محل تبلیغات شما

<--306px-->
سرکوب رسانه‌ها تا کشتن خبرنگاران توسط گروه افراطی طالبان سرکوب رسانه‌ها تا کشتن خبرنگاران توسط گروه افراطی طالبان

سرکوب رسانه‌ها تا کشتن خبرنگاران توسط گروه افراطی طالبان

افغانستان جنگ زده ۱۰۰ روز تحت حکومت گروه افراطی طالبان را به پایان رسانده است، گروه افراطی طالبان که در اوایل ماه اگست سال جاری با توطیه زلمی خلیلزاد و محمد اشرف غنی قدرت را به دست گرفتند. و محدودیت هایی مانند کدهای لباس بر شهروندان تحمیل شد و کسانی که از آن تبعیت نکردند با خشم رژیم افراطی مواجه شدند. در میان دیگر قربانیان، خبرنگارانی بودند که از سوی گروه افراطی طالبان وعده های آزادی مطبوعات به آنها دادند که عملی نشد.

همانطور که ANI در گزارش اخیر خود اعلام کرد، حداقل 257 رسانه در کشور به دلیل محدودیت های مالی و محدودیت های اعمال شده بر مطبوعات با تعطیلی مواجه شده اند. این گزارش به نقل از نهاد تازه تأسیس دیده بان رسانه ها، نهاد رسانه افغانستان، می افزاید که بیش از 70 درصد از کارمندان رسانه ها بیکار شده و یا از کشور گریخته اند.

گزارش طلوع نیوز  حاکی از آن است که از زمان تسلط گروه افراطی طالبان بر افغانستان، شش خبرنگار در حوادث مختلف از جمله حملات، انفجارها، انتحاری و غیره جان خود را از دست داده اند. حوادث هولناک مختلفی رخ داده است که سرنوشت خطرناکی را به تصویر می‌کشد و روزنامه‌نگارانی سرنوشت ترور و لت و کوب و شکنجه  را در حکومت افراطی طالبان متحمل شدند.

یک خبرنگار زن که با گروه افراطی طالبان مصاحبه کرده بود از کشور گریخت.
یکی از رویدادهای قابل توجهی که جنایات علیه مطبوعات در افغانستان را به تصویر می‌کشد مربوط به بهشته ارغند روزنامه‌نگار زن بود که مدت کوتاهی پس از تسلط، با مصاحبه حکومت افراطی طالبان تاریخ ساز شد و در جریان یک بحران قریب‌الوقوع از کشور فرار کرد. ارغند، که برای طلوع نیوز کار می کرد، در زمانی که نگرانی ها در مورد حقوق زنان در افغانستان تحت سیطره گروه افراطی طالبان بالا بود، مورد توجه قرار گرفت. ارغند قول داد که به افغانستان بازگردد و به کشور خدمت کند به شرطی که اوضاع مساعد شود و اگر گروه افراطی طالبان به وعده های خود عمل کنند.
حادثه تکان دهنده دیگر زمانی بود که افراط گرایان وارد یک ایستگاه خبری در افغانستان شدند و مجری را در مقابل دوربین گروگان گرفتند. در حالی که مناظره به نام "پرداز" در جریان بود، 8 شبه نظامی به استودیو صلح یورش بردند. در حالی که ستیزه جویان از پشت گردن او نفس می کشیدند.

گروه افراطی طالبان به رسانه ها به دلیل پوشش تظاهرات ضد گروه افراطی طالبان حمله کردند
در اوایل ماه اگست، گروه افراطی طالبان دو خبرنگار زن، خدیجه امین و شبنم دوران را که در رادیو تلویزیون دولتی افغانستان استخدام شده بودند، ممنوع کرد. این گروه همچنین به دو تن دیگر از خبرنگاران به دلیل پوشش تظاهرات ضد گروه افراطی طالبان که در ولایت ننگرهار در شرق برگزار شد، حمله کردند.

مدت کوتاهی پس از تسلط بر افغانستان، گروه افراطی طالبان محدودیت‌هایی را بر رسانه‌ها اعمال کردند که مانع از رسانه‌های مستقل و رسانه‌ها و به طور کلی آزادی مطبوعات شد. سازمان‌های رسانه‌ای از نوشتن یا پخش داستان‌های مغایر با اسلام منع شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ماه سپتامبر محدودیت‌های مذکور را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که این محدودیت‌ها یک «سابقه بزرگ» ایجاد می‌کند و به روزنامه‌نگاری مستقل آسیب می‌رساند.

خبرنگاران برای در امان ماندن از خشم گروه افراطی طالبان مجبورند با لباس مبدل کار کنند
اخیراً در گفتگو با شبکه رسانه ای جمهور، یک روزنامه نگار افغانستانی اظهار داشت که شرایط تحت رژیم گروه افراطی طالبان تلفات زیادی داشته است. او تاکید کرد که روزنامه‌نگاران، عمدتاً آن‌هایی که روی داستان‌ها و گزارش‌های فضای باز کار می‌کنند، نمی‌توانند آزادانه در کشور کار کنند.

این روزنامه نگار افغانستانی گفت: "جنگجویان گروه افراطی طالبان نسبت به خبرنگاران افغانستانی بسیار حساس هستند. اکثر اوقات ما هویت خود را فاش نمی‌کنیم و به ما اجازه نمی دهند اخبار مربوط به آنها را پوشش دهیم. خبرنگاران تهدید به مرگ می‌شوند."
۱۰۰ روز  پس از حکومت گروه افراطی طالبان، مشکلات خبرنگاران پایانی ندارد، زیرا بسیاری از کسانی که از کشور گریخته اند از بازگشت هراس دارند. مانند وعده های خالی آنها در مورد حرکت آزاد و شیوه زندگی به زنان، تضمین‌های آزادی بیان که هیچ‌کدام محقق نشده است و آینده روزنامه‌نگاری در افغانستان تحت حاکمیت گروه افراطی طالبان پشت علامت سوال باقی می‌ماند.

مطالب بیشتری در این بخش