محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان لیلیه‌ی دارالمعلمین دخترانه فیض محمد کاتب در جاغوری را در اشغال خود نگهداشته‌اند طالبان لیلیه‌ی دارالمعلمین دخترانه فیض محمد کاتب در جاغوری را در اشغال خود نگهداشته‌اند

طالبان لیلیه‌ی دارالمعلمین دخترانه فیض محمد کاتب در جاغوری را در اشغال خود نگهداشته‌اند

جنگ‌جویان طالبان از زمان تصرف ولسوالی جاغوری، ساختمان لیلیه دخترانه دارالمعلمین فیض محمدکاتب را که در بازار غجور این ولسوالی واقع است تصرف نموده است.

به تاریخ ۱۵ قوس، زمانی که برنامه‌ی آموزش سریع معلمین داخل خدمت آغاز گردید، معلمین ذکور و اناث دوازده پاس برای ارتقای سطح تحصیلی‌شان در جاغوری گرد آمدند تا به برنامه‌های آموزشی شان ادامه دهند، اما لیلیه‌ی این دارالمعلمین به‌واسطه طالبان مسلح اشغال شده و جای برای بودوباش برای آنان وجود نداشت. استادان اناث مجبور شدند در لیلیه پسرانه ساکن شده و استادان ذکور در ساختمان یک کلنیک سابقه که عاری از استفاده بود، موقعیت اختیار نمودند.

به گفته‌ی منبع گرچند مسئولین دارالمعلمین، موسسه ناروی که حامی مالی این برنامه است و نیز ریش سفیدان غجور بارها با طالبان در جاغوری مذاکراتی را انجام دادند اما این مذاکرات بی‌نتیجه ماندند.  مسئولین در غزنی و کابل با ادارات ذیربط و مقامات طالبان دیدار کرده و از طرف آن‌ها امر تخلیه طالبان از این تعمیر را گرفتند. اما جنگجویان طالبان که در ساحه حضور دارند، هیچ نوع وقعی به مکتوب نگذاشته و به اشغال شان ادامه دادند.

اینک برنامه ارتقای ظرفیت برای معلمین تحت حمایت مالی کمیته‌ی ناروی دایر گردیده است؛ این معلمین اکنون جای برای بودوباش ندارند و سرگردان در هوتل‌های بازار غجور هستند.
به اثر تلاش موسسه ناروی قرار شد که طالبان در کلینیک ساکن شده و دختران در لیلیه خود بروند و نیز پسران در لیلیه خود که جای و اطاق کافی برای استادان داخل خدمت و ارتقای ظرفیت دارد، اما طالبان در دقایق اخیر از تصمیم خود در جهت تخلیه لیلیه منصرف شدند و وعده خلافی کردند. مذاکرات برای حل این مشکل جریان دارد و نتایج آن در روزهای آینده مشخص خواهد شد. قابل ذکر است چندی پیش نیز گزارشی در مورد همین معضل از سوی مجله‌ی اورال به‌نشر رسیده بود.

مطالب بیشتری در این بخش