محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان ورود زنان به باغ زنانه را محدود می کنند طالبان ورود زنان به باغ زنانه را محدود می کنند

طالبان ورود زنان به باغ زنانه را محدود می کنند

آزار و اذیت در کشور شدت کسب می کند. طالبان روز پنجشنبه، 11 اگست، مجموعه جدیدی از محدودیت ها را اعلان کرده اند که ورود زنان را به « باغ زنانه» در ولایت هرات محدود کرد و تا حد زیادی بر تاریخ تبعیض جنسیتی و جداسازی زنان افزود. بر اساس فرمان جدید، زنان علاوه بر خودداری از ملاقات در روزهای مشابه با مردان، اکنون تنها در زمان تعیین شده توسط طالبان می توانند به پارک دسترسی داشته باشند. وزارت ترویج امر به معروف و نهی از منکر طالبان دستور داده است که زنان فقط در روزها و زمان های مشخص شده در قانون در پارک ها قدم بزنند.

این اقدام برای ترویج تبعیض یک ماه پس از آن صورت گرفت که حکومت خودخوانده گروه طالبان فرمانی را تصویب کرد که در آن مردان و زنان از بازدید از یک پارک تفریحی در کابل در همان روز منع شدند. آسیه مصباح، یک فعال حقوق زنان در هرات، به نقل از ANI گفت: «طالبان از زمانی که به قدرت رسیده اند کاری جز سرکوب زنان ندارند و همه ما زنان را در خانه زندانی کرده اند». طالبان در ادامه تحمیل خفه کننده قوانین افراطی اسلامی، غذاخوری های عمومی را در شهر هرات افغانستان تعطیل کردند.

او می گوید: "من بیشتر اوقات با خانواده ام در رستوران ها غذا می خوردم، اما اکنون به دلیل محدودیت های طالبان برای زنان، نمی توانم یک ساعت را با خانواده خود در خارج از خانه بگذرانم. هر کاری که انجام می دهیم به صورت نامشخص است و حتی از مجازات می ترسیم. مصباح افزود، حتی اگر با احتیاط قدم برداریم.

در همین حال، در ولایت زابل در جنوب افغانستان، طالبان زنان را از بازدید از مراسم عروسی منع کردند و مردان را به دلیل زیر پا گذاشتن این دستورالعمل به تنبیه تهدید کردند. این در حالی است که حقوق زنان در افغانستان از زمانی که طالبان پس از عقب نشینی ایالات متحده بر کابل مسلط شدند، کمترین جایی نگرانی برای طالبان باقی مانده است. این گروه رادیکال برخلاف وعده یک حکومت معتدل، تنها زنان را به خانه هایشان زنجیر کرده است و همه فرصت ها را در بخش های آموزشی و شغلی نیز بر آنان بسته است.

قابل ذکر است که نزدیک به یک سال است که رژیم طالبان تحصیلات متوسطه را برای دختران ممنوع کرده و زنان را از ادامه کار منع کرده است. علاوه بر این، ملاکک کم سواد اسلامی دسترسی زنان به عدالت را در صورت خشونت مبتنی بر جنسیت محدود کرده اند.

زنان نسبت به این فرمان جدید ابراز نگرانی می کنند
این تفسیرهای افراطی از قوانین اسلامی در ماه مارچ باعث اعتراضات در شهر کابل پایتخت شد. زنان به جاده ها آمدند و از فرمان ممنوعیت دسترسی به مکان های اجتماعی مانند پارک ها و مراکز خرید ابراز تاسف کردند. این حکم همچنین در آغاز اعتراضات موجود در مورد محدود کردن حق اساسی برای تحصیل دختران بالای صنف ششم، محکومیت جهانی را به دنبال داشت. جدای از این، رژیم محدودیت‌های فراوانی برای رسانه‌ها وضع کرد و منتقدان و مخالفان را به‌طور خودسرانه بازداشت کرد که روند خشونت ها از زمان بازنگری در اگست سال گذشته به فهرست تخلفات اضافه شده است.

همچنین در تازه ترین مورد، امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت بامیان نیز  با نشر اعلامیه‌ای گفته است که زنان و دختران پس از این بدون حجاب و برقع حق گشت‌وگذار در شهر بامیان را ندارند.

این اعلامیه‌ امروز (جمعه، ۲۱ اسد) منتشر شده و در آن اشتراک مردان در نماز جماعت نیز اجباری اعلام شده است.

همزمان منابع در بامیان می‌گویند که از یک هفته به‌این‌سو، محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان با ایجاد ایست‌های بازرسی، پوشش زنان و دختران را بررسی می‌کنند.

همینطور منابع محلی در شهر بامیان می گوید ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان با پخش اعلامیه ای دستور داده است تا مردم به اجبار در صف نماز جمعه حاضر شوند.
یک تن از دکان‌داران شهر بامیان که نخواست از وی نام برده شود، می‌گوید که پیش از اذان ظهر جمعه، ۲۱ اسد، جارچی شهر بامیان اعلامیه تازه ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان را در این شهر جار زده است.
این منابع گفته است طالبان در این اعلامیه شان گفته تمام دکانداران مکلف هستند که حین نماز جمعه دکان های شان را ببندند و در صف نماز گذاران جمعه حاضر شوند.

مطالب بیشتری در این بخش