محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان استفاده از تقویم هجری قمری را اجباری و ضروری می‌دانند. طالبان استفاده از تقویم هجری قمری را اجباری و ضروری می‌دانند.

طالبان استفاده از تقویم هجری قمری را اجباری و ضروری می‌دانند.

طالبان استفاده از تقویم هجری قمری را در اسناد و مدارک وزارت‌خانه‌ها و دیگر اداره‌های دولتی و خصوصی فرمان اجباری ابلاغ کرده است. 

این فرمان طالبان نخست در تاریخ ۶ ماه‌ حمل سال ۱۴۰۱ اعلان شده بود اما تا اکنون به صورت جدی تطبیق نشده و اکثر ادارات و وزارت‌ها هم‌زمان دوتاریخ(هجری شمسی و قمری) را در اسنادهای رسمی درج می‌کردند.

با آغاز سال جدید ۱۴۴۴ هجری قمری، در ۱ ماه محرم الحرام، حکومت طالبان دستور داده است که استفاده از تاریخ هجری قمری و حذف تاریخ هجری شمسی، از هرگونه مدارک و اسناد رسمی، ضروری و لازمی می‌باشد. طالبان عملی‌ساختن این جای‌گزینی را اجباری گفته و با مخالفین آن برخورد جدی می‌کنند.

دست‌اندرکاران پروسه‌ی آموزش و پرورش رسمی کشور، امور مالی و اقتصادی و سایر ادارات پس از این فرمان طالبان دچار تنش در تنظیم برنامه‌های‌شان شده‌اند و می‌گویند که استفاده از تاریخ هجری قمری در قسمت‌ آموزش، امور مالی، اقلیم و اداره‌های کشور مشکلات جدی را ایجاد می‌کند و اما طالبان به گفته‌های‌خودشان پای‌بند هستند. آن‌ها در نخستین روزهای حکومت خود اعلان کرده بودند که تاریخ قمری را جای‌گزین تاریخ شمسی می‌کنند.

طالبان با اعتقاد جدی که در دین اسلام دارند، استفاده از تقویم قمری را نماد اسلام‌گرایی می‌دانند. 

این در حالی‌است که استفاده از تقویم شمسی در کشورهای جهان رایج‌تر است و نظر به محاسبات دقیق که نظر به تاریخ شمسی انجام می‌شود، کشورهای اسلامی تقویم شمسی را جای‌گزین قمری کرده‌اند. عربستان سعودی"مکان ظهور اسلام"، نظر به عدم تطابق محاسبات مالی و اداری، درسال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی، استفاده از تقویم میلادی را در امور مالی و اداری کشورشان مرسوم ساخت. تقویم میلادی نوعی از تقویم خورشیدی است زیرا نظر به گردش زمین در مدار آفتاب محاسبه می‌شود. هم‌اکنون کشور عربستان هم‌زمان از دو تقویم(میلادی و هجری قمری) در دو مورد جداگانه:" در امور مالی، تجارتی و ادارت از تقویم میلادی و در مناسبات دینی از قمری استفاده می‌کنند."

عدم مطابقت تقویم قمری در موارد مالی، اداری و ... نتیجه‌ی کشف علوم در سال‌های پسین نیست، بلکه حاکمان و منجمان اسلام در قرن‌های اولیه‌ی اسلامی، متوجه این نکته شده بودند و همین امر باعث شد تا در دوره‌ی حکومت"سلجوقیان" اصلاحات در تاریخ شمسی بوجود آمد و ایجاد تقویم هجری شمسی"جلالی" نتیجه‌ی اصلاحات تاریخ از همین دوره می‌باشد. 

انصاری؛ سرمعلم یکی از مکاتب خصوصی شهرکابل به مجله اورال می‌گوید:" تنظیم برنامه‌های آموزشی و استفاده از تاریخ قمری، با روزهای سال تعلیمی مطابقت ندارد. وی دلیل تطابق نکردن این موضوع را، در تغییرات روزهای سال نظر به تاریخ قمری می‌داند و می‌افزاید که هرسال قمری، مدت ۱۱ روز نسبت به سال هجری شمسی به تعویق می‌افتد و ماه‌های قمری نظر به فصل‌های سال در حال گردش است. این تغییرات زمان‌بندی پروسه‌ی آموزشی مکاتب و دانش‌گاه‌های کشور را به چالش جدی روبرو می‌کند.

تقویم قمری، نظر به اینکه با چرخه‌ی طبیعت سازگاری ندارد، نمی‌تواند یک تقویم حقیقی باشد و هیچ‌کشوری در جهان نیست که هم‌اکنون آن را به عنوان تقویم رسمی خود بشناسد و مورد استفاده قرار دهد. قابل یادآوری است که این تقویم هیچ ریشه‌ی به اعتقادات دینی مسلمانان اولیه نداشته است. در زمان بعثت پیامبر، یگانه تقویم شناخته شده برای عرب‌ها محاسبه‌ی گردش زمان نظر به مهتاب بود و بعد‌ها مسلمانان بخاطر گاه‌شماری پس از بحث‌های طولانی، هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه را به عنوان آغاز تقویم هجری قمری قلم‌داد کردند و فقط به عنوان ابزار شناخت زمان از آن استفاده می‌کردند. کسی که این تقویم را به گونه‌ی با اعتقادات دین مرتبط می‌سازد، از عدم آگاهی او است.

مطالب بیشتری در این بخش