محل تبلیغات شما

<--306px-->
دیپلمات روسی: تروریست‌ها از افغانستان می‌توانند از طریق مرز قزاقستان به روسیه نفوذ کنند دیپلمات روسی: تروریست‌ها از افغانستان می‌توانند از طریق مرز قزاقستان به روسیه نفوذ کنند

دیپلمات روسی: تروریست‌ها از افغانستان می‌توانند از طریق مرز قزاقستان به روسیه نفوذ کنند

خبرگزاری اسپوتنیک روز دوشنبه گزارش داد، الکساندر گربنکین، معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفته است که گروه تروریستی ممکن است از طریق مرز قزاقستان وارد روسیه شود. این دیپلمات روسی تاکید کرد که ترس از نفوذ تروریست‌ها پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط گروه افراطی طالبان و به دست گرفتن مسئولیت این کشور جنگ زده افزایش یافته است.

قابل ذکر است، بیانیه گربنکین در مصاحبه با روزنامه دولتی Rossiyskaya Gazeta بیان شد. وی گفت که مسکو پس از به قدرت رسیدن گروه افراطی طالبان، اوضاع افغانستان را به دقت زیر نظر دارد.

خطر نفوذ اعضای سازمان‌های تروریستی و افراطی بین‌المللی به خاک روسیه و هم‌چنین حرکت ابزار خراب‌کاری و ترور وجود دارد. این نتیجه افزایش تعداد کانون‌های بی‌ثباتی نظامی و سیاسی است.

گربنکین هم‌چنین خاطرنشان کرد که با توجه به بحران‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه، بعید است وضعیت بهبود یابد. در جریان این تعامل، او انتظار افزایش بیشتر در مقیاس قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و جابه‌جایی کنترل‌نشده مهاجران با اعضای سازمان‌های تروریستی را داشت که در میان آن‌ها پنهان شده بودند.

گربنکین افزود: «تروریست‌ها از افغانستان می‌توانند به کشورهای منطقه آسیای مرکزی نفوذ کرده و از آنجا از طریق بخش روسیه و قزاقستان از مرز دولتی به روسیه حرکت کنند». به گفته این مقام مسئول، این موضوع در دستور کار نشست سالانه اخیر دبیران شوراهای امنیت کشورهای عضو CIS قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد که وضعیت کشور پس از سرنگونی حکومت اشرف غنی توسط گروه افراطی طالبان در ماه اگست و تشکیل حکومت خودخوانده طالبان وخیم تر شد.

در اوایل ماه اکتبر، مسکو از یک نشست در سطح بالا با ده کشور از جمله "مقامات بلندپایه" گروه افراطی طالبان حمایت کرد. در این دیدار، مقامات بلندپایه درباره تلاش‌های بین‌المللی در حال انجام برای جلوگیری از یک بحران انسانی در این کشور جنگ‌زده بحث کردند. بر اساس این بیانیه، این گروه افراطی با نمایندگان کشورهای مختلف در مورد موضوعات مختلف مذاکره کرده است. قابل ذکر است که در چندین نوبت حکومت روسیه تلاش برای مذاکره با رهبران بین‌المللی از جمله بریتانیا در مورد افغانستان کرده است.

مطالب بیشتری در این بخش