محل تبلیغات شما

<--306px-->
حنیف اتمر و معصوم استانکزی، یک تشکل جدید سیاسی تاسیس کردند حنیف اتمر و معصوم استانکزی، یک تشکل جدید سیاسی تاسیس کردند

حنیف اتمر و معصوم استانکزی، یک تشکل جدید سیاسی تاسیس کردند

آقای حنیف اتمر، معصوم استانکزی و شماری از چهره‌های حکومت قبلی افغانستان، تشکل سیاسی جدید را زیر نام «حرکت ملی صلح و عدالت» افغانستان اعلان کرده اند.

اعضای این سازمان جدید در یک کنفرانس خبری انترنیتی تأکید کردند که جنگ راه حل وضعیت کنونی در افغانستان نیست و باید مذاکره گردد. آنها از طالبان هم خواستند که برای گفتگو آماده شوند. 

این تشکل دیروز در یک نشست انترنیتی اعلام شد و بیشتر اعضای این سازمان، مقام های بلندپایه نظام جمهوریت هستند که در پی سقوط نظام به خارج از کشور فرار کردند. 

حال حاضر جلیل شمس وزیر سابق اقتصاد افغانستان به عنوان رئیس موقت این حرکت معرفی شده و قرار است رهبر آن در نتیجه یک رأی‌گیری معرفی شود. 

بیش از از دو صد چهره حکومت قبلی در این سازمان عضویت دارند.

تغییر نظام در افغانستان از اهداف اصلی این حرکت عنوان شده است. 

وزیر خارجه پیشین افغانستان هشدار داد در صورت ادامه بحران در افغانستان، تنها افغانستانی ها قربانی نخواهند شد بلکه اثرات آن به ویژه فعالیت های تروریستی، خطر جدی را متوجه جهان خواهد ساخت.

آقای اتمر از جامعه جهانی خواست تا از روند مذاکرات حمایت کرده و کشتار غیرنظامیان در افغانستان را از طریق دادگاه بین المللی جرایم مورد پیگیری قرار بدهد.

هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان قبلا گفته است که  در نظام‌شان جایی برای مقامات پیشین وجود ندارد.

پیش از این نیز شورای عالی نجات افغانستان، متشکل از شماری از چهره های سیاسی در بیرون از کشور از جمله عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق، عبدالرشید دوستم و شماری دیگر ایجاد شده بود که استقرار نظام جمهوری، تاسیس حکومت همه شمول و تامین حقوق بشر به ویژه زنان و دختران از اهداف آن عنوان شده است.

آقای اتمر روز جمعه (۲۸ جدی) ۱۳۹۷ رسماٌ تکت انتخاباتی اش را زیر عنوان صلح و اعتدال در یک برنامه در حضور رسانه ها به معرفی گرفت.
وی با انتقاد شدید از حکومت اشرف غنی و کارکردهای آن در جریان چهار سال گذشته گفت: تیم انتخاباتی وی (صلح و اعتدال) برای رهایی کشور از بحران و از دست دولت اشرف غنی کار خواهد کرد.
در آن تکت انتخابات ریاست جمهوری آقای قانونی سمت معاونیت اول و آقای محقق سمت معاونیت دوم حنیف اتمر را عهده دار  بودند.
با تشکیل چنین تکت انتخاباتی وی، صف آرایی های دوستی و دشمنی را میان افراد با نفود کشور را شکسته بود.
عطا محمد نور، زمانیکه  حنیف اتمر رییس شورای امنیت ملی بود. وی را عامل ناامنی شمال می دانست و محمد محقق، نیز که همواره از راهبرد امنیتی حکومت انتقاد داشت در آن تکت از اعضاء و حامیان سرسخت آقای اتمر بودند.
آقای نور  به عنوان نخست وزیر دسته انتخاباتی حنیف اتمر مطرح بود. در حالیکه قبلا  آقای نور می گفت که دفتر شورای امنیت ملی به رهبری آقای اتمر با طالبان ساخت و بافت دارد، داعش سازی می کند و حتا پیوسته دنبال سرکوب او و ناامن سازی بلخ بوده است.
 با این حال جمعیت اسلامی که اصلاً از حنیف اتمر خوش اش نمی آمد؛  زیرا پس از حمله مرگبار بر جنازده سالم ایزدیار، هرچند صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه بود اما از موقف جمعیت اسلامی و هم پیمانان فعلی آقای اتمر، خواهان برکناری وی از دفتر شورای امنیت ملی افغانستان شده بود.
اما در تکت انتخاباتی اتمر در کنار عطامحمد محمد، نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان شمار زیاد از اعضای برجسته و عضو شورای رهبری جمعیت در دسته انتخاباتی حنیف اتمر صف کشیده بودند.
محمد محقق که در دسته انتخاباتی حنیف اتمر معاون دوم بود؛ بار ها از رویدادهای نظامی و امنیتی که از زیر نظر دقیق آقای اتمر می گذشت انتقاد داشت حتا آنچه که همکاری دولت با گروه داعش خواند اما در تکت انتخاباتی محمد محقق که بدنه پیشین حکومت را فارغ از آنچه که ناهنجاری ها می دانست، بیان کرد.
بدین شیوه حنیف اتمر توانست با منتقدان سر سخت اش یک دسته انتخاباتی بسازد.

