محل تبلیغات شما

<--306px-->
چرا اوزبیکستان در بازسازی فرودگاه بلخ کمک می‌کند چرا اوزبیکستان در بازسازی فرودگاه بلخ کمک می‌کند

چرا اوزبیکستان در بازسازی فرودگاه بلخ کمک می‌کند

عصمت‌الله ارگاشف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور اوزبیکستان گفت که کشورش فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در مزارشریف را بازسازی خواهد کرد. به گزارش طلوع نیوز، این مقام روز یک‌شنبه با مقامات محلی در شهر مزار شریف در شمال افغانستان دیدار کرده است.

اوزبیکستان یک تیم فنی ۳۰ نفره را برای کمک به افغان‌ها در بازسازی فرودگاه و تعمیر آسیب‌های فنی و تجهیزات اعزام کرده است. ارگاشف به نقل از طلوع نیوز گفت: «از ما خواسته شد تا ازسرگیری فرودگاه و تعمیر تجهیزات آسیب دیده کمک کنیم. ما ۳۰ کارمند فنی را از اوزبیکستان آورده‌ایم و در حال تعمیر تجهیزات و بازسازی فرودگاه هستند و به زودی فرودگاه به بهره برداری می رسد.» این کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه زیرساخت‌ها از افغانستان حمایت کرده است.

مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی اعلام کردند که اوزبیکستان در تعمیر تجهیزات از افغانستان حمایت خواهد کرد. طلوع نیوز گزارش داد که این کشور کادر فنی را در فرودگاه آموزش خواهد داد. تیم اوزبیکستان تمام تجهیزات و هر بخش از فرودگاه را تعمیر و دوباره فعال خواهند کرد. حسیب الله سروش، معاون وزیر به نقل از طلوع نیوز گفت، این سازمان همچنین حدود ۸۳ کارمند فنی وزارت را که در فرودگاه مولانا مستقر هستند، در اوزبیکستان آموزش خواهد داد.

فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به مردم افغانستان در شمال کشور خدمات رسانی می‌کند. در اگست ۲۰۲۱، این پایگاه هوایی پس از تسلیم شدن توسط نیروهای دولتی افغانستان به دست گروه طالبان افتاد. حکومت افراطی طالبان هنوز نیروی هوایی در این میدان هوایی مستقر نکرده‌اند.

مقامات محلی بلخ به دنبال همکاری اوزبیکستان با افغانستان در روابط مالی و تجاری بوده‌اند. طلوع نیوز به نقل از قدرت‌الله حمزه، والی بلخ، گفت: «هیات وزارت ترانسپورت که به بلخ آمده است با مقامات اوزبیکستان در مورد بازسازی میدان هوایی و راه آهن گفتگو کرده است.
به گزارش یک دیپلومات؛ اوزبیکستان می خواهد به عنوان یک جریانی بی طرف در نظر گرفته شود. نمی خواهد تصویری از قدرت ضد حکومت افراطی طالبان یا طرفدار غرب داشته باشد.

عبدالعزیز کمیلف وزیر خارجه اوزبیکستان در ماه اکتبر با فرماندهان طالبان در کابل دیدار کرد و در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی گفتگو کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، وزیر امور خارجه این تضمین را دریافت کرد که این گروه شورشی هرگز خطر امنیتی برای اوزبیکستان ایجاد نخواهد کرد.

علاوه بر این، نمایندگان حکومت افراطی طالبان به شمول عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر این کشور، نشست دیگری با مقامات اوزبیکستان به رهبری سردار اومرزاکوف معاون نخست‌وزیر این کشور برگزار کردند. وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسائل تعاملات تجاری و اقتصادی، تأمین امنیت مرزها، همکاری در زمینه انرژی، حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و ترانزیت» مورد بحث قرار گرفت.

مطالب بیشتری در این بخش