محل تبلیغات شما

<--306px-->
نشست مسکو؛ طالبان حقوق‌بشر و مشارکت اقوام در قدرت را تأمین کنند نشست مسکو؛ طالبان حقوق‌بشر و مشارکت اقوام در قدرت را تأمین کنند

نشست مسکو؛ طالبان حقوق‌بشر و مشارکت اقوام در قدرت را تأمین کنند

دیروز، چهارشنبه، روسیه خواستار ارائه کمک‌های بین‌المللی برای حمایت از افغانستان شد، ضمن میزبانی از گروه طالبان در یک کنفرانس بزرگ بین‌المللی، که در آن به وضوح اطلاع داده شد که به رسمیت شناختن جامعه‌ی بین‌المللی به تعهدات طالبان بستگی دارد.

پاکستان، چین، ایران، هند و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در آسیای مرکزی به مقامات طالبان در نشست مسکو پیوستند. اما ایالات متحده به دلایل فنی شرکت نکرد، اما گفت که ممکن است در آینده در چنین مذاکراتی شرکت کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که زمان بسیج منابع جامعه بین‌المللی برای ارائه حمایت مالی بشردوستانه از جمله جلوگیری از بحران انسانی و کاهش جریان مهاجرت فرا رسیده است.» شاید این تلاش‌ها یک ابتکار روسیه برای میزبانی این مذاکرات بخشی از تلاش‌ها برای تقویت نفوذ خود در منطقه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان است. لاوروف از عدم حضور ایالات متحده در مذاکرات ابراز تأسف کرد. لاوروف گفت: «ما از گروه طالبان می‌خواهیم تا از استفاده از اراضی افغانستان علیه کشورهای ثالث، به ویژه کشورهای همسایه جلوگیری کند و ما با هیئت برجسته آن در این مورد گفتگو کردیم.» لاوروف در سخنرانی خود با لحن سازشگر قابل توجهی نسبت به دولت طالبان صحبت کرد و گفت: «ما شاهد تلاش‌هایی هستیم که آنها برای تثبیت وضعیت نظامی و سیاسی و ایجاد نهادهای دولتی انجام می‌دهند.» وی افزود مسکو از همکاری مقامات افغانستان برای اطمینان از امنیت روس‌ها در افغانستان و تأمین سفارت خود در آنجا راضی است.

لاوروف در مورد میزان کمک‌هایی که ممکن است افغانستان به آن نیاز داشته باشد یا مسکو مایل به ارائه آن است، ارقامی ارائه نکرد.

در حاشیهی این کنفرانس، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در افغانستان، روز چهارشنبه گفت که سازمان ملل متحد باید کنفرانس خیرین را برای افغانستان دعوت کند، زیرا جامعه بین‌المللی از طالبان می‌خواهند تا انتظارات خود را در زمینه‌ی حقوق‌بشر و سیاسی اولیه برآورده سازند.

کابلوف افزود: «این (به رسمیت شناختن جامعه بین‌المللی) به هیات طالبان گفته شده است، این لحظه تنها زمانی فرا می‌رسد که بخش اعظم انتظارات جامعه بین‌المللی در مورد حقوق بشر و ویژگی همه جانبه رژیم را برآورده سازد.»

لاوروف در آستانه مذاکرات گفت که مسکو از به رسمیت شناختن طالبان خودداری می‌کند تا زمانی که گروه طالبان به تعهدات خود در زمان به قدرت رسیدن عمل نکنند، از جمله اینکه دولت جدید شامل گروه‌های مختلف سیاسی و قومی می‌شود.

طالبان متعهد شده‌اند از حقوق زنان و اقلیت‌ها محافظت کنند، اما دولت موقت آنها فقط مردان را شامل می‌شوند که تقریباً همه آنها پشتون‌هایی هستند که فقط به یکی از چهار قوم عمده مردم  افغانستان تعلق و گروه طالبان بیشترین حمایت را در بین پشتون‌ها دارند.

مطالب بیشتری در این بخش