اما حنیف اتمر، که با حمایت چهره های همچون محمد محقق، عطامحمد نور و غیره مبدل به یکی از نامزدان مطرح انتخابات ریاست جمهوری تبارز کرده بود به یکبار خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده و گفت که به عنوان نامزد در انتخابات ششم میزان شرکت نمی‌کند.
ستاد انتخاباتی آقای اتمر با نشر اعلامیه‌ای به تاریخ (۱۸ اسد) ۱۳۹۷ دلیل تعلیق مبارزات انتخاباتی این تیم را عدم اصلاحات در برگزاری انتخابات، "اقدامات غیرقانونی" و "مداخلات عریان ارگ" و نا امنی عنوان کرد.
حنیف اتمر، روز سه شنبه ۲۴ سپتمبر (۲ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "می‌خواهم تصمیم خود را مبنی بر عدم اشتراک در رقابت‌های انتخابات به تاریخ ششم میزان ۱۳۹۸ خورشیدی، با حفظ حق خود به حیث کاندید در صورتی‌ که انتخابات به تعویق بیافتد، یکبار دیگر به سمع هموطنان عزیز خود برسانم... که در انتخابات پیشرو موقف بی‌طرفی را اختیار کرده و از هیچ کاندید مشخصی حمایت نمی نمایم."

آقای اتمر، در آنزمان به این شیوه چهره های مطرح و مخالف اشرف غنی احمدزی، را فریب داد و مبدل به مهره های نیمه سوخته در رقابت های انتخابات ۱۳۹۸ مبدل ساخت.  

آقای اتمر، پس از رقابت های انتخاباتی من حیث وزیر خارجه حکومت اشرف غنی احمدزی، ریس جمهور فراری و بدنام افغانستان شامل کابینه شد.

اشرف غنی احمدزی، حنیف اتمر، معصوم استانکزی، حمدالله محب، داکتر فضلی و برخی چهره های دیگر از جمله کسانی هستن که در طی یک توطیه بزرگ کابینه و دولت قبلی افغانستان را  آرام آرام  به شکل قومی در آوردند و سپس تمام افغانستان را به گروه طالبان تحویل داده اند. 

همینطور تنش و اختلافات قومی در افغانستان هیچ وقت  به اندازه اداره طالبان و قبل از این در حکومت  اشرف غنی تشدید نشده است. حنیف اتمر,ستانگزی,حمدالله محب و فضلی محورهای اصلی از این تفرقه افگنی در حکومت قبلی بودند. شورای امنیت ملی چه در زمان حنیف اتمر و چی هم در ایام حمدالله محب بجای رسیدگی به چالش های بزرگ ی که امنیت ملی افغانستان را به خطر مواجه ساخته بود, درگیر خط کشی های قومی در جمهوریت فکری شان بودند و تلاش می کردند محبوبیت و دوام حکومت غنی را در سایه جنگ قومی تامین کنند.

مطالب بیشتری در این بخش