محل تبلیغات شما

<--306px-->
فراگیری زبان؛ دریچه ای به سوی دنیای دیگر فراگیری زبان؛ دریچه ای به سوی دنیای دیگر

فراگیری زبان؛ دریچه ای به سوی دنیای دیگر

ساعت نزدیک به 12 و 30 دقیقه ی ظهر است. زبان آموزانِ دختر و پسر، با شور و هلهله از راه می رسند و با عجله به صنف خود وارد می شوند. صنف درسی فضای آرام و مناسب آموزشی را داراست؛ صنف اختصاصي آموزش زبان انگليسي در اين مركز گرچه مجهز به ميز و چوكي است ولي در اين فصل سال نسبتا سرد است.

چند روز قبل هنگامي كه كار آموزان آموزش خياطي با سپري نمودن موفقانه امتحان و اخذ شهادتنامه رخصت شدند, این صنف كه یک اتاق کلان است مؤقتا در اختيار استاد انگليسي و شاگردانش قرار گرفت.  قالین سرخ رنگ به روی اتاق فرش می باشد و پرده های گلابی رنگِ کلکین هاي اتاق را زیباتر ساخته است. در وسط اتاق، یک بخاری کوچک گذاشته شده است که فضای اتاق را گرم می کند. زبان آموزان همه به طور منظم در قطار نشسته اند، معلم وارد می شود، همه به پا می خیزند و به معلم سلام می دهند.  معلم، با لبخند کتاب حاضری را می گیرد و به ترتیب نام های زبان آموزان را می خواند. به جز چهار نفر همه در صنف حاضر اند. معلم موضوع درس را با مارکر به روی تخته ی سفید می نویسد و درس را آغاز می کند. در این صنف 40 زبان آموز، مصروف آموزش زبان انگلیسی هستند.
فریحه الجا پنج ماه می شود که در بنیاد خیریه ی آگاه زبان انگلیسی را برای زبان آموزان در این بنیاد تدریس می کند. او در این مدت، دو کتاب آموزشی را به پایان رسانده است و یک هفته می شود که سومین کتاب آموزشی «Active 2» را آغاز کرده است. او می گوید که زبان آموزانش به توانایی های زیادی دست یافته اند و در جریان 5 روز در هفته همه روزه به مدت یک ساعت، مهارت های زبان آموزی (خواندن، صحبت کردن، و نوشتن) را به طور منظم کار می نمایند.

از او در مورد اهمیت یادگیری زبان انگلیسی می پرسم، او در پاسخ می گوید: «زبان یک دریچه به سوی دنیای دیگر است».

فریحه الجا خودش در دانشکده ساینس دانشگاه کابل، سال سوم تحصیلی خود را سپری می کند. او در کنار تحصیلات خود در دانشگاه، با بنیاد خیریه ی آگاه همکاری دارد و زبان آنگلیسی و ریاضی را در این بنیاد تدریس می نماید.
اکنون که همه به سوی جهانی شدن روان اند، زبان انگلیسی یکی از ابزارهای جهانی شدن به شمار می رود. دسترسی به مهم ترین اطلاعات جهانی، فناوری ها و پیشرفت های علمی روز، توسط زبان انگلیسی میسر است.

بناءً یکی از ضروریات پیشرفت و آگاهی جامعه، آموزش زبان انگلیسی است. براساس همین نیازمندی ها است که امروز مراکز مهم زبان آموزی به هدف آموزش زبان انگلیسی راه اندازی شده اند.

زبان آموزان زیادی با پرداخت هزینه های هنگفت به آموزش این زبان می پردازند. در جامعه، افرادی کم در آمد که آذوقه ی روزگار خود را به سختی تامین می نمایند، نمی توانند به آموزش این زبان بپردازند. به همین دلیل، خیلی از استعدادهای درخشان به شگوفایی نمی رسند.
برای مبارزه با نابرابری های اجتماعی و دسترسی همه ی افراد جامعه به آموزش، بنیاد خیریه ی آگاه در سال 1388 مرکز زبان آموزی را به هدف فراگیری زبان انگلیسی راه اندازی کرد. از سال 1388 به این سو صدها زبان آموز انگلیسی را در این مرکز آموزش دیده اند و نیز برای ادامه به سویه های عالی، به مراکز دیگر شامل شده اند.

در این مرکز، زبان آموزان در تمامی سنین مصروف آموزش هستند و بیشترین زبان آموزان این مرکز را دختران و بانوان تشکیل می دهند.

در آموزشگاه بنیاد آگاه، بر علاوه ی زبان انگلیسی، ریاضیات، قرآن کریم و احکام اسلامی نیز تدریس می شود. از چند ماه به این سو، بخش های هنر و تخنیک همانند هنر خیاطی، تخنیک برق کشی ساختمانی، لوله کشی ساختمان و کمپیوتر در دوشعبه (برچی و کارته سخی) آموزش داده می شوند.

 

مطالب بیشتری در این بخش