا از نظر قومی، مرکز قدرت شبکه حقانی محسوب می‌شود.

مطالب بیشتری در این بخش