محل تبلیغات شما

<--306px-->
افزایش محدودیت‌های طالبان علیه آزادی زنان افزایش محدودیت‌های طالبان علیه آزادی زنان

افزایش محدودیت‌های طالبان علیه آزادی زنان

حکومت طالبان، روز به روز علیه آزادی زنان در افغانستان، محدودیت‌های تازه را ایجاد می‌کند. در یک سال حکومت این گروه، زنان از عرصه‌ی فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور به صورت کامل حذف شده‌اند و در هیچ یک از برنامه‌های تصمیم گیری در راستای سرنوشت کشور، اعضای زن حضور ندارد. در کنار به حاشیه قرار دادن زنان از متن این گونه تصمیم‌گیری‌ها، پوشش اجباری حجاب، مخالفت در کسب آموزش و ایجاد محدودیت در گشت و گزار آن‌ها از فرمان‌های ضد حقوق آزادی گروه زن در کشور می‌باشد.

برعلاوه‌ی این محدودیت‌ها که مرحله به مرحله به زیان آزادی زنان از طرف این گروه وضع شده است، به تازگی وزارت امر به معروف و نهی ازمنکر طالبان اعلام کرده است که برای اصلاح زنان قرار است مستحبان زن استخدام شود.

محمد صادق عاکف، سخن‌گوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طی اعلامیه‌ی گفته است:" قرار است اداره‌ی جدید، ویژه‌ی مستحبان زن در این وزارت ایجاد شود تا با زنان که از فرمان‌های این وزارت سرپیچی می‌کنند، برخورد شود." 
محدودیت‌های وضع شده علیه زنان کشور در جریان یک سال گذشته، مرحله به مرحله انجام شده و بیش‌ترین فرمان توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر صادر شده است. در یکی از فرمان‌های که قبلآ توسط این گروه صادر شده بود، استفاده از روبند اسلامی "نوعی از برقع که صورت را کامل بپوشاند" برای زنان الزامی دانسته شده است. در ادامه‌ی این فرمان آمده است که در صورت مخالفت از این دستور، مردان خانواده‌، مدت سه روز زندانی می‌شود. اکنون این وزارت می‌گوید:" با وجود فعالیت این اداره، دیگر نیاز نیست تا مردان از خانواده‌ی زنان متخلف تحت مجازات قرار گیرد." 
حق انسانی و آزادی زنان در افغانستان در حالی زیرگام طالبان خرد می‌شود که همواره این عمل‌کرد طالبان از سوی نهادهای بین‌المللی و فعالان حقوق زن محکوم شده است. فعالان حقوق زن موارد گسترده دست به اعتراضات دسته‌جمعی زده‌اند و بارها از طالبان خواسته‌اند که روند رفتار خود علیه حقوق زنان را تغییر دهند اما، این گروه علاوه برخواسته‌های خودشان به هیچ درخواستی اهمیت نمی‌دهند. 
تداوم این وضعیت، باعث انزاوای زنان و دختران و افزایش خودکشی نیز شده است. 
دفتر سازمان ملل برای برابری جنسیتی یا زنان سازمان‌ ملل، در سال‌روز سقوط افغانستان گفته بود که برخی از زنان بنا به محدودیت‌های که از سوی طالبان بر آن‌ها وضع شده است، مرگ را بر زندگی ترجبح می‌دهند. در این گزارش هم‌چنان گفته شده است که رویکرد گذشته‌ی طالبان در مقابل زنان تغییر نکرده است. در حال حاضر زنان و دختران افغانستان هیچ امیدی به زندگی ندارند. 
یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید:" طالبان نسبت مشترکی با مردم دردمند افغانستان ندارند و آن‌ها حتا حق استفاده از هوای آزاد را از زنان گرفته‌اند. 
شماری از فعالان حقوق زن معتقد‌اند که طالبان از نام زنان به عنوان"ابزار سیاسی" در تعاملات بین الملل استفاده می‌کنند. برخی از زنان فعال هم براین باور‌اند که طالبان با وضع محدودیت‌ها علیه آزادی زنان، به دنبال فلج ساختن جامعه‌‌ی افغانستان است. 
به اعتقاد این زنان، دلایل عمده‌ی ضدیت طالبان با زنان"خط فکری" طالبان است. در جای که طالبان در آنجا آموزش و پرورش فکری می‌یابند، زنان را به آن‌ها شیطان، عامل فساد و تباهی معرفی می‌کنند. 
با وجود محکوم شدن، بر اساس یک حکم تازه از طرف طالبان، ۵۲ بست مبارزه با آزار و اذیت زنان از جنب تشکیل اداره‌ی قضای کشور تنقیض شده است.

مطالب بیشتری در این بخش