محل تبلیغات شما

<--306px-->
‏اعلام اشتراک ایران و کشورهای آسیای مرکزی در نشست هند ‏اعلام اشتراک ایران و کشورهای آسیای مرکزی در نشست هند

‏اعلام اشتراک ایران و کشورهای آسیای مرکزی در نشست هند

‏اعلام اشتراک ایران و کشورهای آسیای مرکزی در نشست هند
 
روسیه، ایران و کشورهای آسیای مرکزی حضور خود را در گفت‌وگوهایی امنیت منطقه‌ای دهلی درباره‌ی افغانستان در ۱۰ نوامبر تایید کرده‌اند.
 
هند میزبان این نشست در سال جاری است که اجیت دوول، مشاور امنیت ملی هند، ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. منابع به WION گفته‌اند که "واکنش قاطعانه‌ای به دعوت هند صورت گرفته است" و "مشارکت در سطح بالا" در نشستی که به میزبانی دهلی نو برگزار خواهد شد، منعکس کننده "نگرانی گسترده و فزاینده‌ی کشورهایی منطقه در مورد وضعیت افغانستان و تمایل آن‌ها به رایزنی و هماهنگی با یکدیگرند که هند نقش مهمی در این فرآیند دارد."

در ابتدا، همه کشورهایی آسیای مرکزی در این نشست حضور خواهند داشت، نه فقط کشورهایی مانند ازبکستان و تاجیکستان که با افغانستان مرز زمینی مشترک دارند. منابع توضیح داده‌اند: "پاسخ مشتاقانه نشان‌دهنده‌ی اهمیت نقش هند در تلاش‌های منطقه‌ای برای ارتقای صلح و امنیت در افغانستان است."
 
برای کشورهایی آسیای میانه، نگرانی‌ ناشی از تهدیدات از افغانستان افزایش یافته است و آن‌ها این موضوع را به طرق مختلف مطرح کرده‌‌اند. ماه گذشته، روسیه میزبان نشستی درباره افغانستان بود که در آن از هند نیز دعوت شده بود. نشست "فرمت مسکو" در مورد افغانستان در چند سال گذشته برگزار می‌شود و این اولین نشست در مسکو پس از فروپاشی جمهوری افغانستان در دوران ریاست جمهوری اشرف غنی بود.
 
این نشست ماه‌ها پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست، برگزار می‌شود. از آن زمان، وضعیت در کشور بدتر شده و نگرانی‌ها در مورد بدتر شدن وضعیت انسانی افزایش یافته است.
 
چین هنوز به دعوت هند پاسخ نداده است، در حالی‌که موید یوسف، آژانس امنیت ملی پاکستان، علناً اعلام کرده است که در آن شرکت نخواهد کرد و هند را "ویرانگر" نامیده است. در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم پاکستان، منابع گفتند: "تصمیم پاکستان تأسف‌بار است، اما تعجب‌آور نیست. این تصمیم نشان‌دهنده‌ی طرز فکر این کشور در نگاه کردن به افغانستان به عنوان سرزمین تحت‌الحمایه خود است. پاکستان در نشست‌های قبلی در این قالب شرکت نکرده است.
پاکستان هم‌چنین هنوز به پیشنهاد هند برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از طریق مرز واغه پاسخ نداده است. اسلام‌آباد تا سرحدی از طالبان حمایت می‌کند و در عرصه‌های بین‌المللی کار می‌کند تا دولت این گروه توسط دنیا به رسمیت شناخته شود. شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اخیراً از کابل دیدار کرده و با رهبران ارشد طالبان گفتگو نیز کرده است.
 
مجله‌ی اورال- جنوب شرق آسیا

منبع: WION News

مطالب بیشتری در این بخش