محل تبلیغات شما

<--306px-->
مجله اورال «ویژه نامه کاتب» را به مناسبت هشتادوپنجمین سالیاد در گذشت علامه کاتب هزاره منتشرکرد مجله اورال «ویژه نامه کاتب» را به مناسبت هشتادوپنجمین سالیاد در گذشت علامه کاتب هزاره منتشرکرد

مجله اورال «ویژه نامه کاتب» را به مناسبت هشتادوپنجمین سالیاد در گذشت علامه کاتب هزاره منتشرکرد

مجله اورال، شماره هفتم خود را ویژه‌ی ملا فیض محمد کاتب هزاره، پدر تاریخ معاصر افغانستان اختصاص داده است. در این ویژه‌نامه، اندیشه‌ها، کارنامه‌ها و ویژگی شخصیتی کاتب از زوایای مختلف به معرفی گرفته شده است.

ویژه‌نامه کاتب مجله اورال، به مناسبت هشتادوپنجمین سالیاد در گذشت علامه کاتب، منتشر شده است.

استاد عزیزالله شفق، داکتر طاهر شاران، ، حاجی عنایت علی‌زاده، داکتر همت فاریابی، صالحه سنجر، نسیم ابراهیمی، امیر همایون صادقی، سینا شهرزاد و تعدادی دیگر از اصحاب قلم، در این ویژه‌نامه قلم‌زده و دیدگاه‌هایخویش را در مورد علامه کاتب هزاره، بیان داشته‌اند. مهدی مدبر نیز گفت‌وگوی ویژه‌ای را با حاجی عنایت علی‌زاده، رییس مرکز فرهنگی کاتب انجام داده است که در همین ویژه‌نامه منتشر شده‌ است.

بخش دیگر این ویژه‌نامه به بازتاب اهمیت برنامه‌ها و کارکردهای مرکز فرهنگی کاتب که در کشور هالند تاسیس شده است، اختصاص یافته است. مرکز فرهنگی کاتب، یک نهاد مردمی و فراگیر است که تمامی مهاجرین افغان مقیم هالند را زیر چتر فعالیت‌های این نهاد قرار دارد.

مرکز فرهنگی کاتب در ماه فبروری سال 2015، با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی کشور مقیم در خارج و داخل کشور، رسما افتتاح گردید.

علامه کاتب هزاره، اثرگذارترین چهره در تاریخ‌نگاری معاصر کشور است که وی را پدر تاریخ معاصر لقب داده‌اند. وی به تاریخ 16 رمضان سال 1279 هجری قمری در ولسوالی قرباغ ولایت غزنی متولد شده و بخشی از دوران کودکی و نوجوانی خویش را در ولسوالی ناور این ولایت سپری کرده‌ است. سپس وی برای ادامه تحصیل راهی کابل، قندهار، پشاور می‌شود و به ادامه تحصیل می‌پردازد.

علامه کاتب هزاره، به پاس هوش، درایت و توانایی‌های خارق‌العاده‌ای که داشت در دربار امیر عبدالرحمن به عنوان منشی مقرر می‌شود و سپس امیر حبیب‌الله خان او را به‌عنوان تاریخ‌نگار رسمی دولت مقرر می‌کند.

علامه کاتب هزاره، چندین اثر مهم تاریخی را از خود به یادگار گذاشته است که سراج‌التواریخ مهمترین اثر تاریخی او است. وی هم‌چنان با برجسته سازی نقاط مشترک مذهبی میان اهل سنت و اهل تشیع، تلاش‌های زیادی را برای ایجاد وحدت میان مردم افغانستان به‌خرچ داده است.

فیض محمد کاتب هزاره، علاوه بر تاریخ نگاری، به صفت معلم نیز نقش ایفاکرده است.

علامه فیض محمد کاتب هزاره، پس از تحمل رنج‌ها و مشقت‌های زیاد در امر تاریخ‌نگاری، سرانجام به تاریخ 16 جدی سال 1309 چشم از جهان فرو می‌بندد.

در مورد در گذشت دو روایت وجود دارد یک روایت این‌ است که وی به اثر ضرب‌وشتم از سوی حکومت امیر حبیب الله کلکانی در گذشته است و روایت دیگری نیز وجود دارد که وی به اثر مرگ طبیعی، چشم از جهان فرو بسته است. اما این‌که علامه کاتب از سوی حکومت امیر حبیب الله کلکانی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است، واقعیت دارد.

 

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2318 بازدید)