محل تبلیغات شما

<--306px-->
تقدیر از ستاره‌های ورزشی در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی کاتب تقدیر از ستاره‌های ورزشی در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی کاتب

تقدیر از ستاره‌های ورزشی در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی کاتب

تقدیر از ستاره‌های ورزشی در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی کاتب

شریف تورانی

اگر صفحهای از اتفاقات کشور را ورق بزنیم، در آن کمتر شاهد خواهیم بود که مردم همه یک دست و همنوا کنار هم بوده باشند و باشادی، شادمانی و احساس مشترک، با همدیگر خویش هم‏نوایی کرده باشند. پس از این همه فراز و نشیبها، تنها ورزش و ورزش کاران کشور توانستند که همۀ مردم را به دور از همه دغدغهها و تعلقات دیگر، به صورت یک دست در داخل و خارج از کشور، زیر پرچم افتخار کشور جمع کنند و نغمۀ سرور سر دهند.

تصویری را که جنگ، خشونت و ویرانگری از افغانستان به نمایش گذاشته است و ذهنیتی که در مورد این کشور خلق شده است، ورزشکاران توانستند که با هنر ورزشی خویش، آن را تغییر دهند و یک تصویری از خلاقیت، همزیستی و سازندگی را از کشور به نمایش بگذارند. مردم، با افتخار آفرینی ورزشکاران توانستند که تمام فاصلهها را کنار بگذارند و با یک حس مشترک کنار هم بیایند؛ احساس هممیهنی کنند و به یک هویت مشترک افتخار نمایند. ورزش، دست آورد جمعی مردم است که به همه نسبت داده می شود. امروزها، ورزش نقش مهمی را در انتقال پیام صلح و هم‌زیستی در جهان بازی می‌کند و جهان را به دور از همه وابستگیهای ایدیولوژیکی، تباری و سیاسی به دهکدۀ کوچک و همدیگر پذیر مبدل ساخته است.

با توجه به اهمیت ورزش و نقش مهمی را که ورزشکاران برای زندگی مسالمت آمیز در جامعه بازی کرده اند و بازی میکنند؛ مرکز فرهنگی کاتب میکوشد که هنرمندان و ورزش کاران را مورد توجه و تقدیر قرار دهد. بر همین اساس، ریاست مرکز فرهنگی کاتب، در آستانۀ گشایش این مرکز در شهر بیفرویک کشور شاهی هالند، از افتخار آفرینان ورزشی کشور، از کشورهای مختلف در این مراسم دعوت نمود و با اهدای لوح تقدیر، از زحمات و تلاشهای آنها قدر دانی نمود.

حسین صادقی،چهرۀ هنری در سینمای هالیوود و قهرمان جهانی ورزش ووشو، یکی از مهمانان ویژه در برنامه افتتاح مرکز فرهنگی کاتب بود. آقای صادقی به پاس کسب مدال و عنوان طلایی در مسابقات کیش و استانبول در سال 2013، از سوی مرکز فرهنگی کاتب تقدیر شد و لوح تقدیر در یافت کرد. محمد شریف علیزاده، قهرمان خُرد سال و چهرۀ پرکار ورزشی، یکی از تقدیر شدگان دیگر در این برنامه بود. شریف علیزاده، اولین نو نهال ورزشی و ورزشکار خُرد سالی است که در تاریخ ورزشی کشور برای اولین بار عنوان کمر بند سیاه دان دو را از فدراسیون جهانی نیوفول به نام خود در جمع افتخارات ورزشی کشور ثبت نموده است. وی در جریان چهار سال پیهم در مسابقات ورزشی جاپان و افغانستان خوش درخشیده و مقام قهرمانی را برای خود حفظ نموده است. وی همچنان در مسابقات جهانی تهران در سال 2014 مدال قهرمانی را به دست آورد و عنوان طلایی را به نام خود ثبت نمود.

ورزشکار پرتوان و افتخار آفرین مردم، منصور یعقوبی نیز به پاس افتخار آفرینی و تلاش های خستگی ناپذیر خود، لوح زرین تقدیرِ مرکز فرهنگی کاتب را از آن خود نمود. آقای یعقوبی یکی از ورزشکاران افغانستان مقیم هالند است. او در سال 2002 به طور حرفه‌ای رشته ورزشی کیک بوکس را آغاز نمود و تا هنوز در 46 مسابقۀ داخلی (هالند) و خارجی اشتراک داشته است. او در کارنامۀ ورزشی خود تا هنوز 34 برد، 5 مساوی و 7 باخت را ثبت کرده است. آقای یعقوبی تا هنوز در 10 مسابقه حرفه‎ای خارج از کشور هالند در کشورهای چون اسپانیا، رومانیا، بلجیم، جاپان و امریکا در برابر حریفان خود رزمیده است. وی در سال 2004، کمربند قهرمانی ورزشکاران آماتور کشورهای اروپایی را از آن خود نمود و در سال 2010 به وزن 63 کیلوگرام، کمربند قهرمانی کشور هالند را نیز به کمر بسته است. هم چنان در سال 2012 در وزن 60 کیلو گرام برای به دست آوردن کمربند قهرمانی جهانی در مسابقات جهانی کشور جاپان اشتراک نمود ولی کمربند را برای حریف خود واگذار کرد. استاد نجف، یکی از پیش کسوتان ورزش پهلوانی کشور نیز در این برنامه حضور داشت. او به پاس افتخار آفرینی‏های متعدد ملی و بین المللی و کسب مدال قهرمانی آسیا، از سوی مرکز فرهنگی کاتب مورد تقدیر قرار گرفت. استاد نجف، مربی‎گری تیم ملی آلمان را نیز در کارنامه افتخارات ورزشی خود دارد.

