محل تبلیغات شما

<--306px-->
کابل شاهد افزایش خشونت با ۱۰۵ کشته و زخمی در سه روز گذشته است کابل شاهد افزایش خشونت با ۱۰۵ کشته و زخمی در سه روز گذشته است

کابل شاهد افزایش خشونت با ۱۰۵ کشته و زخمی در سه روز گذشته است

هفته گذشته، زمانی که افغانستان به تیتر خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا تبدیل شد، این کشور همچنین شاهد کشته و زخمی شدن حداقل ۹۷نفر در سه حادثه جداگانه بود. بر اساس اطلاعات های گردآوری شده توسط توسط مجله ی اورال، دست کم ۴۳ نفر در حوادث جداگانه خشونت از جمله انفجارهای بمب در سراسر کشور کشته و ۶۲ تن دیگر زخمی شدند. در میان رویدادهای مهم، گزارش رسانه ها مدعی شد که در روز جمعه بر اثر انفجار یک بمب جاسازی شده در یک گاری دستی در یکی از خیابان های منطقه سرکاریز شهر کابل، ۲۶ نفر کشته و ۳۸نفر دیگر زخمی شدند. سپس روز شنبه در یک حادثه مشابهی در پل سوخته در طی انفجار فهرست زخمیان انفجار دیروز در پل‌‌سوخته در غرب کابل که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است، نشان می‌دهد که تنها ۲۲ زخمی تنها به شفاخانه‌ فردوس انتقال داده شده‌اند. متعاقباً اعلام شد که داعش مسئولیت حمله در منطقه شیعه نشین را بر عهده گرفت.
همچنین امروز نیز باشنده‌گان ساحه اسپین‌کلی شهر کابل می‌گویند که چاشت امروز، یک‌شنبه، ۱۶ اسد، صدای یک انفجار را در این ساحه شنیده‌اند.
هنوز از ساحه دقیق انفجار و شمار تلفات برخاسته از آن معلوماتی در دست نیست.
علاوه بر این، حداقل چهار ستیزه جو و دو مقام پلیس از جمله یک افسر پلیس زن در جریان عملیات نیروهای امنیتی در پایتخت ملی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. به گزارش این خبرگزاری، یکی از مدیران سابق بخش پرستاری شفاخانه استقلال و یک تن دیگر توسط افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شدند. علاوه بر این، سارقان مسلح یک صراف را در مرکز ولایت پروان کشتند و چهار نفر نیز توسط افراد مسلح ناشناس در کنر کشته شدند. در آغاز بحران انسانی شدید در افغانستان، دست کم 19 نفر بر اثر انفجار یک نارنجک در جریان بازی کریکت در کابل در 30 جولای، جایی که هزاران نفر برای تماشای مسابقه بین تیم های بند امیر و پامیر زلمی جمع شده بودند، کشته شدند.

انفجارهای پشت سر هم پس از تسلط طالبان بر افغانستان
ذکر این نکته ضروری است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اواسط ماه اگست سال گذشته، این کشور شاهد انفجارهای پشت سر هم بمب‌ها بوده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، تعداد کشته‌شدگان در این کشور در زمان حکومت رئیس‌جمهور پیشین اشرف غنی بیشتر بود، اما تعداد انفجارها در رژیم او کمتر بود. سال گذشته چندین انفجار مرگبار در مسجد امام بارگاه فاطمه (س) رخ داد که در آن بیش از 60 نفر جان خود را از دست دادند. پیش از این نیز یک مسجد شیعیان هدف یک انفجار مهیب قرار گرفت که در آن بیش از 83 نفر به شدت مجروح شدند.

در اوایل ماه جاری، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارشی را در مورد قتل های خودسرانه توسط طالبان منتشر کرد. در این گزارش ادعا شده است که "دولت تمام مردانه طالبان" در ده ماه گذشته فرمان عفو خود را نقض کرده و بیش از 10 نیروی امنیتی را کشته است. بر اساس این گزارش، مقامات بالفعل با سرکوب اعتراضات و محدود کردن آزادی رسانه ها، مخالفت خود را محدود کرده اند. این گزارش بازداشت های خودسرانه روزنامه نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی را محکوم می کند.

