محل تبلیغات شما

<--306px-->
نشست دهلی در مورد افغانستان جریان دارد نشست دهلی در مورد افغانستان جریان دارد

نشست دهلی در مورد افغانستان جریان دارد

نشست مشاوران امنیت کشورهای منطقه درباره افغانستان با اشتراک مشاوران امنیت ملی هفت کشور و با ریاست آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، برگزار گردیده است. روسیه، هند، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قیرقیزستان در نشست دهلی شرکت دارند.

به گفته منابع هندی این نشست، نگرانی‌های فزاینده کشورهایی منطقه در مورد وضعیت افغانستان و تمایل به مشورت و همکاری با یک دیگر برای حل این مسائل آشکار می‌سازد که هند نقش مهمی را در  زمینه بررسی این نگرانی‌ها  ایفا می‌کند.

در حاشیه نشست دهلی، آجیت دوال مشاور امنیت ملی هندوستان و همتایانی تاجیکستانی و  وازبیکستانی وی بحران افغانستان را با هم ارزیابی کردن

آجیت دوال مشاور امنیت ملی هندوستان NSA روز سه شنبه در حاشیه گفتگوی امنیت منطقه‌ای دهلی با همتایان خود از تاجیکستان و ازبکستان دیدار کرد. به گفته منابع، تبادل نظر مفصل در مورد افغانستان، با همگرایی قابل توجه بین نهاد های امنیت ملی این کشور ها بحث و تبادل نظر گردید. بر اساس گزارش‌ها، نگرانی‌هایی اطراف حاضر در نشست در مورد افزایش شدید تهدیدات تروریستی از افغانستان، با در نظر داشت تجارب گذشته و تحولات اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.

دیلی میل قبلا نوشته بود که پس از پاکستان، چین نیز از اشتراک در نشست امنیتی دهلی در هند صرف نظر کرده است.

هم‌زمان با برگزاری این نشست در دهلی جدید، اسلام آباد میزبان هیئتی از طالبان به ریاست سرپرست وزارت خارجه این گروه است.

هندوستان از حامیان حکومت پیشین افغانستان بود که در ماه آگست توسط طالبان سقوط داده شد. پاکستان برعکس همواره به حمایت از طالبان متهم شده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در صفحه توییترش نگاشته است که امیرخان متقی با هیئت همراه‌اش در باره روابط اقتصادی، ترانزیت،‌ مهاجرین و گسترش سهولت‌ها برای رفت‌وآمد مردم گفتگو خواهد کرد.

انعام‌الله حبیبی سمنگانی، یکی از سخنگویان طالبان با اشاره تلویحی به هندوستان گفته است که امنیت و توسعه اقتصادی در افغانستان به نفع کشورهای همسایه است.

این سخنگوی طالبان افزوده است: «امارت اسلامی در مورد چنین نشست‌هایی نگرانی ندارد، اما امیدوار تسهیل همکاری‌های خوب است.»

"تصمیم پاکستان مایه تاسف است"

منابعی در وزارت خارجه هند قبلا گفته بود  که با نگاهی به واکنش‌های بسیاری از کشورهای همسایه به کنفرانس ۹ نومبر امسال در دهلی جدید، مشخص می‌شود که به تعهد هند به امنیت و ثبات در افغانستان چقدر اهمیت داده می‌شود. منابع هندی گفته اند: «تصمیم پاکستان مایه تاسف است، اما تعجب‌آور نیست. این امر تصویری از دیدگاه پاکستان را بیرون می‌دهد که می‌خواهد افغانستان را تحت کنترول خود داشته باشد. پاکستان قبلاً نیز در نشست‌هایی با این چارچوب شرکت نکرده است، اما لفاظی‌های ضد هند در رسانه‌های پاکستان تلاش ناموفق برای منحرف کردن افکار مردم مبنی بر نقش مخرب‌اش در افغانستان است.»

قابل ذکر است که هند میلیاردها دالراش را در جاده‌ها، بند‌های برق و دیگر پروژه‌های زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است، اما از زمانی که طالبان کنترول کشور را به دست گرفتند، این کشور به طور فزاینده‌ای نگران شده است. روزنامه هندی "ایندیان اکسپرس" به نقل از یک مقام ارشد حکومت هند نوشته است که هند نگران تهدیدات امنیتی جدی است و می‌خواهد در هر صورت از خود محافظت کند.

مطالب بیشتری در این بخش