محل تبلیغات شما

<--306px-->
با قاچاقچیان آثار باستانی در بامیان بصورت جدی برخورد می شود با قاچاقچیان آثار باستانی در بامیان بصورت جدی برخورد می شود

با قاچاقچیان آثار باستانی در بامیان بصورت جدی برخورد می شود

مقام های امنیتی در  بامیان در مرکز کشور اعلام کردند که نیروهای امنیتی این ولایت، جلو گاوشگری های غیر قانونی در ساحات آثار باستانی و فعالیت های قاچاقچیان آثار این آثار را گرفته اند.

آنان می گویند که نیروهای امنیتی با نیروهای متخلف بگونه جدی و قانونی برخورد خواهند کرد.

محمدعلی لگزی آمرامنیت قوماندانی امنیه بامیان به مجله اورال گفت:"نیروهای امنیتی بامیان از چندی به این سو، برای حفاظت از آثار تاریخی بامیان، جلوگیری از کاوشگری های غیر قانونی در ساحاتی که این موقعیت دارند و نیز فعالیت های قاچاقچیان آثار باستانی تدابیر جدی و جدیدی را اتخاذ کرده اند".

آقای لگزی می گوید، در یک عملیات کشفی، نیروهای امنیتی بامیان موفق شدند تا چندی پیش یکی از اتباع خارجی را که می خواست یکی از آثار تاریخی بامیان را بصورت قاچاقی به بیرون از کشور منتقل کند، در میدان هوایی این ولایت دستگیر کردند.

او افزود که دوسیه این تبعه خارجی هم اکنون برای پیگیری بیشتر به سارنوالی سپرده شده است.

بامیان از ولایت های باستانی در مرکز کشور است که صدها اثر با ارزش تاریخی از دوره های مختلف در آن باقی مانده اند.

در حال حاضر بیشتر این آثار تاریخی در معرض خطر نابودی قرار دارند.

در کنار عوامل طبیعی چون ریزش برف و باران، سطح پایین آگاهی مردم از ارزش این آثار، کاوشگری های غیرقانونی و ساخت و ساز های بی رویه در ساحات مربوط به این آثار تاریخی، این میراث های فرهنگی بامیان را با خطر نابودی کامل مواجه کرده اند.

از این میان کاوشگری های غیر قانونی در ساحات مربوط به آثار تاریخی بامیان، از مهمترین عوامل تخریب این آثار خوانده شده است؛ چیزیکه نگرانی مسئولان و فعالان فرهنگی بامیان را بدنبال داشته است.

با این حال آمر امنیت قوماندانی امنیه بامیان می گوید که تعداد محدودی از نیروهای پولیس برای حفاظت از آثار تاریخی و جلوگیری از کاوشگری های غیر قانونی در برخی از ساحات مهم تاریخی این ولایت گماشته شده اند.

او افزود، این نیروها زمانی که متوجه کاوشگری های غیر قانونی در ساحات مربوط به آثار تاریخی شوند، به قوماندانی امنیه اطلاع می دهند و به این ترتیب نیروهای کمکی به ساحه اعزام می شوند و از فعالیت های قاچاقچیان آثار باستانی جلوگیری می شود.

به گفته او؛ مردم نیز در این زمینه با نیروهای امنیتی همکارند و هرگونه فعالیت های مشکوک را به قوماندانی امنیه گزارش میدهند.

 

 

مطالب بیشتری در این بخش