محل تبلیغات شما

<--306px-->
سازمان ملل می گوید که طالبان کارمندان  افغانستانی زن را مورد آزار و اذیت قرار داده اند سازمان ملل می گوید که طالبان کارمندان  افغانستانی زن را مورد آزار و اذیت قرار داده اند

سازمان ملل می گوید که طالبان کارمندان افغانستانی زن را مورد آزار و اذیت قرار داده اند

در اوایل سال گذشته، اعضای اتحادیه مستقل وکلای افغانستان (AIBA) گفتند که نیروهای طالبان دفتر آیبا در کابل را تصرف کردند و افزودند که قصد دارند از آن به عنوان یک اداره دولتی که زیر نظر وزارت عدلیه کشور  کار می کند، استفاده کنند.
طالبان حقوق اولیه زنان را در افغانستان ربوده اند قابل ذکر است که پس از به دست گرفتن سلطه بر کشور، طالبان ادعاهای بلندی را مطرح کردند که ظاهرا نشان می داد آنها در مقایسه با رژیم قبلی خویش "به طور کامل تغییر کرده اند". آنها حتی قول دادند که اجازه تحصیل و شغل برای زنان بدهند. با این حال، طالبان به جای عمل به وعده های خود، زنان را از حضور در موسسات آموزشی و کار منع کردند. از زمان تحویل در ماه اگست سال گذشته، زنان در سراسر کشور به جاده ها آمدند تا علیه تعطیلی مکاتب و دانشکده‌ها و اعاده حقوق شان اعتراض کنند.

هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان مقامات طالبان را به آزار و اذیت کارمندان افغانستانی زن متهم کرده و از مقامات محلی خواست تا به همه کارکنان در اداره  احترام بگذارند. در این بیانیه با اشاره به گروه طالبان این کشور آمده است: «الگویی در حال ظهور از آزار و اذیت کارمندان زن افغانستانی سازمان ملل توسط مقامات طالبان  وجود داشته است».
سه زن افغانستانی که برای سازمان ملل متحد کار می‌کردند اخیراً برای مدت کوتاهی توسط «عوامل امنیتی مسلح مقامات بالفعل» بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

سازمان ملل خواستار پایان فوری تمام این گونه اعمال "ارعاب و آزار و اذیت کارکنان زن افغانستانی" شد و به مقامات محلی تعهدات خود را بر اساس قوانین بین المللی برای تضمین  امنیت همه پرسنل سازمان ملل که در افغانستان فعالیت می کنند یادآوری کرد. در بیانیه ای که از سوی طالبان اواخر عصر دوشنبه منتشر شد، مقامات محلی «بازداشت» کارمندان سازمان ملل را رد کردند.

این بیانیه افزوده است که مقامات ولایت قندهار در جنوب قندهار گروهی از زنان را متوقف کرده بودند، اما وقتی متوجه شدند که آنها کارمندان سازمان ملل هستند، از بازجویی از آنها دست برداشتند. یک سال پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دختران نوجوان هنوز از رفتن به مدرسه منع شده‌اند و زنان باید از سر تا پا خود را در ملاء عام بپوشانند و فقط چشمانشان نمایان باشد. به نظر می‌رسد که تندروها در تحت رهبری طالبان که محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی دختران و زنان به تحصیل و مشاغل اعمال می‌کند، برخلاف وعده‌های اولیه بر تحمیل شیوه های خودساخته افراطی ادامه  میدهند.

روز شنبه، مقامات طالبان پنج مکتب دخترانه بالای صنف ششم را در ولایت پکتیا در شرق افغانستان که پس از توصیه بزرگان قومی و مدیران مکاتب برای مدت کوتاهی افتتاح شده بود، تعطیل کردند. در اوایل ماه جاری، چهار مکتب دخترانه در گردیز، مرکز این ولایت، و یک مکتب در ولسوالی سمکانی بدون مجوز رسمی از وزارت معارف طالبان شروع به کار کردند. روز شنبه هر پنج مکتب بار دیگر توسط مقامات تعطیل شدند. سازمان ملل متحد بارها از طالبان خواسته است که به حقوق بشر  در این کشور احترام بگذارند.

در همین حال زنان افغانستانی روز دوشنبه در سازمان ملل درخواست کردند تا اقدامات بین المللی محکمی برای رسیدگی به "آپارتاید جنسیتی و قومی" در کشورشان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در سال گذشته انجام شود.
محبوبه سراج، روزنامه نگار افغانستانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: امروز حقوق بشر در افغانستان وجود ندارد.
این روزنامه نگار گفت که از به صدا درآوردن زنگ خطر در مورد تضعیف حقوق زنان و دختران  در افغانستان "بیمار و خسته" است و هیچ اقدامی نمی بیند.
طالبان از زمان بازگشت به قدرت در ماه اگست سال گذشته، محدودیت‌های سختی را بر دختران و زنان برای پیروی از دیدگاه ریاضت‌آمیز خود از اسلام اعمال کرده‌اند - و عملاً آنها را از زندگی عمومی بیرون می‌کشند.
اسلام گرایان تندرو مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه را در تمام ولایات تعطیل کرده و زنان را از بسیاری از مشاغل دولتی منع کرده اند.
آنها همچنین به زنان دستور داده‌اند که به طور کامل در ملاء عام بپوشانند، در حالت ایده‌آل با برقع فراگیر.
راضیه صیاد، وکیل افغانستانی و کمیسر سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، به شورا گفت: «زنان افغانستان اکنون به رحمت گروهی سپرده شده اند که ذاتاً ضد زن هستند و زنان را به عنوان انسان نمی شناسند». .
"پسرفت سرسام آور" سراج در جریان مناظره ای که به طور خاص بر حقوق زنان و دختران در افغانستان متمرکز بود، به شورا گفت: "زنان آن کشور، ما وجود نداریم... ما حذف شده ایم."
او از نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست تا هر اقدامی را برای بهبود وضعیت انجام دهد.
من از همه شما التماس دارم: لطفاً اگر این شورا کاری دارد انجام دهید! او گفت، و افزود که "در غیر این صورت، لطفاً در مورد آن صحبت نکنید. زیرا صحبت کردن در مورد افغانستان ارزان بوده است".
"تو باید کاری کنی."
او و دیگران پیشنهاد کردند که شورا می تواند یک گروه مستقل از کارشناسان را برای نظارت بر همه سوء استفاده ها ایجاد کند تا در نهایت مجرمان را مورد بازخواست قرار دهد.
او هشدار داد: «فقط خدا می داند که چه نوع جنایاتی گزارش نمی شود.»
همچنین زهرا جویا مدیر رسانه رخشانه، در طی  صحبت مختصر ولی همه جانبه و مستند در مورد وضعیت شکننده مردم هزاره‌صحبت کرد، وی گزارش اعضای پارلمان بریتانیا، گزارش ریچارد بنت، گزارشگر  ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، گزارش دیده‌بان حقوق بشر و گزارش‌های چندین نهاد معتبر بین‌المللی، را ریفرینس داد و خواستار توجه جامعه بین المللی به کشتار و تعبیض هدفمند نسبت به مردم هزاره شد.

مطالب بیشتری در این بخش