محل تبلیغات شما

<--306px-->
بنیاد تونی‌بلر: هزاره‌ها در حاکمیت طالبان به شدت هدف خشونت قرار می‌گیرند بنیاد تونی‌بلر: هزاره‌ها در حاکمیت طالبان به شدت هدف خشونت قرار می‌گیرند

بنیاد تونی‌بلر: هزاره‌ها در حاکمیت طالبان به شدت هدف خشونت قرار می‌گیرند

سه پژوهشگر حوزه افراط‌‌گرایی در بنیاد تونی‌بلر می‌گویند که اجماع بزرگی در بین طالبان وجود دارد که به این باور هستند که شیعیان مسلمانان درست نیستند.

به باور این پژوهشگران، هزاره‌ها به دلیل قومیت و همچنان به دلیل اینکه شیعه هستند، به شدت تحت خشونت گروه طالبان قرار دارند.

در بیانیه‌ی که از سوی این نهاد به نشر رسیده، آمده است که هزاره‌ها توسط گروه‌های افراطی"شاخه‌ی داعش خراسان"، همواره مورد حملات تروریستی قرار گرفته‌اند و در دور جدید حکومت طالبان این حملات افزایش یافته و زندگی هزاره‌ها دوباره با خشونت همراه شده است.

این پژوهشگران معتقد هستند که طالبان پس غصب قدرت در افغانستان، حکومت را انحصاری کرده و از کابینه، ولایات، ولسوالی‌ها، شهرداری‌ها، فرماندهی پلیس و دیگر ارگان‌های دولتی، هزاره‌ها را حذف کرده‌اند.

به باور این پژوهشگران تنها دو انتصاب حکومتی که از مردم هزاره در ساختار دولت طالبان وجود دارد، نمادین می‌باشد و عدم موجودیت نماینده هزاره‌ها را در ساختار حکومت طالبان به زیان این قوم دانسته و می‌گویند که بدون حضور نماینده هزاره‌ها در زمره‌ی کابینه و ارگان‌های مهم حکومت طالبان، هزاره‌ها فاقد امنیت هستند و نمی‌توانند امنیت خود را تأمین کنند.

این پژوهشگران با اشاره به اینکه با به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، خشونت و آزار و اذیت هزاره‌ها افزایش یافته است، می‌گویند که فعالان جامعه‌ی افغلنستان و جامعه‌ی بین الملل به خوبی می‌دانند که خشونت شدید علیه هزاره‌های افغانستان"نسل کشی" محسوب می‌‌شود.

از سال ۲۰۱۵ به بعد همواره حملات تروریستی مکان‌های عمومی و تجمعات هزاره‌ها را از قبیل مساجد، مکاتب، تالار‌های عروسی، مراکزآموزشی و مکان‌های ورزشی را مورد هدف قرار داده است. این حملات هرکدام به نوبه‌ی خود، قربانی‌های زیادی را از مردم هزاره گرفته و خانواده‌های بی‌شماری را در داغ فرزندان جوان‌شان نشانده است. بیشترین حملات را گروه داعش به عهده گرفته و اما، آخرین حمله‌ی تروریستی را که مرکزآموزشی کاج را هدف قرار داد، تا هنوز هیچ گروه به عهده نگرفته است.

حمله‌ی انتحاری که دانش‌آموزان هزاره را در غرب کابل هدف قرار داد، بیشتر از ۵۰ تن کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی در پی داشت. بیشتر کشته شدگان و زخمیان این حادثه دانش آموزان دختر هستند.

این حادثه‌ی خونین که نام نمادین"دختران کاج" را به خود اختصاص داد؛ در داخل و بیرون از افغانستان خشم هزاره‌ها و دیگر مردم جهان را برانگیخت. تظاهرات و اعتراضات پی‌هم در مرکز و ولایات افغانستان و سپس اعتراضات در بیشتر از ۹۰ کشور جهان برای حمایت از هزاره‌ها راه اندازی شد. این اعتراضات که با شعار"نسل کشی هزاره را متوقف کنید." راه اندازی شده بود، هنوز هم به خاموشی نگرائیده است و اما، در داخل افغانستان صدای اعتراض با خشونت طالبان روبرو شد. طالبان معترضان را که بیش‌تر آن‌ها زنان و دانش‌آموزان دانشگاه‌ها بودند، سرکوب کردند، عده‌ی را لت و کوب و تعدادی دیگر را باز داشت کردند.

طالبان به هر شکل ممکن، از برگزاری اعتراضات جلوگیری می‌کردند. آن‌ها، دانش‌آموزان را که در خوابگاه دانشگاه کابل حضور داشتند، از طریق غذای‌شان مسموم کردند تا مانع حضور آن‌ها در اعتراضات شوند.

هم‌اکنون که دو هفته از حمله‌‌ در مرکز آموزشی کاج می‌گذرد؛ اعتراضات در سایر کشورهای جهان ادامه دارد و کارزار تویتری که به حمایت از هزاره‌ها راه اندازی شده است، بیش‌تر از ده میلیون بار تویت شده و اما، در داخل افغانستان از این اعتراضات خبری نیست. تهدید و خشونت طالبان با معترضان باعث سکوت مردم شده است.

مطالب بیشتری در این بخش