بتازگی وزارت خارجه ناروی می‌گوید که این کشور با توجه به رابطه طالبان و القاعده از این گروه «ناامید» شده است. ایویند واد پترسون، مقام بلندپایه وزارت خارجه ناروی می‌افزاید که طالبان در افغانستان مسیر اشتباهی را طی می‌کنند.

ناروی اولین کشور اروپایی بود که از یک هیات طالبان میزبانی کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، قبلا در طی یک بیانیه که پس از کشته الظواهری پخش شد، گفت که گروه طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده توافق دوحه را نقض کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا گفت که طالبان عملا تمایل جهان برای به رسمیت شناختن خود و عادی‌سازی روابط با این گروه به عنوان یک دولت را از دست داده‌اند.
پیام وزیرخارجه آمریکا وضعیت را برای گروه طالبان بدتر می‌کند. 

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: کاخ سفید برای کشتن «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده در حمله پهپادی در کابل تأیید بصری دارد و نیازی به تأیید بیشتر نیست. ما تأیید دی‌‌ان‌ای نداریم و قرار نیست این تأیید را بگیرم، چرا که بر اساس منابع و روش‌های متعددی که اطلاعات را جمع‌آوری کرد‌یم، به آن نیازی نداریم.
همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید که کاخ سفید در حال برقراری ارتباط با طالبان است تا بررسی کند که این گروه از موقعیت ایمن الظواهری آگاه بوده و به او ‌پناه داده‌اند یا خیر.
همچنین لیندسی گراهام، سناتور شناخته شده‌ی جمهوری‌خواه ایالات متحده‌ی امریکا با اشاره به عمل‌کرد اخیر رییس‌جمهور جو بایدن در کابل گفته است که ایالات متحده باید سیاست‌های خود را به سرعت تنظیم کند تا از حمله‌های همانند یازدهم سپتمبر جلوگیری گردد، زیرا به باور او مرز شکسته و پناه‌گاه امن تروریست‌ها در افغانستان فرمولی برای فاجعه است.
این سناتور امریکایی هم‌چنان با اشاره به گزارش رسانه (سی‌‌بی‌‌اس) مبنی بر بی‌خبری طالبان از حضور ایمن الظواهری، رهبر کشته شده القاعده در کابل گفته است «پاسخ آن‌ها نه تنها توهین به اطلاعات امریکا بل‌که یگانه چیزی را که باید در مورد به اصطلاح طالبان جدید بدانیم این است که آن‌ها همان طالبان قدیم و دهه نود اند.»
او با تمسخر خطاب به طالبان گفته است «با درنظر داشت شرایط مربوط به تسلط طالبان در افغانستان جای تعجب بود اگر طالبان حضور رهبر القاعده را در کابل تأیید می‌کردند.»
رسانه امریکایی واشنگتن فری‌بیکن به نقل از نیکی هیلی، نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل در مطلبی نگاشته که او به این باور است که با تسلط طالبان در افغانستان، این کشور بار دیگر به لانه‌ی امن تروریستان مبدل شده و هراس‌افگنان آزادانه در آن‌جا عمل می‌کنند.
خانم هیلی با اشاره به خروج بی‌قیدوشرط امریکا از افغانستان افزوده است که این عقب‌نشینی فاجعه‌بار جو بایدن، به‌ویژه حمله اخیر هواپیمای بدون سرنشین امریکا در کابل که منجر به کُشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده شد، جهان را کم‌تر امن کرد و این یک سیلی بود به روی نظامیان امریکایی که در ارتش این کشور خدمت کرده‌اند.
همچنین خانم هیلی گفته است: «امریکا هرگز نمی‌تواند طالبان را به‌رسمیت بشناسد، طالبان را تامین مالی کند، یا چشم ما را از منطقه دور کند.»
این نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل با اشاره به این‌که طالبان در گفت‌وگو با ایالات متحده‌ی امریکا بارها وعده داده بودند که به رهبران گروه‌های تروریستی از جمله القاعده پناه نخواهند داد تصریح کرده است: «حمله به الظواهری نشان می‌دهد که نمی‌توان به دولت جهادی اعتماد کرد.»
با این حال، شماری از رهبران جمهوری‌خواه با ابراز ناراضایتی از عمل‌کرد جو بایدن گفته اند که ظهور مجدد القاعده در افغانستان هم‌چنان فشار بر دولت بایدن را افزایش می‌دهد تا کمک‌های بشردوستانه دالری را که از زمان سقوط افغانستان به طالبان راه فرستاده می‌شود، قطع کند.
همچنین توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که کشته شدن رهبر القاعده در کابل تردید‌ها در مورد تعهدات طالبان را تقویت می‌کند. آقای نیکلسون امروز چهارشنبه(12 اسد) در واکنش به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در صفحه تویترش نوشته:" طالبان در نشست تاشکند تعهد خود را تکرار کرده بودند که افغانستان پناهگاه ترویست‌ها نمی‌شود". او نوشته: هفته گذشته در نشست تاشکند گفته بودند که کنترل کامل بر خاک افغانستان دارند تا کشورها را برای دریافت کمک به افغانستان متقاعد کنند. او با تاکید پرسیده آیا طالبان از اقدام علیه رهبر القاعده غافل و ناتوان بودند؟ یا نخواسته بودند؟ رهبر القاعده در یک حمله هوایی امریکا در کابل کشته شد موضوع که بار دیگر نقاب از چهره طالبان برداشت،گروهی که با هزاران ترفند و نیرنگ تا یک اندازه خوشبینی را از جهان کسب کرده بود و اکنون که دشمن شماره یک امریکا در مهانخانه طالبان کشته می شود پیامد های زیان بار را برای این گروه به همراه خواهد داشت از براندازی به صورت مکمل تا انزوایی کامل این گروه اکنون باید منتظر ماند گروه طالبان با جسد رهبر القاعده چی می کنند گرچه به ظاهر تمام رهبران طالبان از این اقدام امریکا ناراض است ولی تا کنون در باره مرگ رهبر القاعده چیزی نگفته است.

