محل تبلیغات شما

<--306px-->
افزایش حوادث طبیعی در افغانستان و ضرورت رسیدگی همسان و بدون تبعیض افزایش حوادث طبیعی در افغانستان و ضرورت رسیدگی همسان و بدون تبعیض

افزایش حوادث طبیعی در افغانستان و ضرورت رسیدگی همسان و بدون تبعیض

در این اواخر گزارش‌های متعدد از وقوع حوادث طبیعی به‌ویژه سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایات مختلف کشور پخش شده است. براساس گزارش‌ها سیلاب‌ها تلفات و خساراتی نیز در پی داشته است. آماری را که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان منتشر کرده است، در آن از ۲۰ کشته، ۳۰ زخمی و تخریب قسمی ۸۳۰ خانه از اثر سیلاب‌های اخیر خبر داده است. همچنین مولوی شرف الدین مسلم، معین این وزارت گفته است سیلاب‌های شدید طی روزهای گذشته هزاران جریب زمین زراعتی، راه‌های مواصلاتی، شاهراه‌ها و چشمه‌های آب آشامیدنی را تخریب کرده است.
پکتیا، پکتیکا، قندهار، دایکندی، بامیان، میدان وردک، ارزگان، ننگرهار، لوگر، پنجشیر و نورستان ولایاتی اند که اخیراً در آن از جاری شدن سیلاب‌ها گزارش شده است.
چرا نگرانی از عدم رسیدگی عادلانه به متضررین و قربانیان حوادث طبیعی تحت حاکمیت گروه طالبان وجود دارد؟
نگرانی‌ها در این مورد کاملا بجا است. زیرا تجربه چندین ماهه حاکمیت طالبان نشان داده است که کمک‌های بشردوستانه جهان به صورت سلیقوی، توأم با تبعیض شدید قومی و منطقوی توزیع شده است. طالبان یا به صورت مستقیم در توزیع کمک‌ّها اعمال نفوذ کرده‌اند یا به صورت غیرمستقیم در اثر تهدید کارمندان نهادهای امداد رسان آنان را وادار کرده‌اند تا کمک‌ّها را به حامیان و افراد و مناطق مورد نظر آنان توزیع کنند. به صورت نمونه در چندین مورد طالبان تلاش کرده‌اند تا از رسیدن کمک به آوارگان بلخاب به بهانه‌ّهای مختلف جلوگیری کنند.
زیان‌های بجا مانده از سیلاب‌های اخیر جمعیت زیادی را در ولایات مختلف متضرر کرده است. اما تا اکنون از رسیدگی منصفانه به متضررین و قربانیان این حوادث خبری نیست. انتظار می رود مسوولین طالبان در زمینه توزیع مواد امدادی به متضررین رویدادهای طبیعی اخیر بدون در نظر داشت ملاحظات قومی و سمتی و ... عمل کنند. یا حد اقل مانع رسیدن کمک‌ها از سوی نهادهای امدادگر به تمام مناطق آسیب‌دیده نشوند. از سوی دیگر نهادهای امدادرسانی نیز مکلف اند وظایف بشردوستانه خود را بدون تحت تأثیر قرار گرفتن فرمایشات افراد طالبان به صورت عادلانه به انجام رسانند. هم‌چنان خود مردم باید ناظر بر توزیع این مساعدت‌ها باشد، با وصفت سانسور شدید خبری و ممانعت طالبان از پخش اخبار و گزارش‌ها مردم خود به دادخواهی بپردازند و نگذارند سهم شان با بی‌عدالتی به دیگران واگذار شود.

مطالب بیشتری در این بخش