محل تبلیغات شما

<--306px-->
جلریز؛ و فاجعه ای که در راه است! جلریز؛ و فاجعه ای که در راه است!

جلریز؛ و فاجعه ای که در راه است!

ولسوالی جلریز در 25 کیلومتری شهر میدان وردک موقعیت دارد که در ناامنی، راهزنی و اعمال تروریستی مشهور شده است. این ولسوالی در پانزده سال گذشته یکی از ولسوالی های نا امن و خواستگاه طالبان بوده که اکثر جوانان آن نیز به صفوف طالبان و دیگر گروه های تروریستی پیوسته است. همچنین این مسیرمعبر و گذرگاه کابل و چهار ولایت مرکزی است. روزانه صدها موتر مسافربری ولایت های مرکزی از این شاهراه در رفت و آمد اند. در سالهای گذشته حملات پی در پی علیه نیروهای امنیتی در این منطقه صورت گرفته و ده ها مسافر و رهگذر نیز به بی رحمانه ترین شکل ممکن سلاخی و به کام مرگ رفته اند. نگرانی، ترس و وحشت را به وضوح می توان در چهره مسافران که از این مسیر رفت و امد می کنند، مشاهده کرد. بیرق های سفید طالبان در تپه های اطراف این شاه راه از دور نمایان است. و گاهی خود آنها نیز راحت و آزادانه موترها و مسافرین را بازرسی می کند که در بسیاری موارد پول و اموال آنها را نیز با خودشان  می برند.
در سال 1391 به اثر تقاضای مکرر مردم، پوسته های برای امنیت این شاهراه از طرف دولت افراز شد که در اوایل به دست مردم محل بود. اما هیچ بهبودی در وضعیت امنیتی آن بوجود نیامد. بعد از مدتی تعدادی از جوانان مناطق مركزي در قالب پولیس محلی در آن جابجا شدند که برای چند سال امنیت آن بهتر بود.
اما چون دست دزدی قطاع الطریقان و آدمکشان و گروه هاي تروريستي در اين مسير تا حدي قطع گردیده بود و درآمد نامشروع شان از اين مسير محدود گرديده بود.

١- دو سال قبل در یک تبانی کاملا مشکوک و پیچیده بر این پوسته ها حمله صورت گرفت که ده ها تن پولیس محلی کشته و زخمی شدند. این رویداد تراژیک واکنش های زیادی را برانگیخت. با آنکه این پوسته ها فاصله‎ی چندانی از مرکز ولایت میدان وردک ندارد و در اولین ساعات جنگ به مقامات مسؤل محلی نیز تماس گرفته می شود که در میدان جنگ گیر مانده ایم، اما بی توجهی و کوتاهی مسولان امنیتی این ولایت باعث شد که یکشبانه روز هیچ نیروی کمکی به این محل اعزام نگردد که در نتیجه بعد از مقاومت سرسخت نیروهای امنیتی با تروریستان و طالبان محلی در اثر نرسیدن کمک، فاجعه‎ی دردناکی به وقوع پیوست و شماري زيادي از عساكر پوليس محلي به شكل بسيار بيرحمانه و وحشتناك قتل عام گرديدند.

٢-چند روز قبل نیز در یک حمله‎ی غافلگیرانه گروه هاي تروريستي بر مواضع پولیس محلی، جنگ شدیدی بین نیروهای امنیتی و مهاجمين تروريست درگرفت که در اثر تقاضای مکرر پولیس محلی جلریز برای خواستن کمک و نیز اطلاع رسانی مردم از طریق شبکه های مجازی با وجود شهادت شماري از جوانان پوليس از وقوع یک فاجعه تا حدي جلوگیری شد.
اما در تازه ترین گزارش بنا به گفته منابع موثق محلی در روزهای اخیر شاهد تغییرات مشکوک و عجیب در صفوف نیروهای پولیس محلی بوده است. موارد مهم این تغییرات عبارت از کم کردن صد نفر از تشکیل پولیس محلی، تبدیلی قومندان جلریز و جاگزینی یک طالب به اسم "بابه کیفیت" به جای آن، که در طراحی حملات دو سال قبل و نیز حملات متعدد بر مواضع پولیس محلی نیز مضنون است. اقدام نکردن برای بازپس گیری دو پوسته از نزد طالبان، استخدام کمتر از تشکیل (با آنکه تشکیل 150 نفر است اما فعلا 30 نفر در پوسته ها موجود است.) و موارد دیگر از این قبیل که اگر زود به آن رسیدگی و اقدام نگردد، احتمال وقوع فاجعه دیگر بعید نخواهد بود.
اتفاقات اخیر در کشور نشان می دهد که ستون پنجم و خایینین درون نظام در پشت پرده این حملات دخیل اند. با آنکه دولت افغانستان شبکه‎ی حقانی را مسؤل حمله در کابل و هرات دانسته بود اما رییس این شبکه با انتشار نوار ویدیویی دست داشتن در این حملات را رد کرد. اینکه چه کسانی یا گروهی در پشت این حملات قرار دارد، هنوز به روشنی معلوم نیست. اما مجلس نماینده گان نیز دیروز با ابراز نگرانی از نفوذی های دشمن در درون نظام، طرحی را به دولت فرستاده است که از دولت می خواهد ستون پنجمی های نظام را شناسایی و مجازات کند.
با این حساب ولایت میدان وردک نیز از این وضعیت مستثنی نیست. احتمال اینکه در درون مسؤلان امنیتی این ولایت افراد نفوذی دشمنباشد، بعید نیست. و حتا اگر این ادعاها و ظن و گمان ها را نپذیریم، متوجه ضعف و آشفتگی آشکار مسؤلان امنیتی می شویم که نیاز جدی به اصلاحات و تغییرات دارد تا از تکرار فاجعه و حوادث مشابه جلوگیری شود.

مطالب بیشتری در این بخش