وضعیت آشفتۀ کشور، شادی و لبخند را از میان مردم رانده است. مردم افغانستان از جملۀ غمگین ترین مردم دنیا است؛ کمتر اتفاق افتاده است که آن‏ها شادی واقعی را تجربه کنند و طعم گوارای آن را بچشند. آدم‌های این دیار کمتر در پی خلق شادی بوده اند. اما در میان تمام آشفتگی‎ها، ناامیدی‎ها و خستگی‌ها، تنها ورزش و یک چهرۀ ورزشکار توانست که فرصتی اگر چند اندکی را از شادی برای مردم فراهم نماید. در این مجال، مردم همه چیز را کنار گذاشتند و با «دمبوره» و «اتن» رقص و نوای شادی سر دادند و برای رقصِ «قرصک» صف کشیدند و شادمانه دست و کمر جنباندند. روح الله نیکپا، چهرۀ محبوب ورزشی کشور عامل اصلی این خوشی ها است. او در سال 2008 برای اولین بار در تاریخ کشور، مدال جهانی را از مسابقات المپیک جهانی برای کشور ثبت نمود و مردم را غرق در شادی و سرور نمود. نیکپا تنها در این مدال بسنده نکرد و از المپیک جهانی 2012 نیز برای کشور مدال کسب کرد. مدال‎هایی را که نیکپا برای افغانستان کسب نمود، نقش بزرگی را در هم‏زیستی و احساس مشترک میان مردم ایفا نمود. بر همین اساس، روح الله نیکپا از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سفیر صلح در افغانستان شناخته شد و در این مقام انتخاب گردید. به پاس همین تلاش‏ها، افتخار آفرینی‏ها و نقش مهمی را که روح الله نیکپا در راه تامین صلح و هم‏زیستی بازی کرده است، مرکز فرهنگی کاتب او را شایستۀ تقدیر دانسته و لوح افتخار و تقدیر را برای او اهدا نمود.

در کنار این چهره های محبوب ورزشی، مرکز فرهنگی کاتب، برای حامد شفاهی ورزش کار پر توان و قهرمان رشته ووشو نیز لوح تقدیر اهدا نمود. آقای شفاهی در کنار قهرمانی و کسب مدال، خدمات زیادی در عرصۀ ورزش برای مردم انجام داده است. او به عنوان مربی تیم ملی کشور فنلند فعالیت می کند و تا هنوز ده ها تن از ورزشکاران مطرح و چهره های شناخته شده را تربیه نموده و در میدان مسابقات ملی و جهانی آمادۀ نبرد نموده است. دست پروردگان آقای شفاهی همواره در اکثر مسابقات خوش درخشیده اند و عنوان‎های قهرمانی را از آن خود کرده اند. نوید حفیظی، از جوانان افتخار آفرین دیگر است که در این روز، لوح تقدیر مرکز فرهنگی کاتب را به دست گرفت. این جوان پرتلاش 21 سال عمر دارد اما افتخار آفرینی‎های او بی‎پایان است. او در پانزده‏سالگی در رشتۀ کیک بوکس به ورزش شروع کرد. وی تاکنون در وزن خود، هشت بار در کشور هالند مقام قهرمانی را از آن نموده است و در سال 2005، نیز قهرمان اروپا شد. حفیظی با دستاوردها و افتخار آفرینی‌های چشم گیری در پنجاه مسابقه اشتراک کرده است. او در 45 مسابقه خویش نگذاشته که هیچ میدانی را به حریفان خویش واگذار نماید و مدال برندگی را به گردن آویخته است. تنها در پنج مسابقه خویش میدان را به رقیبان خویش واگذار نموده است. نوید حفیظی تنها در رشتۀ کیک بوکس مهارت ندارد، او توانسته است که کمربند سیاه دان دوی رشته کاراته را نیز به کمر ببندد و مدال افتخار از این رشته را نیز به گردن آویخته است.

واقعیت ها در کشور همیشه تلخ و درد آور است. یکی از این تلخی ها بی توجهی به هنر ورزش و دست آورد ورزشکاران است. به مسئله ورزش و ورزشکاران همواره در کشور به عنوان یک مسئلۀ حاشیوی نگرسته شده است. با وجودی که در نظام پساطالبانی، ورزشکاران کارنامه های درخشانی را از خود ثبت کرده اند اما همواره با بی مهری ها از سوی مقامات مسئول مواجه شده اند و حتا ورزش را در بازی های غرض آلود سیاسی شامل ساخته اند. باورمندی مرکز فرهنگی کاتب این است که ورزش یکی از راه‎های مطمئن و مؤثر برای تقویت صلح، همزیستی و شادی آفرینی در کشور می باشد. این مرکز حمایت از ورزش و ورزشکاران و تشویق آن‎ها را برای رسیدن و ایجاد یک جامعه صلح پرور و هم‏دیگر پذیر وظیفۀ خود می داند.

مطالب بیشتری در این بخش