این در حالیست که گروه طالبان  که به‌شدت محتاج به رسمیت شناخته‌شدن‌ است، با رخداد این حادثه بار دیگر نزد جهانیان به عنوان گروهی حامی تروریسم که برای سازمان‌های تروریستی در داخل افغانستان پایگاه فراهم می‌کند، شناخته و ثابت شده است. چنانجه قبلا نیز شماری از سناتورهای امریکایی از دبیرکل سازمان ملل خواسته بودند، اینک به احتمال زیاد، شورای امنیت سازمان ملل به‌زودی تحریم سفر مقام‌های طالبان را دوباره اجرایی خواهد کرد و رهبران این گروه دوباره در افغانستان محدود و منزوی ترخواهند شد. و عصبانیت طالبان از این حمله نیز به همین دلیل است؛ زیرا آنان به‌خوبی می‌دانند که کشته شدن الظواهری برای طالبان عواقب خطرناک دارد. حمله هوایی آمریکا به کابل و حذف الظواهری بسیار شبیه حمله ۱۱ سال پیش به خانه‌ای در ایبت آباد پاکستان بود که به حذف اسامه بن لادن منجر شد. پس از آن حمله، روابط آمریکا و پاکستان که یک متحد غیرناتویی مهم آمریکا محسوب می‌شد، به تیرگی گرایید و پاکستان عملا همکاری‌های خود با آمریکا برای مبارزه با تروریسم را صفر کرد. حالا حمله به کابل و حذف الظواهری می‌تواند همان روابط نصف‌نیمه آمریکا با طالبان را نیز قطع کند به خصوص مذاکرات برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان را که در آمریکا مسدود شده‌اند، به حالت تعلیق درخواهد آمد. تا حال توپ در میدان طالبان بود که این گروه با این چالش بزرگ چگونه روبه‌رو می‌شوند و حضور رهبر القاعده در کابل را که بر خلاف توافق دوحه بود، چگونه توجیه خواهد کرد.

اما طالبان پس از چهار روز سکوت، حضور و کشته شدن الظواهری را در کابل منکر گردیده و در شماری از ولایات مردم را مجبور کرده اند تا به خیابان ها بیایند و بر علیه امریکا شعار بدهند و تظاهرات کنند.

مطالب بیشتری در این بخش